PENERAPAN SISTEM MANAJEMEN PESERTA DIDIK DALAM MENINGKATKAN KEDISIPLINAN SISWA DI SDN 120/II PULAU JELMU KECAMATAN JUJUHAN KABUPATEN MUARA BUNGO PROVINSI JAMBI
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.32530Keywords:
Student Management, Student Discipline, Student Character.Abstract
This research highlights the importance of discipline as a key pillar inshaping students’ character from an early age. At SDN 120/II Pulau Jelmu, studentdiscipline is a major focus, particularly in attendance, compliance with schoolrules, and responsibility in completing assignments. An effective studentmanagement system is viewed as a strategic solution to enhance discipline.Thestudy aims to describe how the implementation of a student management systemcan improve discipline at SDN 120/II Pulau Jelmu. Using a qualitative descriptiveapproach, data were collected through observation, interviews, anddocumentation. Research subjects included 17 students, class teachers, andseveral parents. Findings show that the student management system effectivelyimproves discipline in line with its planned implementation. Teacher and staffinvolvement plays a significant role in fostering discipline, supported by highattendance rates: 98.82% (84 out of 85 school days), with 94.12% (16 of 17students) present for all five days each week, and only 5.88% (1 of 17 students)absent without explanation. These results indicate excellent attendance and reflectstrong discipline in school presence.Overall, the system functions well and meetsits objectives. The study concludes that a well-planned student managementsystem, involving teachers, parents, and staff, can significantly improve discipline.Consistent school support and strong communication between school and homeare crucial for sustaining these results.Downloads
References
Ahmadi, U., & Suryani, R. (2023).
Manajemen Pendidikan di
Sekolah Dasar.
Creswell, J. W. (2023). Research
Design: Qualitative, Quantitative,
and Mixed Methods Approaches
(5th ed.). Thousand Oaks, CA:
Sage Publications.
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (2022).
Naturalistic Inquiry. Beverly Hills,
CA: Sage Publications.
Mulyasa, E. (2021). Manajemen
Peserta Didik dan Kedisiplinan
Siswa. Bandung: Remaja
Rosdakarya.
Nasution, S. (2023). Manajemen
Modern: Teori dan Aplikasi.
Jakarta: Rajawali Pers.
Nugroho, B. (2022). Hak dan Peran
Peserta Didik dalam Sistem
Pendidikan Nasional. Jakarta:
Kencana.
Nurhadi. (2022). Strategi Manajemen
Peserta Didik dalam
Pembentukan Karakter. Jakarta:
Rajawali Pers.
Nurhadi. (2024). Kedisiplinan dan
Karakter Peserta Didik di
Sekolah. Jakarta: Rajawali Pers.
Robbins, S. P., & Coulter, M. (2022).
Manajemen (Edisi ke-15).
Jakarta: Erlangga.
Rahmawati, F. (2023). Psikologi
Peserta Didik dan Pendekatan
Pembelajaran. Bandung: Remaja
Rosdakarya.
Rahayu, D. (2022). Manajemen
Peserta Didik dalam Pendidikan
Formal. Yogyakarta: Deepublish.
Setiawan, A. (2022). Strategi
Manajemen Peserta Didik dalam
Pendidikan Dasar. Yogyakarta:
Deepublish.
Setiawan, A. (2023). Pengelolaan
Kedisiplinan Siswa dalam
Konteks Manajemen Sekolah.
Yogyakarta: Deepublish.
Setiawan, A. (2023). Sistem Informasi
Manajemen Peserta Didik
Berbasis Digital. Yogyakarta:
Deepublish.
Setiawan, A. (2023). Strategi
Peningkatan Kedisiplinan Siswa
dan Prestasi Akademik.
Yogyakarta: Deepublish.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian
Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.
Bandung: Alfabeta.Sugiyono. (2019). Metode Penelitian
Pendidikan: Pendekatan
Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.
Bandung: Alfabeta.
Suryadi, A. (2024). Strategi
Manajemen Organisasi di Era
Digital. Bandung: Alfabeta.
Suryana, H. (2024). Efektivitas
Pembelajaran dan Peran Peserta
Didik. Yogyakarta: Pustaka
Pelajar.
Wahyuni, L. (2021). Peserta Didik
dan Dinamika Pendidikan
Kontemporer. Malang: UMM
Press.
Wardana, B. (2022). Kedisiplinan dan
Pembinaan Karakter Siswa
Sekolah Dasar. Malang: UMM
Press.
Wardana, B. (2022). Penerapan
Kedisiplinan dan Pembentukan
Karakter Siswa di Sekolah.
Malang: UMM Press.
Wardana, B. (2024). Manajemen
Peserta Didik dalam Pendidikan
Modern. Jakarta: Kencana.
Elvi Syoviana dkk. (2025).
Implementasi Manajemen
Berbasis Sekolah Dalam
Meningkatkan Kualitas
Pendidikan di Sekolah Dasar.
Jurnal Dedikasi Pendidikan, 9(1),
491–504.
Fitriana, D. (2017). Efektivitas
Manajemen Peserta Didik
terhadap Kedisiplinan di Sekolah
Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan
dan Sosial, 2(1), 67–75.
Handoko, T. H. (2021). Manajemen
sebagai seni dan ilmu dalam
mengelola sumber daya. Jurnal
Ilmu Manajemen, 15(2), 25–35.
Rahmawati, F. (2019). Strategi Guru
dalam Menerapkan Manajemen
Peserta Didik di Sekolah Dasar
untuk Membangun Karakter
Disiplin. Jurnal Pendidikan Dasar
dan Karakter, 6(1), 27–36.
Rismawati, D., & Arief, T. (2021).
Strategi Meningkatkan Disiplin
Siswa Melalui Manajemen
Peserta Didik. Jurnal Pendidikan
Dasar, 14(1), 101–113.
Suryana, H. (2018). Manajemen
Peserta Didik di SDN Tanjung
untuk Menanamkan Disiplin.
Jurnal Ilmu Manajemen
Pendidikan, 3(2), 15–25.
Yuniarti, S. (2020). Implementasi
Manajemen Peserta Didik di SD
Negeri Karang Tengah untuk
Meningkatkan Sikap Disiplin.
Jurnal Administrasi Pendidikan,
4(3), 33–42
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.