PENGARUH MEDIA QUESTION CARD TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPAS KELAS V UPT SD NEGERI 101906 PAGAR JATI
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.32153Keywords:
learning outcomes, learning media, question cardsAbstract
This study aims to determine the effect of Question Card media on Student Learning Outcomes in the Science Subject of Class V of UPT SD Negeri 101906 Pagar Jati. This study uses a quantitative research method with "Pre-Experimental Design" in the form of One Group Pre-test Posttest which was carried out at UPT SD Negeri 101906 Pagar Jati on class V students with a population of 29 people and a sample of 29 people. The data collection technique for this study used 2 tests, namely Pretest-Posttest. The data were processed using statistical analysis techniques. Hypothesis testing showed that there was a significant influence in this study from the data that had been tested, the data can be seen from the data analysis obtained the average results of the pretest (55.17) and posttest (87.76). Based on the results of this study, it can be concluded that the use of Question Cards has an effect on student learning outcomes in the fifth-grade science subject at the UPT SD Negeri 101906 Pagar Jati. This is also evidenced by the results of the data analysis test, which obtained a significance level of 0.000 < probability (0.05) and t = 3.104 > t = 1.01. Therefore, it is concluded that Ho is rejected and Ha is accepted, meaning "There is an Effect of Question Cards on Student Learning Outcomes in the fifth-grade science subject at the UPT SD Negeri 101906 Pagar Jati.Downloads
References
Aini, N., Hafizah, N. R., & Syahira, S. (2024). Pengaruh Lingkungan Terhadap Pendidikan Anak. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 2(5), 270-283.
Ansori, Y. Z. (2020). Pembinaan karakter siswa melalui pembelajaran terpadu di sekolah dasar. Jurnal Educatio Fkip Unma, 6(1), 177-186.
Asyari, D., & Dewi, D. A. (2021). Peran pendidikan kewarganegaraan bagi generasi milenial dalam menanamkan jiwa nasionalisme di era globalisasi. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 3(2), 30-41.
Badan Pusat Statistik (BPS). 2023, Statistik Pendidikan 2023. Badan Pusat Statistik.
Berliana, N., Hamidah, N. I. F., & Jasmi, R. A. (2024). TANTANGAN DAN SOLUSI PENDIDIKAN DI DAERAH TERPENCIL: STUDI KASUS DI DESA CISAMPANG. Prestise: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Bidang Ekonomi dan Bisnis, 4(2), 1-23.
Buchari, Agustini. 2018. “Peranan Guru dalam Pengelolaan Pembelajaran”. Jurnal Ilmiah Iqra’. Vol 12(2): hal. 106-124.
Candra, H. (2023). Analisis Etika Pendidikan Implementasi Nilai-nilai Filosofis dalam Kurikulum Global. literacy notes, 1(2).
Faiz, A., & Kurniawaty, I. (2022). Urgensi pendidikan nilai di era globalisasi. Jurnal Basicedu, 6(3).
Faratunnisa, A. N., & Afifah, N. (2024). Kajian Makna Sistem dalam Fondasi Pendidikan Nasional Indonesia. JURNAL SARAWETA, 2(2), 108-119.
Gemnafle, M., & Batlolona, J. R. (2021). Manajemen pembelajaran. Jurnal Pendidikan Profesi Guru Indonesia (Jppgi), 1(1), 28-42.
Iskandar, J. (2021). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Educational Leadership: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(1), 96-107.
Majid, A., Salim, M. N., Khamidi, A., Lestari, G. D., & Hariyati, N. (2025). PERAN FILSAFAT DALAM MEMBENTUK KARAKTER SISWA DI ERA MODERN. Journal of Innovation Research and Knowledge, 4(8), 5571-5578.
Martin, R., & Simanjorang, M. M. (2022). Pentingnya peranan kurikulum yang sesuai dalam pendidikan di indonesia. Prosiding Pendidikan Dasar, 1(1), 125-134.
Masfufah, E., Sari, E., Munafi’ah, A., & Kusmawati, H. (2023). Strategi pengelolaan kelas dalam meningkatkan proses dan hasil pembelajaran yang efektif dan efisien. Journal of Student Research, 1(1), 215-230.
Misell Kornelika Br Surbakti, M. (2024). PENGARUH LINGKUNGAN SEKOLAH TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN PKN KELAS IV SD SWASTA LETJEN JAMIN GINTING’S BERASTAGI TAHUN PELAJARAN 2023/2024 (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS QUALITY BERASTAGI).
Putri, Cindy Rizani. 2023. Penggunaan Media Question Card Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Pada Muatan IPA Di Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah
Rahayu, M. S., Hasan, I., Asmendri, A., & Sari, M. (2023). Relavansi kurikulum dan pembelajaran dalam pendidikan. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 4(1), 108-118.
Risna, R., Lisdahlia, L., & Edi, S. (2020). Analisis implementasi kebijakan zonasi dalam pemerataan pendidikan. Jurnal Mappesona, 3(1).
Sanga, L. D., & Wangdra, Y. (2023, September). Pendidikan adalah faktor penentu daya saing bangsa. In Prosiding Seminar Nasional Ilmu Sosial Dan Teknologi (SNISTEK) (Vol. 5, pp. 84-90).
Sari, M. W., Faikoh, H., & Latip, A. E. (2024). Model Integrated dalam Pembelajaran Terpadu di Sekolah Dasar. Awwaliyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 7(1), 25-33.
Situngkir, Sinta N., Faisal., Irsan., Wildansyah Lubis., Laurensia M. P. 2023.“Pengembangan Media Question Card Berbasis Model Time Token untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Sekolah Dasar”. Jurnal Pendidikan Tambusai. Vol 7(3): hal. 21415-21426.
Sofyan, F. S., & Sanusi, A. R. (2023). Relevance Compulsory Learning in Basic Education, Pancasila Students and The Golden Generation of Indonesia in 2045. Journal Civics and Social Studies, 7(1), 56-67.
Sugiyono. 2021. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Cv. Alfabeta.
Tuturop, A., & Sihotang, H. (2023). Analisis perkembangan karakter dan peningkatan mutu pembelajaran siswa melalui pendidikan etika moral. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(6), 9613-9629.
Yunizar, H. V., & Karina, S. (2024). Membangun Karakter Bangsa: Peran Pendidikan dalam Membentuk Generasi Unggul. Jurnal Ilmu Manajemen dan Pendidikan| E-ISSN: 3062-7788, 1(3), 18-20.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.