PENGEMBANGAN BUKU BAHAN AJAR KEBERAGAMAN AGAMA UNTUK MENINGKATKAN SIKAP TOLERANSI PADA PEMBELAJARAN SISWA KELAS II SD
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31610Keywords:
Textbook, R&D Model, ToleranceAbstract
The unavailability of textbooks on religious diversity is one of the reasons whystudents find it difficult to understand the essence and concepts given by theirteachers at school. The aim of the R & D research is to produce textbooks that aresuitable and have high qualifications which can later be used by teachers andstudents at Insan Taqwa Islamic Elementary School. Research applies the ADDIEmodel which consists of analysis, design, development, implementation andevaluation, and data collection methods using questionnaires. The results of thelanguage expert's assessment obtained a score of 98%, the media expert'sassessment obtained a score of 97%. The effectiveness test before and afterusing the religious diversity teaching material book through the N-Gain calculationproduced a score of 0.78, then the results of the religious diversity textbook fromseveral experts were obtained, namely has excellent qualifications and is verysuitable for use.Downloads
References
Agustiningsih, M. Y., & Gunawati, D.
(2017). Pengaruh Model
Pembelajaran Konsiderasi
terhadap Sikap Toleransi Siswa
pada Kompetensi Dasar
Menghargai Keberagaman Suku,
Agama, Ras, dan Antar Golongan
dalam Bingkai Bhinneka Tunggal
Ika. Educitizen, 2(2).
Ahmadi, F. (2017). Guru SD di era
digital: pendekatan, media,
inovasi. CV. Pilar Nusantara.
Aji, W. N. (2016). Model
Pembelajaran Dick and Carrey
Dalam Pembelajaran Bahasa dan
Sastra Indonesia. Kajian Linguistik
Dan Sastra, 1(2), 119–126.
Ali, R. (2021). Tafsir al-Quran dengan
Pendekatan Interdisipliner dan
Multidisipliner: Sebuah Pengantar.
Zahir Publishing.
Al-Tabany, T. I. B. (2017). Mendesain
model pembelajaran inovatif,
progresif, dan konteksual. Prenada
Media.
Andrianto, S., Firman, F., &
Desyandri, D. (2021).
Pengembangan Media Ular
Tangga Pintar Pada Pembelajaran
IPA Kelas IV SDN 07 Koto Panai
Air Haji. MENDIDIK: Jurnal Kajian
Pendidikan Dan Pengajaran, 7(1),
50–53.
Anggraeni, D., & Suhartinah, S.
(2018). Toleransi Antar Umat
Beragama Perspektif KH. Ali
Mustafa Yaqub. Jurnal Studi Al-
Qur’an, 14(1), 59–77.Anggraeni, E. D., & Dewi, N. R.
(2021). Kajian Teori:
Pengembangan Bahan Ajar
Matematika Berbantuan
GeoGebra untuk Meningkatkan
Kemampuan Pemecahan Masalah
Matematis Melalui Model
Pembelajaran Preprospec
Berbantuan TIK pada Materi
Bangun Ruang Sisi Datar.
PRISMA, Prosiding Seminar
Nasional Matematika, 4, 179–188.
Anggraeni, M., Febriyani, S. A.,
Wahyuningsih, Y., & Rustini, T.
(2022). Pengembangan Sikap
Toleransi Siswa Sekolah Dasar
Pada Keberagaman Di Indonesia.
Jurnal Gentala Pendidikan Dasar,
7(1), 16–24.
Aslina, N., & Addieningrum, F. M.
(2020). Kontribusi Keagamaan
Dalam Kreasi Ragam Budaya
Khataman Al-Quran Pada
Masyarakat Melayu Kota Batam
Kepulauan Riau. ADDAYYAN,
15(2).
Azzahra, C., Lestari, F.,
Zahratunnisa, N., & Sunaryati, T.
(2023). Penerapan Nilai Toleransi
dan Keberagaman Suku Bangsa
dalam Pendidikan
Kewarganegaraan. Jurnal
Pendidikan Tambusai, 7(2),
15808–15813.
https://doi.org/10.31004/jptam.v7i2
.8870
Borba, M. (2008a). Membangun
kecerdasan moral. Gramedia
Pustaka Utama. Borba, M.
(2008b). Membangun kecerdasan
moral. Gramedia Pustaka Utama.
Cahyadi, R. A. H. (2019).
Pengembangan Bahan Ajar
Berbasis ADDIE Model.
Halaqa: Islamic Education Journal,
3(1), 35–42.
Damri, M. P., Putra, F. E., & Kom, M.
I.(2020)Pendidikan
kewarganegaraan.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.