KECEPATAN MEMBACA EFEKTIF ARTIKEL ILMIAH POPULER SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 5 UKUI KABUPATEN PELALAWAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.32464Keywords:
effective reading speed, non-fiction text, popular scientfic articleAbstract
This study aims to describe the effective reading speed of non-fiction scientific articles among eighth-grade students at SMP Negeri 5 Ukui using a descriptive quantitative approach. Data were obtained through reading speed tests and comprehension tests using cognitive aspects of reading literacy. Data analysis was performed using the formula reading speed x reading comprehension, then categorizing the KEM level at the junior high school level. The results of the study indicate that the students' KEM is very high, with an average of 124 kpm, and their reading comprehension is categorized as high, with an average of 67. These findings suggest that although students can read quickly, comprehension still needs to be improved through regular practice and strategies that balance both aspects in learning.
Downloads
References
Anggreani, N., Kasiyun, S., Ghufron, S., & Susanto, R. U. (2023). Kecepatan Efektif Membaca (KEM) Di Sekolah Dasar. Jurnal Literasi, 7(1), 73–79.
Anisa, A. R., Ipungkarti, A. A., & Saffanah, K. N. (2021). Pengaruh Kurangnya Literasi serta Kemampuan dalam Berpikir Kritis yang Masih Rendah dalam Pendidikan di Indonesia. Current Research in Education Conference Series Journal, 1(1).
Belvar, A. N., Lestari, R. V. A., Diba, F. F., & Z.A, M. F. (2024). Problematika Keterampilan Membaca pada Generasi Z. Jurnal Sosial Dan Humaniora, 1(3), 195–204.
Christin, N., Prihatiningtyas, N. C., & Kariadi, D. D. (2024). Hubungan Kemampuan Literasi Membaca dengan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa kelas V SDN 14 Singkawang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 328–339. https://doi.org/https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.20164
Faturrachman, M. A., Nur, J., & Suardi, S. (2024). Implementasi Nilai-Nilai Literasi Baca dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik di SMP Negeri 2 Manuju. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 2(2), 140–159.
Ginanjar, A. A., & Astriani, A. S. (2022). Kecepatan Efektif Membaca (KEM) Siswa Tingkat Sekolah Menengah Atas di Tasikmalaya. Jurnal Literasi, 6(2), 161–175.
Hidayati, N., Nugrahani, F., & Suwarto. (2024). Pengaruh Kemampuan Berpikir Kritis dan Minat Baca Terhadap Kemampuan Literasi Digital. Jurnal Kependidikan Didaktika, 13(3).
Irhamna, I., Apriana, R., & Fitriyah, M. (2024). Pengaruh Keterampilan Membaca Karya Ilmiah Populer terhadap Minat Baca Mahasiswa PBSI UIN Jakarta. Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa Dan Pendidikan (CENDIKIA), 4(1), 91–103. https://doi.org/https://doi.org/10.55606
Mukminah. (2021). Meningkatkan Kecepatan Efektif Membaca dengan Menggunakan Metode Klos pada Siswa Kelas X MIA-1 SMA. Jurnal Edukasi Saintifik, 1(1), 51–59.
Nur, S. A., Mahya, A. F. P., & Santoso, G. (2022). Revolusi Pendidikan di Era Society 5.0; Pembelajaran, Tantangan, Peluang, Akses, Dan Keterampilan Teknologi. Jurnal Pendidikan Transformatif (Jupetra), 1(2), 18–28.
OECD. (2023). PISA 2022 Results (Volume I): The State of Learning and Equity in Education. PISA OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/53f23881-en
Prawoto, E. C., Retnosari, I. E., & Budiyono, S. C. (2024). Penggunaan Bahasa dalam Penulisan Karya Ilmiah Populer Siswa Kelas XII SMAN 1 Kedamean Gresik. Jurnal Pengabdian Dalam Cakupan Ilmu Sosial Dan Humaniora (PANCASONA), 3(1), 31–38. https://doi.org/https://doi.org/10.36456
Pujiastuti, R., Indrayanti, T., & Anwar, M. S. (2024). Pelatihan Penulisan Karya Tulis Ilmiah Populer Peserta Didik Kelas XII SMA Negeri 1 Kedamean Gresik. Jurnal Pengabdian Masyarakat (BIMA ABDI), 4(1), 8–16. https://doi.org/https://doi.org/10.53299
Putri, W. A., & Rahmah, N. (2023). Tingkat Kemampuan Literasi Membaca Peserta Didik Selama Belajar Dari Rumah Pasca Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 3(4).
Riyanti, A. (2021). Keterampilan Membaca (Ed. 1). Yogyakarta: K-Media.
Sari, M. W., Chandra, & Syam, S. S. (2025). Strategi Pengembangan Kemampuan Membaca Pemahaman Melalui Penerapan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 3(3), 236–248.
Septyanti, E., Zulhafizh, Z., Mustika, T. P., & Asnawi, A. (2023). Profile of The Needs for Digital-Based Listening Learning Media in Higher Education : Responding to The Challenges of 21st Century Learning. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 9(4), 1150. https://doi.org/10.33394/jk.v9i4.8736
Suriani, N., Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Konsep Populasi dan Sampling Serta Pemilihan Partisipan Ditinjau Dari Penelitian Ilmiah Pendidikan. IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 24–36.
Verawati, A. A., Hamidah, A. N., Faris, I., Hidayat, T., & Andriyanti, A. (2024). Penyesuaian Mata Pelajaran Bahasa Indonesia terhadap Perubahan Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 31807–31815.
Yahya, A. (2025). PELUANG DAN TANTANGAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM (PAI) DI ERA DIGITAL. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(2), 112–130.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.