PENERAPAN STRATEGI PEMBELAJARAN SCRAMBLE TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS IV SD INPRES ANTANG I KECAMATAN MANGGALA KOTA MAKASSAR

Authors

  • Nur Fadillah Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Nurlina Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Hilmi Hambali Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.32277

Keywords:

Keywords: Learning strategy; Scramble; Learning outcomes; Science.

Abstract

The background of this study was that teachers' suboptimal use and implementation of learning strategies led to a learning environment that left students feeling bored and tired during the lesson, resulting in below-average science learning outcomes. This study aimed to assess the effectiveness of implementing the Scramble learning strategy in improving science learning outcomes in fourth-grade students. The method used was an experimental one-group pretest-posttest. The sample consisted of 33 fourth-grade students at SD Inpres Antang I. Data collection techniques included observation, testing, and documentation. The results showed that the learning process using the Scramble learning strategy had an impact on students' science learning outcomes, as evidenced by the increase in pretest and posttest scores. In the experimental class studied, the average posttest was higher than the pretest. The average posttest was 83.03, while the average pretest was 37.57. Therefore, it can be concluded that the Scramble learning strategy significantly influences students' science learning outcomes. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aini, N. N., Mahpudin, M., &

Cahyaningsih, U. (2019).

PENERAPAN MODEL

KOOPERATIF TIPE MAKE A

MATCH DALAM

MENINGKATKAN HASIL

BELAJAR MATEMATIKA.

Prosiding Seminar Nasional

Pendidikan, 1, 273–280.

Ansya, Y. A., & Salsabilla, T. (2024).

Model Pembelajaran IPA di

Sekolah Dasar. Cahya Ghani

Recovery.Dina, W. P. (2017). Penerapan

Strategi Pembelajaran Time

Token untuk Meningkatkan

Hasil Belajar Siswa Mata

Pelajaran IPS Kelas V MI

Miftahul Huda Lamongan.

Reforma: Jurnal Pendidikan Dan

Pembelajaran, 5(1).

Festiawan, R. (2020). Belajar dan

pendekatan pembelajaran.

Universitas Jenderal Soedirman,

11, 1–17.

Harahap, H. A., Zulhimmah, Z.,

Efendi, M., & Nurhayani, N.

(2024). Analisis Implementasi

Strategi Contextual Teaching

and Learning pada

Pembelajaran Fiqih di Kelas XI

IPS 1 Madrasah Aliyah Swasta

Darul Hadits Huta Baringin.

Cognoscere: Jurnal Komunikasi

Dan Media Pendidikan, 2(2),

81–88.

Huda, S. (2021). PENINGKATAN

HASIL BELAJAR PKn MELALUI

MODEL PEMBELAJARAN

SCRAMBLE. Media Didaktika,

7(2), 34–45.

Kosilah, K., & Septian, S. (2020).

Penerapan model pembelajaran

kooperatif tipe assure dalam

meningkatkan hasil belajar

siswa. Jurnal Inovasi Penelitian,

1(6), 1139–1148.

Lamatenggo, N. (2020). Strategi

Pembelajaran. E-PROSIDING

PASCASARJANA

UNIVERSITAS NEGERI

GORONTALO.

Lubis, N., Mutiara, M., Asriani, D., &

Saftina, S. (2023). Pentingnya

peranan IPA dalam Kehidupan

Sehari-hari. Jurnal Adam: JurnalPengabdian Masyarakat, 2(1),

119–123.

Mulia, E., Zakir, S., Rinjani, C., &

Annisa, S. (2021). Kajian

konseptual hasil belajar siswa

dalam berbagai aspek dan

faktor yang mempengaruhinya.

Dirasat: Jurnal Manajemen Dan

Pendidikan Islam, 7(2),

137–156.Nadhifah, D.,

Simangunsong, N., & Lubis, N.

(2024). Strategi Scramble:

Upaya Meningkatkan

Pemahaman Siswa dalam

Pembelajaran IPA. Fatih:

Journal of Contemporary

Research, 1(1), 34–43.

Nurlina, N., & Bahri, A. (2021). Teori

belajar dan pembelajaran.

Makassar: CV. Berkah Utami.

Putri, D. D. S., Hajron, K. H., Imaniar,

N., & Sabilla, S. (2022).

Meningkatkan Hasil Belajar

Siswa Kelas V SD

Menggunakan Media Gambar

pada Mata Pelajaran IPA.

Prosiding Konferensi Ilmiah

Dasar, 3, 438–445.

Royani, I. (2024). PENGARUH

MODEL PEMBELAJARAN

SCRAMBLE BERBANTUAN

VIDEO ANIMASI TERAHADAP

PRESTASI BELAJAR IPAS

SISWA KELAS IV SD NEGERI

KEDUNGMUTIH. Universitas

Islam Sultan Agung Semarang.

Salsabila, A., & Puspitasari, P.

(2020). Faktor-faktor yang

mempengaruhi prestasi belajar

siswa Sekolah Dasar. Pandawa,

2(2), 278–288.

Sanjani, M. A. (2021). Pentingnya

strategi pembelajaran yang

tepat bagi siswa. Jurnal Serunai

Administrasi Pendidikan, 10(2),

32–37.

Sari, R. M. (2019). Analisis Kebijakan

Merdeka Belajar Sebagai

Strategi Peningkatan Mutu

Pendidikan. PRODU: Prokurasi

Edukasi Jurnal Manajemen

Pendidikan Islam, 1(1).

Susanto, A. (2016). Teori belajar dan

pembelajaran di sekolah dasar.

Kencana.

Syafi’i, M. (2017). Penerapan Model

Problem Based Learning Untuk

Meningkatkan Hasil Belajar IPA

Materi Perubahan Lingkungan

Pada Siswa Kelas Ivsd 1

Ngemplak Undaan Kudus

Semester II Tahun Pelajaran

2013/2014. Malih Peddas, 7(2),

503555.

Ujud, S., Nur, T. D., Yusuf, Y., Saibi,

N., & Ramli, M. R. (2023).

Penerapan model pembelajaran

discovery learning untuk

meningkatkan hasil belajar

siswa SMA Negeri 10 Kota

Ternate kelas X pada materi

pencemaran lingkungan. Jurnal

Bioedukasi, 6(2), 337–347.

Wahdini, W., & Ilyas, M. (2024).

Model Pembelajaran Kooperatif

Tipe Scramble Terhadap

Kemampuan Pemahaman

Konsep Matematis. Venn:

Journal of Sustainable

Innovation on Education,

Mathematics and Natural

Sciences, 3(1), 45–51.

Zain, M. (2017). Pengembangan

Strategi Pembelajaran dan

Pemilihan Bahan Ajar. Inspiratif

Pendidikan, 6(1), 172–178.

Downloads

Published

2025-08-20