PENGEMBANGAN WINRAH (WEBSITE INTERAKTIF SEJARAH) BERBASIS GOOGLE SITES SEBAGAI INOVASI PADA PEMBELAJARAN IPS SISWA KELAS IV SD

Authors

  • Annisa Nurhayati Universitas Pendidikan Indonesia
  • Kusman Rukmana Universitas Pendidikan Indonesia
  • Nurdinah Hanifah Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31811

Keywords:

Learning Media, history, WINRAH, interactive website, Elementary school

Abstract

This study aims to Develop a Website-based interactive learning media called WINRAH (Interactive History Website) to support history learning in fourth grade elementary schools. The background of this study is based on the fact that history learning is still dominated by conventional methods and minimal use of digital media that are interesting and relevant to the characteristics of 21st-century students. This study uses the Research and Development (R&D) method with the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). WINRAH media was Developed through the Google Sites platform by integrating various elements such as e-books, podcasts, interactive quizzes, and educational games. The validation results from media experts showed an average score of 96%, while from material experts it was 88%, both of which are classified as very valid. The trial was conducted in three stages: individual (90.88%), small group (89.45%), and large group (88.48%), all of which showed a very good response to WINRAH media. The evaluation also revealed that this media increased learning motivation, material understanding, and active student involvement in learning. Thus, WINRAH media is suitable for use as an alternative history learning media that is innovative, effective, and in accordance with the Independent Curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisyah, S., Ramadani, A. F., Wulandari, A. E., & Astutik, C. (2025). Pemanfaatan Teknologi Digital sebagai Media Pembelajaran Interaktif untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 3(1), 388–401. https://doi.org/10.61132/sadewa.v3i1.1565

Alianti, R. D., Hikma, N. A., Azahra, D. S., Paustina, A. K., Febrianty, V., Hafidzah, Z. M., Rahma, N. A., & Sukmawati, W. (2025). Prinsip-Prinsip Pembelajaran di Sekolah Dasar, Pengetahuan Alam dan Ilmu Pengetahuan Alam. Arjuna: Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 3(1), 275–286.

Hidayat, F., & Nizar, M. (2021). Model ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Inovasi Pendidikan Agama Islam (JIPAI), 1(1), 28–38. https://doi.org/10.15575/jipai.v1i1.11042

Huda, M. A. I., Wardhono, W. S., & Afirianto, T. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality Untuk Pengenalan Topologi Jaringan. Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi Dan Ilmu Komputer, 9(5), 1–10. https://eprints.ums.ac.id/id/eprint/113574

Imania, K. A. N., & Bariah, S. K. (2019). Rancangan Pengembangan Instrumen Penilaian Pembelajaran Berbasis Daring. Jurnal Petik, 5(1), 31–47.

Kuncahyono, & Aini, D. F. N. (2020). Pengembangan Pedoman E-Modul Berorientasi Student Active Learning Sebagai Pendukung Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 5(2), 292–304. https://doi.org/10.29407/jpdn.v5i2.13999

Maylanda, R., Adrias, & Syam, S. S. (2025). Optimalisasi Pembelajaran Sejarah di Sekolah Dasar Melalui Metode Interaktif dan Kreatif : Tinjauan Pustaka. Katalis Pendidikan : Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Matematika, 2(2), 32–40. https://doi.org/10.62383/katalis.v2i2.1437

Munawir, Rofiqoh, A., & Khairani, I. (2024). Peran Media Interaktif Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran SKI di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal AL-AZHAR INDONESIA SERI HUMANIORA, 9(1), 63–71. http://dx.doi.org/10.36722/sh.v9i1.2828

Nayaki, C. P., Sholeh, K., & Syaflin, S. L. (2024). Pengembangan Media Magnetic Puzzle Muatan Sistem Pencernaan Siswa Kelas V SD Negeri 72 Palembang. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 46–61.

Ndraha, H., & Harefa, A. R. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Siswa di SMP Negeri 2 Gunungsitoli Utara. Journal on Education, 06(01), 5328–5339.

Pribadi, B. A. (2020). Desain dan Pengembangan Program Pelatihan Berbasis Kompetensi Implementasi Model ADDIE. In Kencana.

Putri, A. E. (2024). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Digital dalam Pembelajaran Sejarah untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik. JIMPS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 9(2), 533–540. https://doi.org/10.24815/jimps.v9i2.30523

Rasyid, R., Fajri, M. N., Wihda, K., Ihwan, M. Z. M., & Agus, M. F. (2024). Pentingnya Pendidikan Karakter dalam Dunia Pendidikan Ramli. Jurnal Basicedu, 8(2), 1278–1285.

Redhana, I. W. (2024). Pembelajaran Digital pada Abad ke-21 (Issue March).

Royani, R., Ahda, S., & Silalahi, S. (2024). Model Pembelajaran Deep Learning untuk Meningkatkan Pemahaman IPS di Sekolah Dasar: Studi Kasus di SD Global Garuda Nusantara. Jurnal Ilmiah Guru Madrasah (JIGM), 3(2), 77–88. https://doi.org/10.69548/jigm.v3i2.27

Sahara, A. I., & Adistana, G. A. Y. P. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline 3 pada Materi Perhitungan Volume Pekerjaan Pondasi dan Sloof. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan (JKPTB), 9(2), 1–11.

Sari, W., Nugraha, R. G., & Ali, E. Y. (2025). Development of BEJAMI (Belajar Ekonomi) Learning Media based on Android Applications as an Innovation in Social Studies Learning in Grade V of Elementary. Jurnal Cakrawala Pendas, 11(1), 65–76.

Suarti, S., Aswat, H., & Masri. (2023). Peran Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) Menuju Pelajar Pancasila pada Siswa di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(6), 2527–2535. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i6.5867

Sukmanasa, E., Windiyani, T., & Novita, L. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Bagi Siswa Kelas V Sekolah Dasar di Kota Bogor. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 3(2), 171–185. https://doi.org/10.30870/jpsd.v3i2.2138

Suryana, A., & Ratih, D. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Situs Astana Gede Kawali Untuk Meningkatkan Ketahanan Budaya Lokal Siswa. Agastya: Jurnal Sejarah Dan Pembelajarannya, 11(1), 57–67. https://doi.org/10.25273/ajsp.v11i1.5391

Trikesumawati, D., Ishamy, W. M., & Rizqullah, R. M. (2025). Peran Media Dalam Mendukung Pengembangan Motivasi Belajar Siswa Di Era Modern. Jurnal Ilmiah Research Student, 2(1), 531–539. https://doi.org/10.61722/jirs.v2i1.3749

Wahidin. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran Visual Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Ilmiah Edukatif, 11(1), 285–295.

Waruwu, M. (2024). Metode Penelitian dan Pengembangan (R&D): Konsep, Jenis, Tahapan dan Kelebihan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(2), 1220–1230. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i2.2141

Wisdayana, N., Achyani, & Aththibby, Arif Rahman Pratiwi, D. (2025). Integrasi Literasi Sains pada Bahan Ajar Berbasis Socio Scientific Issues. Jurnal Pendidikan Mipa, 15(1), 40–50. https://doi.org/10.37630/jpm.v15i1.2164.

Downloads

Published

2025-09-23