PENERAPAN METODE MIND MAPPING BERBASIS KEARIFAN LOKAL UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Rahmi Gusliana Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai, Indonesia
  • Yusnira Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai, Indonesia
  • Nurhaswinda Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai, Indonesia
  • Nurmalina Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai, Indonesia
  • Masrul Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31810

Keywords:

Mind Mapping Based on Local Wisdom, Creative Thinking Ability

Abstract

The background of this research is the low creative thinking ability of class III students. This research aims to improve the creative thinking abilities of class III Salafiyah Ula Ibnu Jarir Bangkinang students. This research is classroom action research carried out in two cycles, each cycle consisting of two meetings. The subjects in this research were 1 teacher and 18 students, while the object of this research was a mind mapping method based on local wisdom to improve elementary school students' creative thinking abilities. The data collection techniques used in this research are observation, tests and documentation. Based on the results of research carried out in 2 cycles, the percentage results obtained in cycle I meeting 1 were 28%, cycle I meeting 2 was 33%, and in cycle II meeting 1 was 44%, cycle II meeting 2 was 72%. Based on the research results, it can be concluded that the mind mapping method based on local wisdom can improve the creative thinking abilities of class III Salafiyah Ula Ibnu Jarir Bangkinang students.



Downloads

Download data is not yet available.

References

Ananda, R. (2019). Penerapan Metode Mind Mapping Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(1), 1–10.

Apriyanti, E., Asrin, A., & Fauzi, A. (2023). Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(4), 1978–1986. Https://Doi.Org/10.31949/Educatio.V9i4.5940

Bay, R. R., Tembang, Y., & Riwu, L. (2022). Pembelajaran Teknik Mind Mapping Berbasis Kearifan Lokal Di Masa New Normal Siswa Sekolah Dasar Merauke. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa, 8(April), 10–29.

Darusman, R. (2014). Penerapan Metode Mind Mapping (Peta Pikiran) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematik Siswa Smp. Infinity Journal, 3(2), 164. Https://Doi.Org/10.22460/Infinity.V3i2.61

Febrianti, Y., Djahir, Y., & Fatimah, S. (2016). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik Dengan Memanfaatkan Lingkungan Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Profit, 3(1), 121–127.

Kamalia, N. A., Ruli, R. M., Studi, P., Matematika, P., & Karawang, U. S. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SMP Pada Materi Bangun Datar. Jurnal Edukasi Dan Sains Matematika, 8(2), 117–132.

Novioleta, R., Wedyawati, N., & Kurniati, A. (2020). Model Mind Mapping Pada Pembelajaran Tematik Kelas IV Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa, 6(April), 41–54.

Nur, N. M., Lubis, H. A., Amalia, A., Sitepu, S. B., & Wandini, R. R. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Pada Pembelajaran Matematika Dengan Menerapkan Model Drill. Edu Society: Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3), 369–378.

Priyanata, A. B., Nasution, N., Subroto, W. T., & Zakariyah, M. F. (2025). Analisis Model Pembelajaran Mind Mapping Untuk Meningkat Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 12(1), 256–288.

Rachmawati, T., Laurens, T., & Moma, L. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SD Negeri 40 Ambon Pada Materi Bangun Datar. Jurnal Magister Pendidikan Matematika, 1, 93–103.

Rahman, M. S. (2024). Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Dalam Memecahkan Masalah Bangun Ruang. Pedamath: Journal On Pedagogical Mathematics, 7(1), 10–16.

Rosiana, G., & Lestari, V. A. (2024). Model Pembelajaran Threaded Untuk Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. Khazanah Pendidikan, 18(2), 381–390.

Siregar, R. N., Mujib, A., & Karnasih, I. (2020). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Melalui Pendekatan Matematika Realistik. Edumaspul Jurnal Pendidikan, 4(1), 56–62.

Suhartyaningsih, S., Rahmawati, R., Lisnawati, L., Adiansha, A. A., & Yusuf, M. (2025). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar Melalui Model Problem-Based Learning. Jurnal Guru Sekolah Dasar, 1(5), 16–21.

Yanti, M. (2023). Penerapan Pembelajaran Matematika Berbasis Etnomatematika Melalui Kue Tradisional Bugis Pada Materi Bangun Ruang. IAIN Parepare.

Downloads

Published

2025-10-19

Most read articles by the same author(s)