EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA “SIP” UNTUK MENINGKATKAN KELANCARAN PROSEDURAL MATEMATIS SISWA KELAS II SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.31839Keywords:
stacked subtraction, mathematical procedural fluency, learning mediaAbstract
Interactive Subtraction Reduction Media "SIP" is a learning media designed to address challenges in performing stacked subtraction calculations, both using borrowing techniques and without borrowing techniques, which are the main obstacles in subtraction operations. This study aims to identify the effectiveness of using "SIP" learning media to improve the procedural mathematical fluency of second-grade elementary school students. This research employs a quantitative method with a pre-experimental design, namely a one-group pre-test-post-test design. The sample of this study consists of 19 second-grade students. It uses test instruments (pre-test and post-test). The results indicate a significant improvement in the procedural mathematical fluency of students before and after the treatment. This is evidenced by the difference test of means using the Wilcoxon test and analysis of n-gain scores with the aid of SPSS statistics 27. The results of the Wilcoxon test showed a significance value of 0.001 < 0.05, which means H0 is rejected and Ha is accepted. In addition, the results of the n-gain test have a high effectiveness criteria. Therefore, it can be concluded that the use of the learning media 'SIP' is effective in improving the procedural mathematical fluency of second-grade elementary school students.
Downloads
References
Aflah, H. A., Retno, R. S., & Widyaningrum, W. (2024, July). Penerapan Media Pembelajaran Parang (Papan Pengurangan) untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Pengurangan Bersusun pada Mata Pelajaran Matematika Peserta Didik Kelas II SDN Pangongangan. In SEMINAR NASIONAL SOSIAL, SAINS, PENDIDIKAN, HUMANIORA (SENASSDRA) (Vol. 3, No. 2, pp. 581-586).
Anggraini, M.& Mahmudah, I. (2023). Penggunaan Media Konkret untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VI pada Mata Pelajaran Matematika. JEID: Journal of Educational Integration and Development, 3(2), 125–131. https://doi.org/10.55868/jeid.v3i2.301
Apendi, F. (2022). KEMAMPUAN BERPIKIR LOGIS, KELANCARAN PROSEDURAL DAN DISPOSISI PRODUKTIF MATEMATIS SISWA DALAM IMPLEMENTASI MODEL BLENDED LEARNING [Bandung : Repository Universitas Pendidikan Indonesia]. http://repository.upi.edu/
Arikunto, S. (2021). Penelitian tindakan kelas: Edisi revisi. Bumi Aksara.
Dzulkifli, M., Syam, S. S., & Chandra, C. (2025). Analisis Kemampuan Representatif Matematis dalam Operasi Penjumlahan, Pengurangan, Perkalian, dan Pembagian pada Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Bilangan: Jurnal Ilmiah Matematika, Kebumian dan Angkasa, 3(2), 189-198.
Findell, B., Swafford, J., & Kilpatrick, J. (Eds.). (2001). Adding it up: Helping children learn mathematics. National Academies Press.
Inggriyani, F., Fazriyah, N., Hamdani, A. R., & Purbasari, A. (2020). Pendampingan Model Pembelajaran Inovatif menggunakan Kahoot sebagai Digital Game Based Learning Di KKG Sekolah Dasar. Jurnal Publikasi Pendidikan, 10(1), 59–64. https://doi.org/10.26858/publikan.v10i1.11992
Insany, A., & Robandi, B. (2022). Pemikiran Kritis Filsuf Kierkegaard Tentang Manusia Eksistensialis dan Pendidikan. Jurnal Penelitian Pendidikan, 22(3), 343-358.
Jalal, N. M. (2022). Persepsi Siswa Sekolah Dasar terhadap Mata Pelajaran Matematika saat Pandemi Covid-19 Elementary School Students ’ Perception of Mathematics during the Covid-19 Pandemic. Pedagogik Journal of Islamic Elementary School, 5(1), 27–40.
Kristina, F. (2023). PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATERI PENGURANGAN BERSUSUN PADA SISWA KELAS II DENGAN MEDIA KARTU BILANGAN DI SDN NGAGLIK 01 BATU. Jurnal Pendidikan Taman Widya Humaniora, 2(1), 168-187.
Magdalena, I., Shodikoh, A. F., & Pebrianti, A. R. (2021). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sdn Meruya Selatan 06 Pagi. 3, 312–325.
Mufliva, R., & Iriawan, S. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Bidang Kajian Bilangan Berbasis Computer Science Unplugged (CSU) Untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pedagogik, 210-217.
Murni, D., Mudjiran, & Mirna. (2023). Analisis Terhadap Kreativitas dan Inovasi Guru dalam Membuat Media Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 1118-1128. doi: https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i2.2066. Diakses pada 1 Juni 2024, 16:44 WIB.
Nisya, R. U., Maputri, S. A., & Zuliana, E. (2025). IMPLEMENTASI MEDIA KOTAK MISTERI BILANGAN BERBASIS PMRI UNTUK MEMBENTUK PEMAHAMAN KONSEP NILAI YANG BELUM DIKETAHUI PADA SISWA KELAS 4 SD NEGERI 4 PUYOH. INSPIRAMATIKA, 11(1), 23-35.
Pramesta, S. P. E., & Wiryanto, W. (2024). Pengaruh media pembelajaran counting board terhadap kemampuan berhitung siswa kelas I di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 12(6).
Sari, L. P., Degeng, I. N. S., & Praherdhiono, H. (2021). Pengembangan Multimedia Tutorial Untuk Memfasilitasi Kognitif Prosedural. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 4(2), 158-167.
Setyorini, I. D., & Wulandari, S. S. (2021). Pengaruh media pembelajaran, fasilitas dan lingkungan belajar terhadap hasil belajar selama pandemi covid-19. JURNAL PROFIT: Kajian Pendidikan Ekonomi Dan Ilmu Ekonomi, 8(1), 19-29.
Shifa Markhamah, - (2024) PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INSUB (INTEGER SUBTRACTION) UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA KELAS VI SEKOLAH DASAR. S1 thesis, Universitas Pendidikan Indonesia.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D (Sutopo, Ed.). Alfabeta.
Veronica, N. (2022). Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Abad 21 serta Biodiversitas Indonesia. Books. Google. Com, 77-89.
Wahyuni, N., & Suyoto, S. (2024). Analisis Kesulitan Belajar siswa dalam memahami Materi Penjumlahan dan Pengurangan Bersusun (Studi pada Peserta didik Kelas II Sekolah Dasar). Ainara Journal (Jurnal Penelitian dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 5(2), 197-201.
Winarni, E. W. (2021). Teori dan praktik penelitian kuantitatif, kualitatif, PTK, R & D. Bumi Aksara
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















