Tren Pembelajaran Bahasa Arab Menggunakan Aplikasi Interaktif di Tingkat Sekolah Menengah : Systematic Literature Review

Authors

  • Naurah Nazhipah Amalia Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Farikh Ammar Marzuki Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.32076

Keywords:

interactive application, Arabic language learning, secondary school, SLR

Abstract

Arabic language learning in Indonesia is increasing in line with rapid technological advances. However, students' enthusiasm for learning Arabic is still relatively low, as they consider Arabic to be a complicated and boring subject. Interactive applications have emerged to address the challenges of Arabic language learning in schools, particularly at the junior high school/MTs and senior high school/MA levels. This study aims to identify the types of interactive applications frequently used in Arabic language learning at the junior high school/MTs and senior high school/MA levels, as well as to identify the benefits of using such applications. The research method employed was a Systematic Literature Review (SLR), analyzing selected articles obtained from the Garuda database. The analysis results show that there are six types of applications that are frequently used, namely Kahoot, WordWall, Canva, PowerPoint, Baamboozle, and Quizalize. The use of these applications has proven to increase students' interest, enthusiasm, and learning outcomes. Additionally, they enhance language skills and create a more enjoyable learning environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidah, Z., Rohman, M. F., & Rahmadian, Y. (2023). Pengaruh Penerapan Media Pembelajaran E-Learning Berbasis Aplikasi Kahoot terhadap Keterampilan Menulis Bahasa Arab. Edu Journal Innovation in Learning and Education, 1(2), 162–179. https://doi.org/10.55352/edu.v1i2.773

Abusyairi, K., Zulkifli, E. M., & Mulyani, R. E. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Dengan Menggunakan Aplikasi Canva Pada Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IXB Di Mts Al-Azhar Samarinda. Borneo Journal of Language and Education, 1(2), 93–102. https://doi.org/10.21093/benjole.v1i2.5570

Aditiyawarman, M. A., Sondang, M., Hanifah, L., & Kusumayati, L. D. (2022). Penggunaan Aplikasi Quizizz Sebagai Media Untuk Melaksanakan Evaluasi Pembelajaran. Jurnal Penelitian, 7(1), 24–36. https://doi.org/10.46491/jp.v7i1.840

Afaria, Z., Desky Halim Sudjani, & Fikni Mutiara Rachma. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Permainan Digital terhadap Minat Belajar Bahasa Arab pada Siswa Kelas X MA Miftahul Huda. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(2), 94–103. https://doi.org/10.30997/tjpba.v3i2.6235

Al Ahqaf, M. I., Eslayeh, K., Mahmoud, M. F. A.-A., Anah, S., & Rusuly, U. (2022). Istikhdām Kahoot! Fī Al-Taqwīm Al-Yaumī li-Mādah Al-Lughah Al-‘Arābīyah: Al-Bahts Al-Tajrībī fī Al-Madrasah Al-Tsānawīyah Al-Islāmīyah Al-Hukumīyah bi-Indūnīsīyā. Al-Ta’rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 10(2), 241–254. https://doi.org/10.23971/altarib.v10i2.4204

AlFauzan, A. R. I. (2011). Idha’at li Mu’allimi Lughah Arabiyah li Ghair Nathiqin Biha, 136.

Aliah, I. I., Amirudin, & Muzaki, I. A. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Kahoot Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab. PIWULANG: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1).

Anwar, N. (2025). Pengaruh Game Edukasi Baamboozle terhadap Minat Belajar Bahasa Arab Siswa SMA Muhammadiyah 1 Babat, 8, 169–176.

Az-zahra, S. M., Hedrayana, A., & Hariyadi, R. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Visual Berbasis Power Point Dalam Pengajaran Bahasa Arab Pada Siswa Kelas VII Di SMPIT Al-Muqorrobin Kota Cilegon. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri. Retrieved from http://journal.stkipsubang.ac.id/index.php/didaktik/article/view/1988

Dzati, A., & Hikmah, K. (2024). Efektivitas Media Arabic Tower Untuk Meningkatkan Maharah Kalam Siswa Smp Muhammadiyah 1 Sidoarjo. Universitas Abulyatama Jurnal Dedikasi Pendidikan, 8848(2), 655–663.

Fatoni, A. K., & Ainiyah, N. (2024). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Platform Quizalize Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Siswa Kelas VII MTs N 2 Bolaang Mongondow. Al-Mashadir: Journal of Arabic Education and Literature. Retrieved from https://ejournal.iain-manado.ac.id/index.php/almashadir/article/view/803

Jamil, H., & Agung, N. (2022). Tantangan Pembelajaran Bahasa Arab Di Era Society 5.0: Analisis Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Aplikasi Interaktif. Alibbaa’: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 38–51. https://doi.org/10.19105/ajpba.v3i1.5536

Junaedi Abdilah, A., & Al Farisi, M. Z. (2023). Systematic Literature Review: Problematika Pembelajaran Bahasa Arab di Sekolah. Ukazh: Journal of Arabic Studies, 4(1), 39–51. https://doi.org/10.37274/ukazh.v4i1.744

Kamil, A. (2022). Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Media Pembelajaran Aplikasi Microsoft Office Power Point. Jurnal Pendidikan Agama Islam Indonesia (JPAII), 3(2), 23–26. https://doi.org/10.37251/jpaii.v3i2.623

Khairani, P., & Nisa, S. (2024). Systematic Literature Review (SLR): Peran Lingkungan dalam Meningkatkan Keterampilan Siswa Berbahasa Indonesia. Masaliq, 4(3), 742–749. https://doi.org/10.58578/masaliq.v4i3.3064

Mahmudi, I., Manca, D. A., & Kusuma, A. R. (2022). Literatur Review: Pendidikan Bahasa Arab Di Era Digital. Jurnal Multidisiplin Madani, 2(2), 611–624. https://doi.org/10.54259/mudima.v2i2.396

Maulidiah, B. N., Syaifullah, & Syarifuddin. (2024). Pengaruh Gamifikasi Baamboozle Dalam Meningkatkan Belajara Mufradat Bahasa Arab, 560–582.

Mofid, M., & Sya’bah, B. L. M. (2024). Efektivitas Media Canva dalam Pembelajaran Bahasa Arab Guna Meningkatkan Penguasaan Mufrodat Siswa Kelas VII SMP Sunan Kalijogo 2 Jabung Malang. Muhadasah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab. Retrieved from http://ejournal.iaiskjmalang.ac.id/index.php/muhad/article/view/2536

Muhammad Nashrullah. (2021). Penggunaan Media Google Form Dalam Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab (Pilihan Ganda). Jurnal Naskhi: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Bahasa Arab, 3(1), 30–40. https://doi.org/10.47435/naskhi.v3i1.553

Musthafa, F. A. D., & Anam, H. (2023). The Implementation Of “Wordwall” Web-Based Games As Instructional Media To Improve Arabic Vocabulary Mastery Of 8th Grade Students At SMP Nurul Huda Modung. Aqlamuna: Journal of Educational Studies. Retrieved from https://ejournal.iaforis.or.id/index.php/aqlamuna/article/view/238

Muttaqima, F., & Hikmah, K. (2023). The Effectiveness Wordwall Media in Improving Mufrodat Mastery of Class XI Students of SMA Muhammadiyah 2 Sidoarjo [ Efektivitas Media Wordwall dalam Meningkatkan Penguasaan Mufrodat Siswa Kelas XI SMA Muhammadiyah 2 Sidoarjo ], 1–7.

Nisak, A., Hanomi, H., & Asrina, A. (2024). Tahsiin Mahaarat al-Istimaa’ Bistikhdaami Kahoot! Ladaa Thullaab al-Madrasat al-Tsanawiyyat Muhammadiyat al-Islamiyyat Solok Sumatra al-Gharbiyyat. Tsaqofiya : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab, 6(2), 346–357. https://doi.org/10.21154/tsaqofiya.v6i2.621

Nola, Jupira Gusti, Asrina, A. Z. (2024). Tathwiiru Ikhtibaari Ta’aliim Al-Qowaa’id Al-’Arabiyyah Biistikhdaami WordWall fii Al-Madrasah At-Tarbiyyah Al-Islaamiyyah Paninggahan Solok, 10(2).

Novita, A.-Z. T., & Tatang, T. (2024). Pengaruh Media Pembelajaran Kahoot terhadap Minat Belajar Bahasa Arab Siswa Kelas 12 Agama di MAN 1 Lahat. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 17432–17437.

Phillips, V., & Barker, E. (2021). Systematic reviews: Structure, form and content. Journal of Perioperative Practice, 31(9), 349–353. https://doi.org/10.1177/1750458921994693

Rahman, M. H. (2022). Penggunaan Wondershare Quiz Creator Sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab. AL-WARAQAH Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(2), 50–58. https://doi.org/10.30863/awrq.v3i2.3074

Rahmayanti, I., & Abidin, M. (2023). Efektivitas Penggunaan Wordwall Sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab di MAN Kota Batu. Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan, 6(2), 349–358. https://doi.org/10.32923/kjmp.v6i2.3413

Ritonga, S. (2023). Strategi Dalam Mengatasi Tantangan Pembelajaran Bahasa Arab Bagi Guru Di Era Teknologi Modern. Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 378–395.

Sa’diyah, H. (2021). Peluang Pembelajaran Maharah Al-Kitabah Berbantu Media Whatsapp bagi Mahasiswa di Masa Daring. Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(1), 1–16. https://doi.org/10.18196/mht.v4i1.12255

Sholichah, H., & Ammar, F. M. (2024). Efektivitas Penggunaan Media Aplikasi Mondly Arabic Dalam Meningkatkan Keterampilan Menyimak Kosakata Bahasa Arab Kelas XI Sma Muhammadiyah 2 Sidoarjo. Universitas Abulyatama Jurnal Dedikasi Pendidikan, 8848(2), 791–799.

Sumani, T. N. S. N. (2024). Penggunaan Media Game Kahoot Untuk Meningkatkan Hafalan Mufrodat Siswa Kelas X Man 1 Kota Gorontalo. Al-Urwatul Wutsqo : Jurnal Ilmu Keislaman Dan Pendidikan, 5(1), 66–71. https://doi.org/10.62285/alurwatulwutsqo.v5i1.82

Suryati, I., Permatasari, R., Rofiana, A. P., Miftah, R. N., & Musthofa, W. S. (2021). Game Based Assessment Untuk Pembelajaran Di Masa Pandemi: Kahoot! Jurnal Terapan Abdimas, 7(1), 60. https://doi.org/10.25273/jta.v7i1.10310

Syaefudin, F. S., & Umi, U. B. (2023). Metode Evalusi Illuminative Dalam Upaya Mengatasi Perbedaan Kemampuan Siswa Dalam Mengikuti Pembelajaran Bahasa Arab Tingkat Sekolah Menegah Atas. Jurnal Ihtimam, 6(1), 1–13. https://doi.org/10.36668/jih.v6i1.422

Syagif, A. (2023). Paradigma Pembelajaran Bahasa Arab Di Era Society 5.0. FiTUA: Jurnal Studi Islam, 3(2), 134–144. https://doi.org/10.47625/fitua.v3i2.407

Zulpina, Z., Harahap, P. F., & Fitri, A. (2022). Tahlilu Istikhdami Kahoot Fii Taqwiimi Ta’liimi Al-Lughati Al-’Arabiyyah Bi’ashri Shina’i 4.0. ’ARABIYYA: JURNAL STUDI BAHASA ARAB, 11(1), 33–44. https://doi.org/10.47498/arabiyya.v11i1.956

Downloads

Published

2025-09-01