فعالية الوسائط التعليمية القائمة على الفيديو الكرتونية في تحسين مهارة الكلام لدى طالبات الصف التاسع في معهد دار الأبرار بوني

Authors

  • Nurfitri Sari Universitas Muslim Indonesia
  • Agussalim Beddu Malla Universitas Muslim Indonesia
  • Bisyri Abd Karim Universitas Muslim Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31560

Keywords:

cartoon video, maharah al-kalam, research instrument

Abstract

This research aims to find out the effectiveness of cartoon video as alearning media to improve maharah al-kalam (Arabic speaking skill) of femalestudents at Pesantren Darul Abrar. This study uses a quantitative approachwith a quasi-experimental design. The sample consists of two groups: theexperimental group that used cartoon videos and the control group that usedtraditional learning methods. Data was collected using speaking tests beforeand after the treatment (pre-test and post-test).The validity test shows thatmost items have an r-count higher than the r-table (0.444) with significance <0.05, so the instrument is valid. One item is below the r-table value but stillhas acceptable significance. The reliability test shows a Cronbach’s Alphavalue of 0.800, which means the instrument is highly reliable.The data isnormally distributed (sig. = 0.200) and homogeneous (sig. = 0.200), so itmeets the basic assumptions for regression analysis. The t-test result showsthat religiosity has a significant effect on positive aggressiveness, which inthis context means speaking confidence, with a coefficient value of 0.371 andsignificance of 0.002. This means cartoon videos are effective as learningmedia to improve maharah al-kalam, especially when connected to Islamicvalues that are already present in the pesantren environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

https://youtu.be/_aakuRr9sDo?si=ix

X8IQJ9HcAcjzSU

Abadi, Muh Yusri, M Kes SKM, Dian

Saputra Marzuki, M Kes SKM, S

K M Suci Rahmadani, S K M

Muhammad Al Fajrin, and others,

Efektivitas Kepatuhan Terhadap

Protokol Kesehatan Covid-19

Pada Pekerja Sektor Informal Di

Kota Makasar (uwais inspirasi

indonesia, 2021)

Cholid, Fahmi, and S Stat, ‘BAB 6

PENGGUNAAN MEDIA

VISUAL KOMIK DAN

KARTUN DALAM

PEMBELAJARAN’, MEDIA

PEMBELAJARAN, p. 100

Dwita, Diana, ‘Pengaruh Penggunaan

Media Video Animasi Terhadap

Peningkatan Penguasaan

Mufrodat (Kosa Kata)

Pembelajaran Bahasa Arab

Peserta Didik Kelas VII Mts

Mathla’ul Anwar Cemplang

Tahun Pelajaran 2022/2023’,

SHAWTUL ‘ARAB, 3.1 (2023),

pp. 20–34

Fadilah, Ninik Uswatun, ‘Media

Pembelajaran’, Kemenag, 1000

(2019), pp. 1–6

Hanifah, Umi, ‘Pengembangan Literasi

Berbicara Bahasa Arab (Mahārat

Al-Kalām) Di Madrasah

Ibtidaiyah (MI)’, Elementary:

Islamic Teacher Journal, 6.2

(2018), pp. 206–26

Ilham, Muhammad, and Iva Ani

Wijiati, Keterampilan Berbicara:

Pengantar Keterampilan

Berbahasa (Lembaga Academic

& Research Institute, 2020)

Kaharuddin, Kaharuddin,

‘Pembelajaran Bahasa Arab

Melalui Kemampuan

Muhadatsah’, Al-Ishlah, 16.1

(2018), pp. 62–72

Khudriyah, Khudriyah, ‘Upaya

Peningkatan Pronunciation Siswa

Melalui Metode Song’, An

Naf’ah: Jurnal Pengabdian

Masyarakat, 2.2 (2024), pp.

103–17

Muhson, Ali, ‘Pengembangan Media

Pembelajaran Berbasis Teknologi

Informasi’, Jurnal Pendidikan

Akuntansi Indonesia, 8.2 (2010)

Mun’im Amaly, Abdul, Giantomi

Muhammad, Muhammad

Erihadiana, and Qiqi Yuliati

Zaqiah, ‘Kecakapan Guru

Pendidikan Agama Islam Dalam

Mengoptimalkan Pembelajaran

Berbasis Teknologi’, Jurnal

Pendidikan Agama Islam Al-

Thariqah, 6.1 (2021), pp. 88–104

Mutiara, Rima, ‘Desain Video

Animasi Sebagai Media

Pembelajaran Bahasa Arab’

(UNIVERSITAS JAMBI, 2023)

Naida, Sabilisa Dava, ‘تأثير طريقة تعلم

اللغة من خلال المجتمع لترقية كفاءة مهارة

الكلام في الفصل العاشر بالمدرسة الثانوية

معارف أوداناو بليتار’ (IAIN Kediri,

2023)

Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar,

ISSN Cetak : 2477-2143 ISSN Online : 2548-6950

Volume 10 Nomor 03, September 2025

9

Nalole, Darwati, ‘Meningkatkan

Keterampilan Berbicara (Maharah

Al-Kalam) Melalui Metode

Muhadtsah Dalam Pembelajaran

Bahasa Arab’, Al-Minhaj: Jurnal

Pendidikan Islam, 1.1 (2018), pp.

129–45

Nazir, Moh, ‘MetodePenelitian’,

Jakarta: Ghalia Indonesia, 1988

Nurdyansyah, Nurdyansyah, ‘Media

Pembelajaran Inovatif’ (Umsida

Press, 2019)

NURUL, DEWI ASRIANI,

‘Efektivitas Penggunaan Media

Animasi Terhadap Penguasaan

Mufrodat Siswa Kelas VII Mts

Ma’arif Nu 2 Cilongok Tahun

Pelajaran 2020/2021’ (UIN Prof.

KH Saifuddin Zuhri, 2022)

Saddang, Muhammad, Achmad

Abubakar, and Munir Munir,

‘Implementasi Metode Dirosa

Dalam Pembelajaran Al-Qur’an

Dewan Pimpinan Daerah Wahdah

Islamiyah Makassar’, Jurnal

Diskursus Islam, 6.3 (2018), pp.

481–500

Sanjani, Maulana Akbar, ‘Pentingnya

Strategi Pembelajaran Yang Tepat

Bagi Siswa’, Jurnal Serunai

Administrasi Pendidikan, 10.2

(2021), pp. 32–37

Setyawan, Dodiet Aditya, ‘Hipotesis’,

Kementerian Kesehatan RI

Politeknik Kesehatan Surakarta,

2 (2014)

Sukendra, I Komang, and I Atmaja,

‘Instrumen Penelitian’, 2020‘Surah Al-Mujadalah - 11-13 - Quran’

‘Surah An-Nahl - 125-128 - Quran’

Suyūṭī, al-Azdī, ‘تحذير الخواص من اكاذيب

القصاص. يليه من يعرف بكيته ولا يعلم

اسمه ولا دليل يدل على اسمه. يليه جزء فيه

طرق حريث: طلب العلم فريضة على كل

مسلم؛ يليه ما رواه الاساطين في عدم

المجيء الى السلاطين’, (No Title)

Syamaun, Nurmasyithah,

‘Pembelajaran Maharah Al-

Kalam Untuk Meningkatan

Keterampilan Berbicara

Mahasiswa Program Studi

Pendidikan Bahasa Arab Fakultas

Tarbiyah Dan Keguruan’, لسـانـنـا

(LISANUNA): Jurnal Ilmu

Bahasa Arab Dan

Pembelajarannya, 4.2 (2016), pp.

343–59

Thohir, Muhammad, Chananak Nabila

Melinia, Hidayatus Sholihah, and

Maharotun Nubaha, ‘Metode

Pembelajaran Bahasa Arab’

(kanzum books, 2021)

الصفار, عبد الكريم خليل, ‘الجودة ونظم إدارتهـا

المواصفة الدولية ISO 9001 دراسة حالة

في معمل سمنت الكوفة’, Journal of

University of Babylon, 18.3

(2010)

Downloads

Published

2025-08-03