PENGARUH VIDEO INTERAKTIF TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN INFORMATIKA KELAS XI SMA KRISTEN MAKALE

Authors

  • Lisda Makkalo Universitas Kristen Indonesia Toraja
  • Anna Pertiwi Universitas Kristen Indnesia Toraja
  • Hasni Universitas Kristen Indnesia Toraja

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.32488

Keywords:

learning outcomes, informatics subjects, interactive learning videos

Abstract

The purpose of this study is to see the influence of interactive learning videos on learning outcomes at Makale Christian High School. Based on the initial observations made and the results of interviews with teachers of Informatics subjects, it was revealed that the learning outcomes of grade XI students still needed to be improved, because there were still some students who obtained scores below the minimum completeness criteria (KKM) of 70, according to the standards set by the school, in the mid-semester exam. This low learning outcome is often caused by the choice of inappropriate learning media by the teacher, so that students are less enthusiastic in participating in learning and do not give full attention to the teacher who is teaching. This study uses a quantitative method with an experimental approach. The population in the study is all students of Makale Christian High School in class XI which totals 205 students consisting of six classes, namely classes XI.A-F. The sampling technique uses purposive sampling. Data collection techniques use observation, pretest and posttest. The data analysis technique uses validity and reliability tests, normality tests, homogeneity tests and hypothesis tests. The findings of the study showed that in the experimental class with an average pretest score of 51.83, there was an increase to 73.33 in the posttest, with a Sig.(2-tailed) value of 0.00 less than 0.05. Thus, it can be said that interactive learning videos have an influence on student learning outcomes in grade XI of Informatics at Makale Christian High School.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aghniya Itsnaya Rifani, Retno Irma Wulan Handayani, Z. N. (2024). Dampak Teknologi Digital Terhadap Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Menengah Pertama Pada Mata Pelajaran PAI. 5(2), 750–762. https://doi.org/10.37274/mauriduna.v5i2.1278

Dame, J. M. Mambu, R. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Video Dan Media Interaktif Quizizz Terhadap Motivasi Belajar Pada Siswa Smk Negeri 2 Tondano. Literacy: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 3(1), 109–117. https://doi.org/10.53682/literacyjpe.v3i1.4049

Dewi, R. Hadiansyah, Y. (2022). Pemanfaatan media video interaktif dalam pengembangan lebih lanjut hasil belajar siswa pada materi pencemaran alam di sekolah menengah pertama. Educatio, 17(1), 70–76. https://doi.org/10.29408/edc.v17i1.5725

Komang, N. Budiman, M. A. (2024). Implementasi Media Video Interaktif pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV di SDN 45 Ampenan. 2235–2241.

Kusnadi, E., & Azzahra, S. A. (2024). Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Wordwall dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran PPKn di MA Al Ikhlash Padakembang Tasikmalaya. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 12(2), 323–339. https://doi.org/10.24269/dpp.v12i2.9526

Murtiyasa, B., & Sutarni, S. (2025). Pengaruh Gamifikasi Quizizz dan Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Matematika. 14(2), 3277–3292.

Nisrina Hikmawati, M. I. S. J. (2023). Kelayakan Media Video Interaktif Berbasis Kinemaster Pada Materi Bagaimana Bumi Berubah Kelas V Sd. Jhanuar Diva Isandi , Muhammad Nuruddin, 1, 2023. https://jurnal.inkadha.ac.id/index.php/abuya

Nugroho, A. S. Makassar, K. (2022). Penerapan Video Interaktif Dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas III SDN Payaman 2 Secang Magelang. Pinisi Journal PGSD, 2798–9097.

Rostika, Uvia Nurseeha, A. V. (2025). Pengaruh Penggunaan Media Video Pembelajaran Terhadap HASIL BELAJAR. 15(2), 20–29.

Setiawan, A. Blokagung, A. (2024). Memodifikasi Sistem Pendidikan di Sekolah Menengah dengan Pemberdayaan Media Digital dan Keterampilan Informasi dalam Kurikulum Merdeka mengutamakan keterlibatan siswa secara langsung dalam proses belajar ( Arwitaningsih et al . pembelajaran dengan membua. 2(6).

Urfi Aurora, Cucun Sunaengsih, A. S. (2024). Pengaruh Media Video Interaktif Terhadap Pemahaman Konsep Siswa Pada Materi Sistem Pernapasan Manusia Urfi Aurora Universitas Pendidikan Indonesia , Jawa Barat , Indonesia Cucun Sunaengsih Universitas Pendidikan Indonesia , Jawa Barat , Indonesia Atep Suj. 8(4), 1486–1497. https://doi.org/10.35931/am.v8i4.4093

Wedyawati, N. Pendidikan, D. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Video Interaktif Belajar Mata Pelajaran Ipas Materi Energi Dalam Kehidupan Sehari Hari Siswa Kelas Iv SD Pendahuluan Pendidikan adalah salah satu pilar baik penting kualitas dalam membangun yang besar pula peluang bagi bang. 10(2), 975–985.

Downloads

Published

2025-09-01