EFEKTIVITAS MODEL MAHIR DALAM MENINGKATKAN AKTIVITAS, KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS DAN HASIL BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.31832Keywords:
activities, critical thinking skills, learning outcomes, IPAS, MAHIR modelAbstract
The problem in this study is the low activity, critical thinking skills, and student learning outcomes in the subject of science, which is caused by less meaningful learning, one-way, and a lack of activities to sharpen critical thinking. The solution applied is the MAHIR learning model. The purpose of this study is to describe teacher activities and analyze student activities, critical thinking skills, and learning outcomes. The study used a qualitative approach with Classroom Action Research (CAR) during three meetings in grade V SDN Pangeran 2 in the 2024/2025 academic year, with nine students as subjects. Data were collected through observation and written tests, then analyzed descriptively using cross tables. The results showed that teacher activity became "Very Good", student activity increased from 44% to 89%, students' critical thinking skills increased from 33% to 89%, and student learning outcomes completion increased from 44% to 89%. In conclusion, the MAHIR model is effective in improving the quality of learning. This model is recommended for teachers, principals, and researchers as an innovative alternative in learning.
Downloads
References
Ananda, H., & Agusta, A. R. (2023). Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis dan Kerjasama Menggunakan Model Pelita Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 1(3), 466–494.
Astawa, I. B. M. (2021). Belajar dan Pembelajaran-Rajawali Pers. PT. RajaGrafindo Persada.
Bukhari, & Novitawati. (2024). Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Menggunakan Kombinasi Model Problem Based Learning (PBL), Student Team Achievement Division Dan Talking Stick Pada Muatan Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 2(2), 451–458.
Damanik, R. (2019). Hubungan Kompetensi Guru Dengan Kinerja Guru. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 8(2). https://doi.org/10.37755/jsap.v8i2.170
Faridah. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pada Materi Operasi Hitung Pada Pecahan Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Think Pair and Share Pada Kelas VI SDN 2 Murung A. Jurnal Penelitian Tindakan Dan Pendidikan, 5(3), 133.
H, Darmadi. (2017). Pengembangan Model Metode Pembelajaran dalam Dinamika Belajar Siswa. In (Yogyakarta: CV Budi Utama, (Vol. 20). CV Budi Utama.
Inayah, N., Aslamiah, Cinantya, C., & Amelia, R. (2024). MENINGKATKAN AKTIVITAS, KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS DAN HASIL BELAJAR MENGGUNAKAN MODEL BESTARI PADA SISWA SEKOLAH DASAR. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 156–169.
Indarta, Y., Jalinus, N., Waskito, W., Samala, A. D., Riyanda, A. R., & Adi, N. H. (2022). Relevansi kurikulum merdeka belajar dengan model pembelajaran abad 21 dalam perkembangan era society 5.0. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 3011–3024.
Ismi, S. A., & Rafianti, W. R. (2023). Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Materi Perubahan Wujud Benda Menggunakan Kombinasi Model Dari Problem Based Learning (PBL), Student Team Achievement Division (STAD) Dan Team Games Tournament (TGT) Pada Kelas V SDN Sungai Gampa Asahi Rantau. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 1(3), 313–320.
Khairunnida, Suriansyah, A., & Purwanti, R. (2023). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Menggunakan Kombinasi Model Problem Based Learning (PBL), Somatic Auditory Visualitation Intellectually (SAVI), dan Talking Stick dengan Metode Bernyanyi di Sekolah Dasar. El-Ibtidaiy: Journal of Primary Education, 6(2), 248–261.
Mulyani, D., Ghufron, S., & Kasiyun, S. (2020). Peningkatan karakter gotong royong di sekolah dasar. Lectura: Jurnal Pendidikan, 11(2), 225–238.
Munthe, E. (2019). Pentingnya penguasaan Iptek bagi guru di era revolusi 4.0.
Nadila, Y., & Alwi, N. A. (2024). Analisis pengaruh model pembelajaran kolaboratif berbasis masalah terhadap hasil belajar peserta didik sekolah dasar. Jurnal Sadewa: Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 2(3), 152–159.
Noorhapizah, N., Alim, N., Agusta, A. R., & Ahmad Fauzi, Z. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Keterampilan Membaca Pemahaman Dalam Menemukan Informasi Penting Dengan Kombinasi Model Directed Inquiry Activity (Dia), Think Pair Share (Tps) Dan Scramble Pada Siswa Kelas V Sdn Pemurus Dalam 7 Banjarmasin.
Normaya, D., & Maimunah. (2023). Meningkatkan Aktivitas Belajar Dan Keterampilan Berpikir Kritis Menggunakan Kombinasi Model Problem Based Learning Dan Pendekatan Tpack Pada Muatan IPA Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 1(3), 652–659. https://doi.org/10.47233/jpdsk.v1i2.15
Olfah, K., Purwanti, R., & Suriansyah, A. (2024). Meningkatkan Aktivitas Dan Keterampilan Kerja Sama Menggunakan Model Pembelajaran Solid Berbantuan Media Audio Visual Pada Muatan Ipas Kelas Iv Sdn Kuin Utara 5 Banjarmasin. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 10(04), 435–463.
Pertiwi, W. (2018). Analisis kemampuan berpikir kritis matematis peserta didik SMK pada materi matriks. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(4), 793–801.
Pramudya, E., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2019). Peningkatan Keaktifan Dan Hasil Belajar Ipa Pada Pembelajaran Tematik Menggunakan Pbl. NATURALISTIC : Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(2), 320–329. https://doi.org/10.35568/naturalistic.v3i2.391
Prastitasari, H., Fitria, M., Jumadi, J., Sunarno, S., Annisa, M., & Prihandoko, Y. (2022). Peningkatan prestasi matematika siswa sekolah dasar dengan menggunakan kombinasi model pembelajaran PBL, SR, dan QOD. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(6), 1792–1804.
Puteri, N., & Cinantya, C. (2024). Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Menggunakan Model “Nature” Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran| E-ISSN: 3026-6629, 2(1), 320–325.
Ridwan, A., Nur Amanah Asdiniah, E., Afriliani, M., & Fadia Nurul Fitri, S. (2022). Analisis Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Sikap Kompetitif Belajar pada Siswa Sekolah Dasar. Journal on Education, 05(01), 447–459.
Sa’dijah, C., & Agusta, A. R. (2021). Kesiapan Guru Melaksanakan Pembelajaran Berbasis HOTS Ditinjau dari Pengetahuan dan Kemampuan Mengemas Perangkat Pembelajaran. PADARINGAN (Jurnal Pendidikan Sosiologi Antropologi), 3(2), 402. https://doi.org/10.20527/padaringan.v3i2.3422
Saputra, M. A., Purwasih, A., Wati, A., & Anggraini, L. (2021). Peran Guru dalam Menanamkan Nilai-Nilai Karakter kepada Siswa SD Negeri 20 Way Serdang Selama Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. SOCIAL PEDAGOGY: Journal of Social Science Education, 2(1), 41–54.
Shofina, N., & Annisa, M. (2023). Kombinasi Problem Based Learning dan Model Pembelajaran Pemaknaan untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Karakter Wasaka Siswa Sekolah Dasar. DIKSEDA: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(01), 63–73.
Sovarinda, I., Suriansyah, A., Harsono, A. M. B., Widyarini, T. P., & Fauzi, Z. A. (2024). Apresiasi Dan Reward Guru Terhadap Pembentukan Motivasi Belajar Siswa Di SDN Sungai Andai 3. Joyful Learning Journal, 13(4), 73–82.
Sulaiman, A., & Syakarofath, N. A. (2018). Berpikir kritis: Mendorong introduksi dan reformulasi konsep dalam psikologi Islam. Buletin Psikologi, 26(2), 86–96.
Sulastri, A. (2016). Pengaruh Aktifitas Siswa Dalam Pembelajaran Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas Ix Smp Negeri 2 Kota Probolinggo. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS (JPPI), 10(2), 1858–4985. http://ejournal.unikama.ac.id/index.php/JPPI
Suriansyah, A., & Aslamiah. (2015). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah, Guru, Orang Tua, Dan Masyarakat Dalam Membentuk Karakter Siswa. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 2(2), 234–247. https://doi.org/10.21831/cp.v2i2.4828
Wardani, D. A. W. (2023). Problem based learning: membuka peluang kolaborasi dan pengembangan skill siswa. Jawa Dwipa, 4(1), 1–17.
Wijayanti, I., & Ekantini, A. (2023). Implementasi kurikulum merdeka pada pembelajaran ipas mi/sd. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 2100–2112.
Wijayanti, N. W. (2021). Implementasi permainan dalam pembelajaran Matematika di sekolah dasar. Cendekiawan, 3(1), 59–64.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















