IMPLEMENTASI NILAI-NILAI PANCASILA MELALUI MATA PELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA DAN KEWARGANEGARAAN DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER PEDULI SOSIAL SISWA KELAS VII.A SMP NEGERI 3 SOLOK SELATAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.32554Keywords:
Nilai Pancasila, PPKn, Karakter Peduli SosialAbstract
This study aims to describe the implementation of Pancasila values through the Pancasila and Citizenship Education (PPKn) subject in developing a socially conscious character in grade VII.A students at SMP Negeri 3 Solok Selatan. The study used a descriptive qualitative method, with a PPKn teacher and 28 students as subjects. Data were obtained through observation, interviews, and documentation, then analyzed through data reduction, data presentation, and conclusion drawing.The results indicate that the implementation of Pancasila values is carried out through the integration of learning materials, active methods such as discussions and case studies, habituation of attitudes outside the classroom, and teacher role models. The impact is seen in increased student participation in social activities, concern for peers, and responsibility for protecting the environment. Challenges encountered include differences in student backgrounds, limited time, and lack of parental support.
Keywords: Nilai Pancasila, PPKn, Karakter Peduli Sosial
Downloads
References
Adis Darma Indra, Abdul Azis, & Luh Gede Maya Wirastuti Dewi. (2023). Pendidikan Pancasila. Jakarta Selatan: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Creswell, J. (2014). Research Design: Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif, dan Campuran. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Gunawan, I. (2013). Metode Penelitian Kualitatif: Teori dan Praktik. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Moleong, L. J. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Mu’in, Fatchul. (2011). Pendidikan Karakter: Konstruksi Teoretik & Praktik. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sutopo. (2006). Metodologi Penelitian Kualitatif. Surakarta: UNS Press.
Yayat Suryatna, Ais Tin Sumartini, & Devita Puspa Sari, dkk. (2023). Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Jakarta: buku.kemdikbud.
Fahyuni, F., & Istikomah. (2016). Psikologi Belajar & Mengajar. Sidoarjo: Nizamia Learning Center
Afdal, Y., Fajriati, Y., Mayasari, R., & Nugroho, T. C. (2024). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila pada Pembelajaran PPKn Kelas V di SD Negeri 020 Samarinda Utara.
Amalia, F., & Najicha, F. U. (2023). Penerapan Nilai-Nilai Pancasila dalam Membangun Karakter Bangsa. Jurnal Global Citizen, 12(1), 1–6.
Anggraini, D., Fathari, F., Anggara, J. W., & Al Amin, M. D. A. (2020). Pengamalan Nilai-Nilai Pancasila bagi Generasi Milenial. Jurnal Inovasi Ilmu Sosial dan Politik. https://doi.org/10.33474/jisop.v2i1.4945
Annisa Rizky Fadila, P. A. W. (2023). Primer and Sekunder Analisis Data Kualitatif: Tahap Pengumpulan Data.
Annur, Y. F., Yurisca, R., & Arditasari, S. T. (2021). Pendidikan Karakter dan Etika dalam Pendidikan. Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 333.
Emrika Susanti Maduwu. (2023). Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan dalam Pembentukan Karakter Siswa Kelas 2 TKJ SMK Negeri 1 Toma. Civic Society Research and Education: Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. https://doi.org/10.57094/jpkn.v4i1.819
Halimatun Sadia, M., & Madani, M. (n.d.). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila dalam Pengembangan Karakter Siswa pada Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah Wuring Kabupaten Sikka.
Jannah, M. P. B. (2023). Kesiapan Guru Pendidikan Pancasila dalam Implementasi Kurikulum Merdeka pada Sekolah Menengah Pertama Negeri se-Kabupaten Sleman, 12(05), 488–499.
Lestari, P., Sunarto, S., & Cahyono, H. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila pada Sila Kelima dalam Pembelajaran. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial. https://doi.org/10.31571/sosial.v7i2.1880
Luh Putu Swandewi Antari, L. D. L. (2020). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila dalam Penguatan.
Mualif, A. (2022). Pendidikan Karakter dalam Khazanah Pendidikan. Journal Education and Chemistry, 4(1), 29–37.
Muchamad Rifki, Sauri, S., & A. A. (2023). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter.
Purwanto, E. A., & Sulistyastuti, D. R. (2023). Analisis Data: Metode Penelitian Kuantitatif untuk Administrasi Publik dan Masalah-Masalah Sosial.
Rosad, A. M. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter melalui Manajemen Sekolah. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 5(02), 173. https://doi.org/10.32678/tarbawi.v5i02.2074
Slamet Pamuji. (2024). Urgensi Pendidikan Karakter dalam Mengatasi Krisis Moral di Kalangan Siswa. Journal of Pedagogy. https://doi.org/10.62872/08pbgk95
Annisa Alfianti. (2022). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila melalui Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan dalam Pembentukan Karakter Siswa Kelas VIII di SMP Negeri 4 Semarang.
Hafiza Rahma. (2023). Penerapan Nilai-Nilai Pancasila dalam Membentuk Karakter Siswa di SD 200103 Padangsidimpuan.
Moh. Riski Afandi. (2023). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila dalam Membentuk Karakter Siswa melalui Pembelajaran PPKn Kelas VIII di SMP Negeri 7 Palu.
Murniati Siti Aminah. (2019). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila melalui Pelajaran PPKn terhadap Pembentukan Karakter Siswa Kelas VIII di SMP Al Muhammad Cepu.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















