PENERAPAN STRATEGI PEMBELAJARAN SCRAMBLE TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS IV SD INPRES ANTANG I KECAMATAN MANGGALA KOTA MAKASSAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.32277Keywords:
Keywords: Learning strategy; Scramble; Learning outcomes; Science.Abstract
The background of this study was that teachers' suboptimal use and implementation of learning strategies led to a learning environment that left students feeling bored and tired during the lesson, resulting in below-average science learning outcomes. This study aimed to assess the effectiveness of implementing the Scramble learning strategy in improving science learning outcomes in fourth-grade students. The method used was an experimental one-group pretest-posttest. The sample consisted of 33 fourth-grade students at SD Inpres Antang I. Data collection techniques included observation, testing, and documentation. The results showed that the learning process using the Scramble learning strategy had an impact on students' science learning outcomes, as evidenced by the increase in pretest and posttest scores. In the experimental class studied, the average posttest was higher than the pretest. The average posttest was 83.03, while the average pretest was 37.57. Therefore, it can be concluded that the Scramble learning strategy significantly influences students' science learning outcomes.Downloads
References
Aini, N. N., Mahpudin, M., &
Cahyaningsih, U. (2019).
PENERAPAN MODEL
KOOPERATIF TIPE MAKE A
MATCH DALAM
MENINGKATKAN HASIL
BELAJAR MATEMATIKA.
Prosiding Seminar Nasional
Pendidikan, 1, 273–280.
Ansya, Y. A., & Salsabilla, T. (2024).
Model Pembelajaran IPA di
Sekolah Dasar. Cahya Ghani
Recovery.Dina, W. P. (2017). Penerapan
Strategi Pembelajaran Time
Token untuk Meningkatkan
Hasil Belajar Siswa Mata
Pelajaran IPS Kelas V MI
Miftahul Huda Lamongan.
Reforma: Jurnal Pendidikan Dan
Pembelajaran, 5(1).
Festiawan, R. (2020). Belajar dan
pendekatan pembelajaran.
Universitas Jenderal Soedirman,
11, 1–17.
Harahap, H. A., Zulhimmah, Z.,
Efendi, M., & Nurhayani, N.
(2024). Analisis Implementasi
Strategi Contextual Teaching
and Learning pada
Pembelajaran Fiqih di Kelas XI
IPS 1 Madrasah Aliyah Swasta
Darul Hadits Huta Baringin.
Cognoscere: Jurnal Komunikasi
Dan Media Pendidikan, 2(2),
81–88.
Huda, S. (2021). PENINGKATAN
HASIL BELAJAR PKn MELALUI
MODEL PEMBELAJARAN
SCRAMBLE. Media Didaktika,
7(2), 34–45.
Kosilah, K., & Septian, S. (2020).
Penerapan model pembelajaran
kooperatif tipe assure dalam
meningkatkan hasil belajar
siswa. Jurnal Inovasi Penelitian,
1(6), 1139–1148.
Lamatenggo, N. (2020). Strategi
Pembelajaran. E-PROSIDING
PASCASARJANA
UNIVERSITAS NEGERI
GORONTALO.
Lubis, N., Mutiara, M., Asriani, D., &
Saftina, S. (2023). Pentingnya
peranan IPA dalam Kehidupan
Sehari-hari. Jurnal Adam: JurnalPengabdian Masyarakat, 2(1),
119–123.
Mulia, E., Zakir, S., Rinjani, C., &
Annisa, S. (2021). Kajian
konseptual hasil belajar siswa
dalam berbagai aspek dan
faktor yang mempengaruhinya.
Dirasat: Jurnal Manajemen Dan
Pendidikan Islam, 7(2),
137–156.Nadhifah, D.,
Simangunsong, N., & Lubis, N.
(2024). Strategi Scramble:
Upaya Meningkatkan
Pemahaman Siswa dalam
Pembelajaran IPA. Fatih:
Journal of Contemporary
Research, 1(1), 34–43.
Nurlina, N., & Bahri, A. (2021). Teori
belajar dan pembelajaran.
Makassar: CV. Berkah Utami.
Putri, D. D. S., Hajron, K. H., Imaniar,
N., & Sabilla, S. (2022).
Meningkatkan Hasil Belajar
Siswa Kelas V SD
Menggunakan Media Gambar
pada Mata Pelajaran IPA.
Prosiding Konferensi Ilmiah
Dasar, 3, 438–445.
Royani, I. (2024). PENGARUH
MODEL PEMBELAJARAN
SCRAMBLE BERBANTUAN
VIDEO ANIMASI TERAHADAP
PRESTASI BELAJAR IPAS
SISWA KELAS IV SD NEGERI
KEDUNGMUTIH. Universitas
Islam Sultan Agung Semarang.
Salsabila, A., & Puspitasari, P.
(2020). Faktor-faktor yang
mempengaruhi prestasi belajar
siswa Sekolah Dasar. Pandawa,
2(2), 278–288.
Sanjani, M. A. (2021). Pentingnya
strategi pembelajaran yang
tepat bagi siswa. Jurnal Serunai
Administrasi Pendidikan, 10(2),
32–37.
Sari, R. M. (2019). Analisis Kebijakan
Merdeka Belajar Sebagai
Strategi Peningkatan Mutu
Pendidikan. PRODU: Prokurasi
Edukasi Jurnal Manajemen
Pendidikan Islam, 1(1).
Susanto, A. (2016). Teori belajar dan
pembelajaran di sekolah dasar.
Kencana.
Syafi’i, M. (2017). Penerapan Model
Problem Based Learning Untuk
Meningkatkan Hasil Belajar IPA
Materi Perubahan Lingkungan
Pada Siswa Kelas Ivsd 1
Ngemplak Undaan Kudus
Semester II Tahun Pelajaran
2013/2014. Malih Peddas, 7(2),
503555.
Ujud, S., Nur, T. D., Yusuf, Y., Saibi,
N., & Ramli, M. R. (2023).
Penerapan model pembelajaran
discovery learning untuk
meningkatkan hasil belajar
siswa SMA Negeri 10 Kota
Ternate kelas X pada materi
pencemaran lingkungan. Jurnal
Bioedukasi, 6(2), 337–347.
Wahdini, W., & Ilyas, M. (2024).
Model Pembelajaran Kooperatif
Tipe Scramble Terhadap
Kemampuan Pemahaman
Konsep Matematis. Venn:
Journal of Sustainable
Innovation on Education,
Mathematics and Natural
Sciences, 3(1), 45–51.
Zain, M. (2017). Pengembangan
Strategi Pembelajaran dan
Pemilihan Bahan Ajar. Inspiratif
Pendidikan, 6(1), 172–178.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.