PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN SMARTBOX TERHADAP HASIL BELAJAR PADA MATERI PECAHAN DI KELAS V SDN 060874 MEDAN PERJUANGAN

Authors

  • Anggita Siva Liana Nst Universitas Negeri Medan
  • Wildansyah Lubis Universitas Negeri Medan
  • Elvi Mailani Universitas Negeri Medan
  • Sri Mustika Aulia Universitas Negeri Medan
  • Syahrial Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.32082

Keywords:

Smartbox, learning media, learning outcomes, fractions, Mathematics

Abstract

This study aims to determine the effect of using Smartbox learning media on

students' Mathematics learning outcomes on fraction material in class V SDN

060874 Medan Perjuangan. The research method used is quantitative with a quasi-

experimental design using a nonequivalent control group design. The population in

this study were all students of class V SDN 060874 Medan Perjuangan. The sample

in this study consisted of two classes, namely class V-B consisting of 20 students

as experimental class 1 and class V-A consisting of 20 students as experimental

class 2. Data collection techniques were carried out through tests, observations, and

documentation. The instruments in this study used tests in the form of pretests and

posttests that had gone through a series of tests, namely validity tests, reliability

tests, difficulty level tests, discriminatory power tests and question distractors to

ensure the quality of the questions. The data analysis technique was carried out

through several stages, namely, normality tests, homogeneity tests and hypothesis

tests. The results of the analysis showed that the average posttest score of

experimental class 1 was 84.3 with a learning completion of 95%, while

experimental class 2 had an average of 78.3 with a completion of 80%. The results

of the hypothesis test calculation using the Independent Sample T-Test showed a

significance value of 0.043 <0.05, with the acquisition of t-count (2.091)> t-table

(2.024) so that it states that the alternative hypothesis (Ha) is accepted and the null

hypothesis (Ho) is rejected. Thus, it can be concluded that there is a significant

effect of the use of Smartbox learning media on learning outcomes in fraction

material in class V SDN 060874 Medan Perjuangan.

Downloads

Download data is not yet available.

References

D. Kesimpulan

Berdasarkan hasil analisis data

dan pembahasan yang telah

dikemukakan, serta didukung oleh

hasil pengolahan data, dapat

disimpulkan bahwa nilai rata-rata

pretest sebelum diberikan perlakuan

di kelas eksperimen adalah 49,

sedangkan di kelas kontrol sebesar

46,5. Setelah perlakuan diberikan,

nilai rata-rata posttest di kelas

eksperimen meningkat menjadi 84,3

dengan tingkat ketuntasan mencapai

95%, sementara di kelas kontrol rata-

rata nilai posttest adalah 78,3 dengan

ketuntasan sebesar 80%. Hal ini

terlihst bahwa kelas eksperimen1

dengan menggunakan media

pembelajaran Smartbox daripada

kelas eksperimen2 yang

menggunakan media pembelajaran

PowerPoint (PPT). Hal ini

menunjukkan terdapat perbedaan

penggunakan media pembelajaran

pada kesua kelas tersebut.

Pengaruh media pembelajaran

Smartbox juga dapat dilihat dari hasil

uji hipotesis yang dilakukan dengan uji

Independent Sample T-Test, dimana

diperoleh nilai signifikansi sebesar

0,043 < 0,05. Hal ini menunjukkan

bahwa hipotesis nol (H₀) ditolak dan

hipotesis alternatif (Ha) diterima.

Dengan demikian, dapat disimpulkan

bahwa penggunaan media

pembelajaran Smartbox memberikan

pengaruh yang signifikan terhadap

hasil belajar matematika pada materi

pecahan siswa kelas V SDN 060874

Medan Perjuangan.

DAFTAR PUSTAKA

Jurnal :

Maulidiana, N., Faulia, A., & Oktaviani,

D. (2025). PENGGUNAAN MEDIA

PEMBELAJARAN SMART BOX

TERHADAP PENINGKATAN

HASIL BELAJAR SISWA FASE A.

2(1), 179–191.

Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S.,

& Dewi, R. S. (2022). Pengertian

Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan

Konseling, 4(6), 7911–7915.

Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A.,

Karlina, Y., & Yumriani. (2022).

Pengertian Pendidikan, Ilmu

Pendidikan dan Unsur-Unsur

Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa:

Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.

Zukira, Harum, A. H., & Jamaludin.

(2015). Meningkatkan Hasil Belajar

Siswa Kelas III Sekolah Dasar

Alkhairat Towera Melalui Model

Pembelajaran Kooperatif Tipe

Number Head Together (NHT) Pada

Mata Pelajaran PKN. Jurnal Kreatif

Tadulako, 3(4), 1–12

Downloads

Published

2025-08-10

Most read articles by the same author(s)