MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS DAN MEMBACA PEMAHAMAN MENGGUNAKAN KOMBINASI MODEL COOPERATIVE INTEGRATED READING AND COMPOSITION (CIRC), TALKING STICK DAN COURSE REVIEW HORAY PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS V SDN PASAR LAMA 3 BANJARM

Authors

  • Assyifa Nuryana Safitri Universitas Lambung Mangkurat
  • Dessy Dwitalia Sari Universitas Lambung Mangkurat

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.31873

Keywords:

Critical Thinking, Reading Comprehension, Indonesian

Abstract

This study highlights the low level of reading comprehension and critical thinking skills among students in Indonesian due to their inability to understand text content, solve problems, and make decisions. The solution proposed is to implement a combination of the Cooperative Integrated Reading and Composition, Talking Stick, and Course Review Horay learning models to improve students' critical thinking and reading comprehension skills. Through a qualitative approach using Classroom Action Research (CAR) and four sessions at SDN Pasar Lama 3 Banjarmasin, the research results showed a significant improvement in students' critical thinking skills from 10% to 90% and reading comprehension from 10% to 95%. In conclusion, the combination of learning models applied can enhance students' critical thinking skills and collaboration in Indonesian language learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agusta, A. R., Suriansyah, A., Hayati, R. P., & Mahmudy, M. N. (2021). Learning model gawi sabumi based on local wisdom to improve student’s high order thinking skills and multiple intelligence on elementary school. International Journal of Social Science and Human Research, 4(11), 3269–3283.

Ak, M. F., Darmayani, S., Nendissa, S. J., Arifudin, O., Anggaraeni, F. D., Hidana, R., Marantika, N., Arisah, N., Ahmad, N., & Febriani, R. (2021). Pembelajaran digital. Penerbit Widina.

Andriani, T., & Sari, D. D. (2024). Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis dan Motivasi Belajar pada Muatan IPAS (Ilmu Pengetuan Alam Dan Sosial) di Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(2), 381–396. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v11i2.74405

Herpindi, M. R., & Sari, D. D. (2024). Meningkatkan Aktivitas, Hasil Belajar Keterampilan Membaca Pemahaman Menggunakan Model Pelita pada Siswa Kelas IV. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 2(2), 848–854. https://jurnal.ittc.web.id/index.php/jpdsk/article/view/1598%0Ahttps://jurnal.ittc.web.id/index.php/jpdsk/article/download/1598/1457

Hilda Melani Purba, Humairo Sakinah Zainuri, Nadia Syafitri, & Rizky Ramadhani. (2023). Aspek-Aspek Membaca Dan Pengembangan Dalam Keterampilan Membaca Di Kelas Tinggi. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan dan Bahasa, 2(3), 179–192. https://doi.org/10.58192/insdun.v2i3.1025

Hoerudin, C. W. (2023). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Dengan Metode Scramble. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 4(2), 121-130.

Laksana, D. N. L. (2017). The effectiveness of inquiry based learning for natural science learning in elementary school. Journal of Education Technology, 1(1), 1–5.

Munir, A., Miswanto, M., & Nurarjani, N. (2022). Application of Make a Match Cooperative Learning Model in Counseling Models Courses to Increase Participation and Student Learning Outcomes. Budapest International Research and Critics in Linguistics and Education (BirLE) Journal, 5(3), 213–222.

Noorhapizah, N., Alim, N., Agusta, A. R., & Ahmad Fauzi, Z. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Keterampilan Membaca Pemahaman Dalam Menemukan Informasi Penting Dengan Kombinasi Model Directed Inquiry Activity (Dia), Think Pair Share (Tps) Dan Scramble Pada Siswa Kelas V Sdn Pemurus Dalam 7 Banjarmasin.

Noorhapizah, N., Pratiwi, D. A., Prihandoko, Y., Ayuni, H., & Putri, T. A. S. (2023). Development of HOTs-based teaching materials, multiple intelligence, and baimbai wood characters for river-bank elementary schools. Edunesia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(1), 94–107.

Perwita, L. W., & Indrawati, T. (2020). Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Cooperative Learning Tipe Talking Stick di SD.… Pembelajaran Inovasi. Jurnal Inovasi Pembelajaran SD, 8(5), 43–44.

Purba, H. M., Zainuri, H. S., Syafitri, N., & Ramadhani, R. (2023). Aspek-Aspek Membaca Dan Pengembangan Dalam Keterampilan Membaca Di Kelas Tinggi. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan dan Bahasa, 2(3), 177-193.

Rosdiani, R., Muh. Nasir, & Nurfathurrahmah, N. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick Untuk Meningkatkan Aktivitas Bertanya Siswa Kelas VIII SMPN 2 Donggo Tahun Pelajaran 2021/2022. JUPEIS : Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 1(1), 8–11. https://doi.org/10.57218/jupeis.vol1.iss1.20

Sitompul, E., & Pratiwi, D. A. (2024). MENINGKATKAN KETERAMPILAN KERJASAMA MENGGUNAKAN MODEL SPIRIT DAN MEDIA TTS DI SDN 3 PALAM BANJARBARU Elprida. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(4), 139–157.

Sugiarto, A. R., & Pratiwi, D. A. (2023). Implementasi Model Pemimpin Berbantuan Media Vr Box Dan Aplikasi Kahoot Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Motivasi Belajar Siswa Kelas IV. Humantech Jurnal Ilmiah Multi Disiplin Indonesia, 2(10), 2228.

Sulaeman, N., Efwinda, S., & Putra, P. D. A. (2022). Teacher readiness in STEM education: Voices of Indonesian Physics teachers. JOTSE, 12(1), 68–82.

Supriani, Y., Ulfah, U., & Arifudin, O. (2020). Upaya meningkatkan motivasi peserta didik dalam pembelajaran. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 1(1), 1–10.

Tanjung, H. S. (2019). Peningkatan Kemampuan Komunikasi dan Matematis Siswa SMA melalui Modelpembelajaran Berbasis Masalah. MAJU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(2).

Wahyuningtyas, C. D., & Wulandari, S. S. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Course Review Horay (CRH) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Kompetensi Dasar Memahami Administrasi Kelas OTKP SMK Negeri 10 Surabaya. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8(2), 340–350.

Yuliarti Ramli, Y., Henny Setiawati, H., & Andi Jusman Tharihk, A. (2024). Peningkatan Aktivitas Belajar Peserta Didik Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Course Review Horay (CRH). Peningkatan Aktivitas Belajar Peserta Didik Melalui Penerapan Pembelajaran CHR, 4(3), 1428–1435.

Yunita, E., & Suriansyah, A. (2020). Meningkatkan Aktivitas Siswa Dalam Keterampilan Materi Volume Kubus Menggunakan Model Mathaciroom Pada Kelas V Di SDN Kuin Cerucuk 4 Banjarmasin [Universitas Lambung Mangkurat]. Universitas Lambung Mangkurat, 125–134.

Yusanto, Y. (2020). Ragam pendekatan penelitian kualitatif. Journal of scientific communication (jsc), 1(1).

Downloads

Published

2025-11-17