DESAIN STRATEGI BERBASIS KONTEKSTUAL PADA PEMBELAJARAN STATISTIKA DAN METODOLOGI PENELITIAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31997Keywords:
Strategy, Contextual Approach, Statistical Learning and Research MethodologyAbstract
The problem to be analyzed in this study is how to design a contextual method in learning "Statistics and Research Methodology?". While the purpose of this study is to create a contextual approach design in teaching Statistics and Research Methodology. This research applies the research and development (R&D) method. In this research, only the initial stage is presented, namely the creation of a learning model by designing a Statistics and Research Methodology learning program that utilizes a contextual approach. There are seven principles in the steps of the contextual approach to teaching Statistics and Research Methodology, namely 1) Constructivism; 2) Discovery; 3) Questions; 4) Learning Community; 5) Modeling; 6) Reflection; and 7) Authentic Assessment. After the trial, to evaluate the effectiveness of the developed approach, it is necessary to implement it in the classroom.Downloads
References
Ayuningsih, S., Purnomo, E. A., & Aziz, A. (2025). Model Pembelajaran Osborn dan Pendekatan Kontekstual terhadap Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah: Systematic Literature Review. JURNAL RISET PEMBELAJARAN MATEMATIKA SEKOLAH, 9(1), 43–57.
Harefa, Z. V., Tafonao, T., Harefa, D., Sapalakkai, R. S., & Sophia, S. (2022). Peran Guru sebagai Fasilitator dan Katalisator Melalui Teori Konstruktivisme dalam Model Pembelajaran Kontekstual Pendidikan Agama Kristen. Kharismata J. Teol. Pantekosta, 4(2), 211–228.
INDONESIA, P. R. (2020). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 12 TAHUN 2012 tentang Pendidikan Tinggi.
Indriani, A. (2020). Desain Pendekatan Kontekstual Pada Pembelajaran Statistik Matematika. AKSIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 8(1), 98–106.
Kainulainen, S. (2024). Research and development (R&D). Dalam Encyclopedia of Quality of Life and Well-Being Research (hlm. 5957–5959). Springer.
Khotimah, R. P., & Masduki, M. (2020). Desain Pembelajaran Persamaan Diferensial melalui Pendekatan Kontekstual. Jurnal VARIDIKA, 27(1), 1–9.
Majdina, N. I., Pratikno, B., & Tripena, A. (2024). Penentuan ukuran sampel menggunakan rumus Bernoulli dan Slovin: Konsep dan aplikasinya. Jurnal Ilmiah Matematika Dan Pendidikan Matematika, 16(1), 73–84.
Muhartini, M., Mansur, A., & Bakar, A. (2023). Pembelajaran kontekstual dan pembelajaran problem based learning. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 1(1), 66–77.
Nuryana, A., Hernawan, A., & Hambali, A. (2021). Perbedaan Pendekatan Kontekstual dengan Pendekatan Tradisional dan Penerapannya di Kelas. Jurnal Inovasi Pendidikan Islam, 1(1), 39–49.
Okpatrioka, O. (2023). Research and development (R&D) penelitian yang inovatif dalam pendidikan. Dharma Acariya Nusantara: Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 1(1), 86–100.
Puisa, R., Montewka, J., & Krata, P. (2023). A framework estimating the minimum sample size and margin of error for maritime quantitative risk analysis. Reliability Engineering & System Safety, 235, 109221.
Ruwaidah, R. (2022). Penggunaan Strategi Pembelajaran CTL (Contextual Teaching and Learning) untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Mata Pelajaran Matematika Materi Relasi dan Fungsi pada Siswa Kelas X MIPA-2 SMAN 4 Kota Bima Semester 1 Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 2(2), 167–179.
Santoso, A. (2023). Rumus Slovin: Panacea Masalah Ukuran Sampel? Suksma: Jurnal Psikologi Universitas Sanata Dharma, 4(2), 24–43.
Suhartoyo, E., Wailissa, S. A., Jalarwati, S., Samsia, S., Wati, S., Qomariah, N., Dayanti, E., Maulani, I., Mukhlish, I., & Azhari, M. H. R. (2020). Pembelajaran kontekstual dalam mewujudkan merdeka belajar. Jurnal Pembelajaran Pemberdayaan Masyarakat (JP2M), 1(3), 161–164.
Voon, S., & Amran, M. S. (2021). Pengaplikasian Teori Pembelajaran Konstruktivisme Dalam Pembelajaran Matematik: Application of constructivism learning theory in mathematical learning. Sains Insani, 6(2).
Waruwu, S. (2022). Pendekatan Konstruktivisme Dengan Teknik M3 (Mengamati, Menirukan, Memodifikasi) Untuk meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Pidato. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 326–333.
Yasmini, N. M. (2022). Metode inkuiri terbimbing untuk meningkatkan hasil belajar IPA siswa kelas V. Journal of Education Action Research, 6(1), 73–79.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.