فعالية الوسائط التعليمية القائمة على الفيديو الكرتونية في تحسين مهارة الكلام لدى طالبات الصف التاسع في معهد دار الأبرار بوني
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31560Keywords:
cartoon video, maharah al-kalam, research instrumentAbstract
This research aims to find out the effectiveness of cartoon video as alearning media to improve maharah al-kalam (Arabic speaking skill) of femalestudents at Pesantren Darul Abrar. This study uses a quantitative approachwith a quasi-experimental design. The sample consists of two groups: theexperimental group that used cartoon videos and the control group that usedtraditional learning methods. Data was collected using speaking tests beforeand after the treatment (pre-test and post-test).The validity test shows thatmost items have an r-count higher than the r-table (0.444) with significance <0.05, so the instrument is valid. One item is below the r-table value but stillhas acceptable significance. The reliability test shows a Cronbach’s Alphavalue of 0.800, which means the instrument is highly reliable.The data isnormally distributed (sig. = 0.200) and homogeneous (sig. = 0.200), so itmeets the basic assumptions for regression analysis. The t-test result showsthat religiosity has a significant effect on positive aggressiveness, which inthis context means speaking confidence, with a coefficient value of 0.371 andsignificance of 0.002. This means cartoon videos are effective as learningmedia to improve maharah al-kalam, especially when connected to Islamicvalues that are already present in the pesantren environment.Downloads
References
https://youtu.be/_aakuRr9sDo?si=ix
X8IQJ9HcAcjzSU
Abadi, Muh Yusri, M Kes SKM, Dian
Saputra Marzuki, M Kes SKM, S
K M Suci Rahmadani, S K M
Muhammad Al Fajrin, and others,
Efektivitas Kepatuhan Terhadap
Protokol Kesehatan Covid-19
Pada Pekerja Sektor Informal Di
Kota Makasar (uwais inspirasi
indonesia, 2021)
Cholid, Fahmi, and S Stat, ‘BAB 6
PENGGUNAAN MEDIA
VISUAL KOMIK DAN
KARTUN DALAM
PEMBELAJARAN’, MEDIA
PEMBELAJARAN, p. 100
Dwita, Diana, ‘Pengaruh Penggunaan
Media Video Animasi Terhadap
Peningkatan Penguasaan
Mufrodat (Kosa Kata)
Pembelajaran Bahasa Arab
Peserta Didik Kelas VII Mts
Mathla’ul Anwar Cemplang
Tahun Pelajaran 2022/2023’,
SHAWTUL ‘ARAB, 3.1 (2023),
pp. 20–34
Fadilah, Ninik Uswatun, ‘Media
Pembelajaran’, Kemenag, 1000
(2019), pp. 1–6
Hanifah, Umi, ‘Pengembangan Literasi
Berbicara Bahasa Arab (Mahārat
Al-Kalām) Di Madrasah
Ibtidaiyah (MI)’, Elementary:
Islamic Teacher Journal, 6.2
(2018), pp. 206–26
Ilham, Muhammad, and Iva Ani
Wijiati, Keterampilan Berbicara:
Pengantar Keterampilan
Berbahasa (Lembaga Academic
& Research Institute, 2020)
Kaharuddin, Kaharuddin,
‘Pembelajaran Bahasa Arab
Melalui Kemampuan
Muhadatsah’, Al-Ishlah, 16.1
(2018), pp. 62–72
Khudriyah, Khudriyah, ‘Upaya
Peningkatan Pronunciation Siswa
Melalui Metode Song’, An
Naf’ah: Jurnal Pengabdian
Masyarakat, 2.2 (2024), pp.
103–17
Muhson, Ali, ‘Pengembangan Media
Pembelajaran Berbasis Teknologi
Informasi’, Jurnal Pendidikan
Akuntansi Indonesia, 8.2 (2010)
Mun’im Amaly, Abdul, Giantomi
Muhammad, Muhammad
Erihadiana, and Qiqi Yuliati
Zaqiah, ‘Kecakapan Guru
Pendidikan Agama Islam Dalam
Mengoptimalkan Pembelajaran
Berbasis Teknologi’, Jurnal
Pendidikan Agama Islam Al-
Thariqah, 6.1 (2021), pp. 88–104
Mutiara, Rima, ‘Desain Video
Animasi Sebagai Media
Pembelajaran Bahasa Arab’
(UNIVERSITAS JAMBI, 2023)
Naida, Sabilisa Dava, ‘تأثير طريقة تعلم
اللغة من خلال المجتمع لترقية كفاءة مهارة
الكلام في الفصل العاشر بالمدرسة الثانوية
معارف أوداناو بليتار’ (IAIN Kediri,
2023)
Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar,
ISSN Cetak : 2477-2143 ISSN Online : 2548-6950
Volume 10 Nomor 03, September 2025
9
Nalole, Darwati, ‘Meningkatkan
Keterampilan Berbicara (Maharah
Al-Kalam) Melalui Metode
Muhadtsah Dalam Pembelajaran
Bahasa Arab’, Al-Minhaj: Jurnal
Pendidikan Islam, 1.1 (2018), pp.
129–45
Nazir, Moh, ‘MetodePenelitian’,
Jakarta: Ghalia Indonesia, 1988
Nurdyansyah, Nurdyansyah, ‘Media
Pembelajaran Inovatif’ (Umsida
Press, 2019)
NURUL, DEWI ASRIANI,
‘Efektivitas Penggunaan Media
Animasi Terhadap Penguasaan
Mufrodat Siswa Kelas VII Mts
Ma’arif Nu 2 Cilongok Tahun
Pelajaran 2020/2021’ (UIN Prof.
KH Saifuddin Zuhri, 2022)
Saddang, Muhammad, Achmad
Abubakar, and Munir Munir,
‘Implementasi Metode Dirosa
Dalam Pembelajaran Al-Qur’an
Dewan Pimpinan Daerah Wahdah
Islamiyah Makassar’, Jurnal
Diskursus Islam, 6.3 (2018), pp.
481–500
Sanjani, Maulana Akbar, ‘Pentingnya
Strategi Pembelajaran Yang Tepat
Bagi Siswa’, Jurnal Serunai
Administrasi Pendidikan, 10.2
(2021), pp. 32–37
Setyawan, Dodiet Aditya, ‘Hipotesis’,
Kementerian Kesehatan RI
Politeknik Kesehatan Surakarta,
2 (2014)
Sukendra, I Komang, and I Atmaja,
‘Instrumen Penelitian’, 2020‘Surah Al-Mujadalah - 11-13 - Quran’
‘Surah An-Nahl - 125-128 - Quran’
Suyūṭī, al-Azdī, ‘تحذير الخواص من اكاذيب
القصاص. يليه من يعرف بكيته ولا يعلم
اسمه ولا دليل يدل على اسمه. يليه جزء فيه
طرق حريث: طلب العلم فريضة على كل
مسلم؛ يليه ما رواه الاساطين في عدم
المجيء الى السلاطين’, (No Title)
Syamaun, Nurmasyithah,
‘Pembelajaran Maharah Al-
Kalam Untuk Meningkatan
Keterampilan Berbicara
Mahasiswa Program Studi
Pendidikan Bahasa Arab Fakultas
Tarbiyah Dan Keguruan’, لسـانـنـا
(LISANUNA): Jurnal Ilmu
Bahasa Arab Dan
Pembelajarannya, 4.2 (2016), pp.
343–59
Thohir, Muhammad, Chananak Nabila
Melinia, Hidayatus Sholihah, and
Maharotun Nubaha, ‘Metode
Pembelajaran Bahasa Arab’
(kanzum books, 2021)
الصفار, عبد الكريم خليل, ‘الجودة ونظم إدارتهـا
المواصفة الدولية ISO 9001 دراسة حالة
في معمل سمنت الكوفة’, Journal of
University of Babylon, 18.3
(2010)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.