PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF SPINNER ROULETTE UNTUK MENINGKATKAN MINAT DAN HASIL BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN SEJARAH KEBUDAYAAN ISLAM

Authors

  • Putri Isnaini Hidayah Universitas Nurul Jadid
  • Nur Aisyah Univerisitas Nurul Jadid

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.32292

Keywords:

Spinner Roulette, interactive, learning interest, learning outcomes

Abstract

The use of instructional media helps students understand the material more easily and improves learning outcomes. Especially in Islamic Cultural History (SKI) lessons, which are often perceived as boring, interactive media is needed to boost students’ interest in learning. One such media is spinner roulette, an educational game designed to enhance interactivity and student comprehension. This research was conducted at MAN 1 and MAN 2 Probolinggo to describe the development process and the impact of the spinner roulette media on students’ learning interest and outcomes. The research used the Research and Development (R&D) method with the Lee and Owens model, consisting of five stages: analysis, design, development, implementation, and evaluation. The results showed that the spinner roulette media was appropriate for use and improved student learning outcomes by 11.1% (from 69.3% to 80.4%). Regression analysis indicated a significant effect of the media on learning interest (p = 0.000 < 0.05), concluding that spinner roulette is effective in increasing students’ interest and learning outcomes.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainiyah, F., & Nasution, N. E. A. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran Digital Google Sites Berbasis Inkuiri Terbimbing Pada Materi Fungi Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas X MA Maarif Jember. Menulis: Jurnal Penelitian Nusantara, 1(6), 974–984.

Ali, A., Venica, S. D., Aini, W., & Hidayat, A. F. (2025). Efektivitas media pembelajaran interaktif dalam meningkatkan minat dan motivasi belajar siswa sekolah dasar. Journal of Information System and Education Development, 3(1), 1–6.

Angelina, C., Siregar, J., Kusnadi, S. A. A., Jannah, M., Wardani, S. I., & Leonard, L. (2021). Pengembangan media pembelajaran roda berputar untuk materi trigonometri. Journal of Instructional Development Research, 2(2), 81–94.

Aqmarina, D. N., & Susilo, M. J. (2025). Pengaruh penggunaan media interaktif terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran pendidikan agama Islam. Ta’lif: Jurnal Pendidikan Dan Agama Islam, 1(1), 39–53.

Ardiana, N., & Himmawan, D. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Media Smart Spinner di SDN 1 Kedokanbunder. Quality: Journal Of Education, Arabic And Islamic Studies, 1(1), 8–14.

Chandra, S. G., Nisa, A. F., & Cahyani, B. H. (2024). Penerapan Media Pembelajaran Explosion Box untuk Meningkatkan Minat Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Edukasi: Jurnal Penelitian Dan Artikel Pendidikan, 16(1), 1–16.

Febriani, N., Nugraha, M. F., & Pratiwi, A. S. (2025). Pengembangan Media Puzka pada Materi Pengenalan Kata Untuk Pemahaman Siswa Kelas 1 SDN Malingping. AR-RUMMAN: Journal of Education and Learning Evaluation, 2(1), 266–273.

Jannah, S. R., & Aisyah, N. (2021). Strategi Pembelajaran Kooperatif (Cooperative Learning) Guru Pendidikan Agama Islam (Pai) Dalam Meningkatkan Kemampuan Hasil Belajar Siswa. TA’LIM: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 4(1), 42–59.

Jannati, A. A., Sutama, S., Setyaningsih, N., & Adnan, M. (2025). Critical Thinking Improvement through Numeracy Literacy: Insights from Senior High School Practices. Indonesian Journal on Learning and Advanced Education (IJOLAE), 328–340.

Maulya, N. A., Martanti, F., & Rinjany, E. D. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Roda Putar Stiker Pintar Dalam Materi Asean Kelas Vi Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 7(2), 201–214.

Paling, S., Sari, R., Bakar, R. M., Yhani, P. C. C., Mukadar, S., Lidiawati, L., & Indah, N. (2024). Belajar dan pembelajaran. Penerbit Mifandi Mandiri Digital, 1(01).

Selirowangi, N. B., Aisyah, N., & Rohmah, L. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Higher Order Thinking Skills (HOTS). EDUKASIA Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1), 31–40.

Sofyan, R. R., Muhayyang, M., Sally, F. H. S., & Wahyuni, I. Y. (2025). Penggunaan Game Digital Berbasis Web dalam Pembelajaran Bahasa Inggris di Yayasan Pendidikan Bungaya. Jurnal Abdimas Indonesia, 5(2), 886–899.

Solihah, M., & Hawa, A. M. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Tgt (Team Games Tournament) Berbantuan Alat Peraga Japin Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas 3 Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 232–241.

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936.

Yuliza, S. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Di MTs Negeri Kota Bengkulu. Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 33–48.

Downloads

Published

2025-08-20