Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Melalui Model Pembelajaran RADEC (Read-Answer-Discuss-Explain and Create) Pada Siswa Kelas V SD Inpres 33 Ambon
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.32354Keywords:
Reading Comprehension Skills, Learning Mode, RADECAbstract
This study aims to determine the level of reading comprehension skills through the RADEC (Read-Answer-Discuss-Explain and Create) learning model in fifth-grade students at SD Inpres 33 Ambon. This study uses a classroom action research (CAR) design with 18 fifth-grade students at SD Inpres 33 Ambon as the research subjects. The results of the study indicate that reading comprehension learning through the RADEC (Read-Answer-Discuss-Explain and Create) learning model can improve the reading comprehension skills of fifth-grade students at SD Inpres 33 Ambon.Downloads
References
Afifah, N., Kurniaman, O., & Noviana, E. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Iii Sekolah Dasar. Jurnal Kiprah Pendidikan, 1(1), 33–42. https://doi.org/10.33578/kpd.v1i1.24
Anjelina, N., & Tarmini, W. (2022). Keterampilan Berbicara Siswa Sekolah Dasar pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Basicedu, 6(4), 7327–7333. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3495
Ariawan, V. A. N., Utami, N. T., & Rahman, R. (2018). Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar Melalui Implementasi Model CIRC Berbantuan Media Cetak. Al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education, 1(2), 95–104. https://doi.org/10.15575/al-aulad.v1i2.3529
Awiria, & Utami, T. W. (2022). Analisis Kemampuan Membaca Permulaan Kelas II di SDN Teluk Pucung VI Kota Bekasi. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 27(2), 58–66. http://117.74.115.107/index.php/jemasi/article/view/537
Azhari, F. A., Rahman, M., March, R. A., & Daulay, R. A. A. (2025). Peran Bahasa Indonesia Sebagai Alat Komunikasi. Journal of Citizen Research and Development, 2(1), 593–598. https://doi.org/10.57235/jcrd.v2i1.4808
Daulay, M. I., & Nurmnalina. (2021). Pengembangan Media Komik Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV SDN 41 Pekanbaru. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa Dan Sastra PBSI FKIP Universitas Cokroaminoto Palopo, 7(1), 158–172.
Eko, B., Sukartiningsih, W., Hendratno, H., & Nurul, I. (2024). Analisis Kebutuhan Awal Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar Di Era Society 5.0. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(04), 231–242.
Hardinata, R., Yosika, G. F., Haïdara, Y., Perdana, R. P., Gustian, U., Suryadi, D., Sacko, M., & Abidin, M. Z. (2023). Project Based Learning Model: Can It Improve Dribbling Skills In Soccer Games? Indonesian Journal of Physical Education and Sport Science, 3(1), 69–80. https://doi.org/10.52188/ijpess.v3i1.387
Hasibuan, A., Pebriana, P. H., & Fauziddin, M. (2024). Penerapan Model Pembelajaran RADEC untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman pada Siswa Sekolah Dasar. Journal of Education Research, 5(3), 2458–2466. https://doi.org/10.37985/jer.v5i3.741
Idawati, & Fatimatuzzahra. (2024). Analisis Manfaat Penggunaan Bahasa Indonesia Dalam Proses Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 223–242.
Nuramalia, Salam, R., & Pagarra, H. (2023). Pengaruh Model Radec Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V SD Inpres Unggulan Toddopuli. Jurnal Inovasi Pedagogi Dan Teknologi, 1(1), 14–22.
Perdana, R., Saleh Nasution, I., & Herawati Sagala, F. (2025). Transformasi Pembelajaran Membaca Pemahaman melalui Model RADECBerbasis Flipbook Digital. Pedagogika: Jurnal Ilmu-Ilmu Pendidikan, 5(1), 50–56.
Rindiana, T., Arifin, M. H., & Wahyuningsih, Y. (2022). Model Pembelajaran Radec Untuk Meningkatkan Higher Order Thingking Skill Dalam Pembelajaran Ips Di Sekolah Dasar. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 6(1), 89–100. https://doi.org/10.36379/autentik.v6i1.186
Suparlan, S. (2021). Ketrampilan Membaca pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD/MI. Fondatia: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 1–12. https://doi.org/10.36088/fondatia.v5i1.1088
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.