PERAN GURU DALAM MENINGKATKAN DISIPLIN BELAJAR SISWA STUDI KASUS DI SD INPRES ANTANG II

Authors

  • Ahmad Jais Banyal Universitas Megarezky
  • R Supardi Universitas Megarezky
  • Muh. Khaedar Universitas Megarezky
  • Syamsul Alam Universitas Megarezky

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.31674

Keywords:

the role of teachers, student indiscipline, forms of indiscipline

Abstract

This study aims to determine the role of teachers in improving student learning discipline in SD Inpres Antang II. The focus of the study includes the role of teachers, strategies to improve discipline, and forms of student indiscipline. The method used is a qualitative approach through observation and interviews. Subjects consisted of three homeroom teachers (grades 4, 5, and 6) and five students from each class. The results showed that teachers play an important role in shaping student discipline, not only as teachers, but also as mentors and character builders. Teachers are required to be patient, understand students ‘ backgrounds, and use an empathic approach and open communication. Strategies implemented include understanding the emotional state of students and the creation of a safe and supportive learning atmosphere. Forms of indiscipline found include: not paying attention to lessons, chatting while studying, not doing assignments, forgetting to bring equipment, and arriving late. This study confirms the importance of the role of teachers in building discipline as part of student character education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adeng Hudaya, Engaruh Gadget Terhadap Sikap Disiplin Dan Minat Belajar Peserta Didik, Journal Of Education, Vol. 4 No. 2 April 2018.

Ahmad Idzhar, Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa, Jurnal Office, Vol. 2 No.2, 2016

Apriliani, F. (2015). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa di SMA PDRM Natsir Batu Bagiriak Kec Lembah Gumanti Kabupaten Solok (Doctoral dissertation, STKIP PGRI Sumatera Barat). http://repo.stkip-pgri- sumbar.ac.id/id/eprint/9341/

Askhabul kirom, Peran Guru Dan Peserta Didik Dalam Proses Pembelajaran Berbasis Multikulturan, Jurnal Nasional, vol 3. No 1, Desember 2017

Dwi Aprilia Matus, Pengaruh Tingkat Pendapatan Dan Tingkat Pendidikan Orang Tua Serta Disiplin Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Sma Negeri Di Bangkalan, Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, Vol. 4. No. 2, Tahun 2016

Edy Surahman, Mukminan, “ Peranan Pendidik Ips Saebagai Pendidik Dan Pengajar Dalam Meningkatkan Sikap Sosial Dan Tanggung Jawab Sosial Peserta Didik SMP”, Jurnal pendidikan ips, vol. 4 no 1 Maret 2017.

Elly Sukmanasa, Hubungan Antara Disiplin Belajar Dengan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial, Hubungan, Jurnal Kreatif , Vol 7, No 1 September 2016

Hamdan Husein Batubara,Dessy Noor Ariani, Penyelenggaraan Bimbingan dan Konseling di Sekolah Dasar, Jurnal Pendidikan, Vol, 3 No,4 April Tahun 2018.

Ida Fiteriani, Iswatun Solekha, Peningkatan Hasil Belajar Ipa Melalui Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning (Ctl) Pada Siswa Kelas V Mi Raden Intan Wonodadi Kecamatan Gadingrejo Kabupaten Pringsewu Tahun Pelajaran 2015/2016, Terampil Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar Volume 3 Nomor 1 Juni 2016.

Imam gunawan, manajemen kelas teori dan aplikasi, Depok: Rajawali Pers, 2019

Johanes Purwanto, Upaya Meningkatkan Kedisiplinan Melalui Rewerd And Punishment Di Sd N Bandulan 1 Kecamatan Sukun Malang, Jurnal Nasional, Vol. 1 No.2, Juli 2017.

Juhji, “Peran Urgen Guru Dalam Pendidikan”, Jurnal Pendidikan, Vol.10 No 1 2016. Latifa Husien, Profesi Keguruan Menjadi Guru Profesional, I-Yogyakarta, 2017 Muhammad Arifin, Strategi Manajemen Perubahan Dalam Meningkatkan Disiplin Di Perguruan Tinggi, Jurnal Edutech, Vol. 3 No. 1 Maret 2017

Kadir, K. (1994). Penuntun Belajar PPKN. Bandung: Pen Ganeca Exact Lemhannas, L. (1997). Disiplin Nasional, Jakarta; Balai Pustaka.

Mardiyah, Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Pada Pengembangan Materi Ajar Bahasa Indonesia Di Kelas IV Sekolah Dasar, “Terampil : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, Vol.4 No.2 Oktober 2017.

Maya Kurnia, Kontribusi Guru Penjas Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa, Seminar Nasional 21 Universitas Pgri Palembang 05 Mei 2018.

Mursalin, Sulaiman, Peranan Guru Dalam Melaksanakan Menejemen Kelas Di Gugus Bungong Seulangan Kecamatan Syiah Kuala Kota Banda Aceh, Jurnal Nasional, Vol 2, No 1, Februari 2017.

Nalora, P. (2017). Peranan Guru PPKn dalam Menanamkan Disiplin Belajar Siswa Kelas VII di SMP Negeri 7 Payakumbuh. Skripsi

Nanang Purwanto, 2014. Pengantar Pendidikan, Yogyakarta: Graha Ilmu. Soetjipto, Raflis Kosasi, 2009. Profesi Keguruan, Jakarta: Rineka Cipta Purnama, D. S. (2006). Upaya guru dalam mengembangkan disiplin belajar siswa. Paradigma, 1(1), 101-109. Rusman, R. (2011). Model- model Pembelajaran, mengembangkan profesional guru, Sardiman, S. (1986). Interaksi dan Motivasi Belajar-Mengajar, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada. Soejanto, A. (2005). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Rinike Cipta. Citra Puspitasari.

Sugiyono, S. (2007). Memahami Penelitian Kualitatif, Bandung: Afabeta. Syah, M. (2006). Psikologi Belajar. Jakarta: Raja Grafindo

Uno, H. B., & Lamatenggo, N. (2016). Tugas Guru dalam Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Yahya, M. (2013). Profesi Tenaga Kependidikan, Bandung: CV Pustaka Setia.

Zuriah, N. (2011). Pendidikan Moral dan Budi Pekerti dalam Perspektif Perubahan: Menggagas Plafform Pendidikan Budi Pekerjti secara Konstektual dan Futuristik. Jakarta: Bumi aksara. 19-20

Downloads

Published

2025-11-07