PENGELOLAAN KELAS BERBASIS BUDAYA PADA PEMBELAJARAN SOSIOLOGI DI KELAS XI F2 FASE F SMA NEGERI 3 SIJUNJUNG

Authors

  • Erin Sonia Oktarin Universitas PGRI Sumatera Barat
  • Faishal Yasin Universitas PGRI Sumatera Barat
  • Sri Rahayu Universitas PGRI Sumatera Barat

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.32550

Keywords:

SMAN 3 Sijunjung, Classroom Management, Sociology Learning, Culture-Based Learning.

Abstract

Culture-based classroom management is a strategic approach that emphasizes order, discipline, and character building for students through the internalization of local culture. Culture-based classroom management aligns closely with the principles and direction of the Independent Curriculum, which emphasizes education that shapes students' character according to the local context and strengthens the Pancasila Student Profile. At SMAN 3 Sijunjung, particularly in grade XI F2 Phase F, teachers not only act as educators but also integrate local cultural values into student management efforts.This study aims to analyze and describe how this classroom management is implemented at SMAN 3 Sijunjung, specifically in Sociology lessons in grade XI F2 Phase F. This study used a descriptive qualitative method, relying on in-depth interviews and field observations as data collection techniques. The study subjects included Sociology teachers and grade XI F2 Phase F students at SMAN 3 Sijunjung. The study shows that culture-based classroom management at SMAN 3 Sijunjung is implemented comprehensively through various aspects.Research results indicate that success is evident in various components, including high levels of student discipline, active participation in learning activities, their ability to solve problems independently, and the formation of harmonious and supportive relationships between teachers and students. This approach demonstrates that teachers play a role beyond simply imparting knowledge, but also as role models who instill moral values through daily behavior and as facilitators who mobilize students' potential. Students no longer view school as a rigid, rule-based place, but rather as an environment that supports and appreciates their existence. Keywords: SMAN 3 Sijunjung, Classroom Management, Sociology Learning, Culture-Based Learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

menciptakan iklim kelas yang

harmonis.

Pembahasan

Hasil penelitian ini menguatkan

teori behavioristik, yang menekankan

pembentukan perilaku melalui

pembiasaan dan penguatan.

Penerapan penguatan positif (pujian,

penghargaan) terbukti meningkatkan

motivasi intrinsik siswa. Sementara

itu, hukuman mendidik (teguran

personal, tugas reflektif) berfungsi

mengurangi perilaku negatif tanpa

merusak harga diri siswa.

Selain itu, temuan ini sesuai

dengan konsep pengelolaan kelas

menurut Mulyasa (2007), yang

menekankan sikap tanggap,

pembagian perhatian visual dan

verbal, teguran bijaksana, serta

pemberian penguatan. Keempat

aspek ini telah dilaksanakan dengan

baik oleh guru sosiologi di SMAN 3

Sijunjung.

Lebih jauh, integrasi nilai

budaya lokal Minangkabau, seperti

raso jo pareso dan semangat gotong

royong, menjadi keunikan tersendiri

yang memperkuat efektivitas

pengelolaan kelas. Nilai-nilai ini

membentuk iklim belajar yang tidak

hanya kondusif secara akademik,

tetapi juga menumbuhkan karakter,

kebersamaan, dan identitas siswa

sebagai bagian dari komunitas

sekolah yang berbudaya.

Dengan demikian, penelitian ini

menunjukkan bahwa pengelolaan

kelas berbasis budaya dan humanis

tidak hanya meningkatkan disiplin,

tetapi juga membangun iklim belajar

yang optimal, suportif, dan

berorientasi pada pengembangan

karakter siswa.

E. Kesimpulan

Kesimpulan akhir yang

diperoleh dalam penelitian dan saran

perbaikan yang dianggap perlu

ataupun penelitian lanjutan yang

relevan.

DAFTAR PUSTAKA

Daftar Pustaka ditulis mengacu

kepada standar APA 6th dengan

panduan sebagai berikut :

Buku :

Abdussamad, Z. (2021). Metode

Penelitian Kualitatif (P. Rapanna

(ed.)). CV. Syakir Media Press.

Angin, L. M. P., & Edwina, Y. (2022).

Implementasi dan Manajemen

Pengelolaan Kelas dalam

Meningkatkan Mutu Pembelajaran

di Kelas. Uwais inspirasi

Indonesia.

Downloads

Published

2025-09-01

Most read articles by the same author(s)