MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA TERHADAP MATA PELAJARAN IPS DENGAN PENERAPAN MEDIA PEMBELAJARAN AUDIO VISUAL DI KELAS IV SDN 3 SUKASARI

Authors

  • Aura Futri Patimah Universitas Perjuangan
  • Rizki Hadiwijaya Zulkarnaen Universitas Perjuangan
  • Deni Chandra Universitas Perjuangan

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31771

Keywords:

learning motivation, audio-visual media, Social Studies

Abstract

This research was motivated by the low learning motivation of fourth-grade students in Social Studies (IPS) at SDN 3 Sukasari, due to the lack of engaging and varied learning media. The aim of this study was to improve students’ learning motivation through the use of audio-visual media such as videos and PowerPoint (PPT). The research used a Classroom Action Research (CAR) method involving 34 students. The results showed a significant increase in learning motivation. The average motivation at the pre-action stage was 22%. After using audio-visual media in cycle I, it increased to 76.38%, and in cycle II it further increased to 94.12%. The overall improvement from pre-action to cycle II was 72.12%. These findings indicate that audio-visual media is effective in enhancing students’ learning motivation. Therefore, it is recommended for use in elementary Social Studies learning

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Darsono, Dr., & Karmilasari, W. A., S.Pd., M.Pd. (2017). Sumber Belajar Penunjang PLPG 2017: Kompetensi Profesional Mata Pelajaran: Guru Kelas SD Unit IV: Ilmu Pengetahuan Sosial. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan.

Darsono, D., & Karmilasari, W. A. (2017). UMBER Belajar Penunjang PLPG 2017: Kompetensi Profesional Guru Kelas SD – Unit IV: Ilmu Pengetahuan Sosial. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan.

Desriani, I., Marli, S., & Kresnadi, H. Peningkatan Motivasi Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad (Doctoral dissertation, Tanjungpura University).

Desriani, I., Marli, S., & Kresnadi, H. Peningkatan Motivasi Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad (Doctoral dissertation, Tanjungpura University).

Disriani, R., & Habibi, M. (2023). Hubungan motivasi belajar siswa terhadap hasil belajar siswa. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1), 125–131.

Fajarwati, S.Pd. (2025, 6 Juli). Motivasi Belajar Siswa. Diakses dari sman2skantopapua motivasi-belajar-siswa

Fernando, Y., Andriani, P., & Syam, H. (2024). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar siswa. ALFIHRIS: Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(3), 61–68.

Handaru, S. S., Maria, L., & Sari, N. L. (2022). Factors That Influence the Learning Motivation of Junior High School Students. Jurnal Keperawatan Malang, 7(1), 30–42.

Munadi, Y. (2008). Media Pembelajaran: Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Gaung Persada Press. Diakses dari; Universitas Islam Riau https://repository.uir.ac.id › bab2

Nainggolan, M. G., Ayunda, R., Hasibuan, W. A., & Antika, W. (2024). Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Media Pembelajaran. Jurnal Yudistira: Publikasi Riset Ilmu Pendidikan dan Bahasa, 2(3), 237–244.

Nasrah, N., & Muafiah, A. M. A. (2020). Analisis motivasi belajar dan hasil belajar daring mahasiswa pada masa pandemik Covid-19. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 3(2), 207–213.

Nirwana, H. (2022). Studi Literatur: Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran. Eductum: Jurnal Literasi Pendidikan, 1(2), 350–350.

Putri, A. N., Damayanti, M. I., & Sulistiyono, S. (2023). Peningkatan Efektivitas Penggunaan Audio Dalam Keterampilan Menyimak Dongeng Kelas IV Di SD Negeri Suko II Sidoarjo. ENTINAS: Jurnal Pendidikan dan Teknologi Pembelajaran, 1(1), 132–137.

Riadi, F. S., Maharani, D., Nimaisa, G. S., Nafisah, S., & Istianti, T. (2023). Analisis Pembelajaran IPS Dalam Mengembangkan Knowledge, Attitude, Skill Dan Values Di SD Labschool. JKPD (Jurnal Kajian Pendidikan Dasar), 8(1), 45–55.

Sunadi, L. (2013). Pengaruh motivasi belajar dan pemanfaatan fasilitas belajar terhadap prestasi belajar siswa pada mata pelajaran ekonomi kelas XI IPS di SMA Muhammadiyah 2 Surabaya. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 1(3).

Downloads

Published

2025-08-06