PENGEMBANGAN BUKU BAHAN AJAR KEBERAGAMAN AGAMA UNTUK MENINGKATKAN SIKAP TOLERANSI PADA PEMBELAJARAN SISWA KELAS II SD

Authors

  • Rianawati Universitas Pelita Bangsa
  • Dr. Titin Sunaryati Universitas Pelita Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31610

Keywords:

Textbook, R&D Model, Tolerance

Abstract

The unavailability of textbooks on religious diversity is one of the reasons whystudents find it difficult to understand the essence and concepts given by theirteachers at school. The aim of the R & D research is to produce textbooks that aresuitable and have high qualifications which can later be used by teachers andstudents at Insan Taqwa Islamic Elementary School. Research applies the ADDIEmodel which consists of analysis, design, development, implementation andevaluation, and data collection methods using questionnaires. The results of thelanguage expert's assessment obtained a score of 98%, the media expert'sassessment obtained a score of 97%. The effectiveness test before and afterusing the religious diversity teaching material book through the N-Gain calculationproduced a score of 0.78, then the results of the religious diversity textbook fromseveral experts were obtained, namely has excellent qualifications and is verysuitable for use.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustiningsih, M. Y., & Gunawati, D.

(2017). Pengaruh Model

Pembelajaran Konsiderasi

terhadap Sikap Toleransi Siswa

pada Kompetensi Dasar

Menghargai Keberagaman Suku,

Agama, Ras, dan Antar Golongan

dalam Bingkai Bhinneka Tunggal

Ika. Educitizen, 2(2).

Ahmadi, F. (2017). Guru SD di era

digital: pendekatan, media,

inovasi. CV. Pilar Nusantara.

Aji, W. N. (2016). Model

Pembelajaran Dick and Carrey

Dalam Pembelajaran Bahasa dan

Sastra Indonesia. Kajian Linguistik

Dan Sastra, 1(2), 119–126.

Ali, R. (2021). Tafsir al-Quran dengan

Pendekatan Interdisipliner dan

Multidisipliner: Sebuah Pengantar.

Zahir Publishing.

Al-Tabany, T. I. B. (2017). Mendesain

model pembelajaran inovatif,

progresif, dan konteksual. Prenada

Media.

Andrianto, S., Firman, F., &

Desyandri, D. (2021).

Pengembangan Media Ular

Tangga Pintar Pada Pembelajaran

IPA Kelas IV SDN 07 Koto Panai

Air Haji. MENDIDIK: Jurnal Kajian

Pendidikan Dan Pengajaran, 7(1),

50–53.

Anggraeni, D., & Suhartinah, S.

(2018). Toleransi Antar Umat

Beragama Perspektif KH. Ali

Mustafa Yaqub. Jurnal Studi Al-

Qur’an, 14(1), 59–77.Anggraeni, E. D., & Dewi, N. R.

(2021). Kajian Teori:

Pengembangan Bahan Ajar

Matematika Berbantuan

GeoGebra untuk Meningkatkan

Kemampuan Pemecahan Masalah

Matematis Melalui Model

Pembelajaran Preprospec

Berbantuan TIK pada Materi

Bangun Ruang Sisi Datar.

PRISMA, Prosiding Seminar

Nasional Matematika, 4, 179–188.

Anggraeni, M., Febriyani, S. A.,

Wahyuningsih, Y., & Rustini, T.

(2022). Pengembangan Sikap

Toleransi Siswa Sekolah Dasar

Pada Keberagaman Di Indonesia.

Jurnal Gentala Pendidikan Dasar,

7(1), 16–24.

Aslina, N., & Addieningrum, F. M.

(2020). Kontribusi Keagamaan

Dalam Kreasi Ragam Budaya

Khataman Al-Quran Pada

Masyarakat Melayu Kota Batam

Kepulauan Riau. ADDAYYAN,

15(2).

Azzahra, C., Lestari, F.,

Zahratunnisa, N., & Sunaryati, T.

(2023). Penerapan Nilai Toleransi

dan Keberagaman Suku Bangsa

dalam Pendidikan

Kewarganegaraan. Jurnal

Pendidikan Tambusai, 7(2),

15808–15813.

https://doi.org/10.31004/jptam.v7i2

.8870

Borba, M. (2008a). Membangun

kecerdasan moral. Gramedia

Pustaka Utama. Borba, M.

(2008b). Membangun kecerdasan

moral. Gramedia Pustaka Utama.

Cahyadi, R. A. H. (2019).

Pengembangan Bahan Ajar

Berbasis ADDIE Model.

Halaqa: Islamic Education Journal,

3(1), 35–42.

Damri, M. P., Putra, F. E., & Kom, M.

I.(2020)Pendidikan

kewarganegaraan.

Downloads

Published

2025-08-04