PERAN TEKNOLOGI DALAM PEMBELAJARAN PAUD

Authors

  • Nur Rochmah Setianingrum FIPP Universitas Negeri Semarang
  • Ni Kadek Aris Rahmadani Universitas Negeri Semarang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31556

Keywords:

Technology, PAUD Learning, Early Childhood Education

Abstract

This study explores the role of technology in early childhood education (ECE),focusing on its benefits, challenges, and applications in the learning process. Asystematic literature review (SLR) of ten primary studies published between 2019and 2025 was conducted. The findings reveal that technology improves children’smotivation, creativity, and understanding of abstract concepts. Tools such asAugmented Reality (AR), interactive multimedia, and digital educationalapplications enhance learning experiences, making them more engaging andpersonalized. However, challenges such as teachers’ low digital literacy, limitedinfrastructure access, and concerns about excessive screen time remainsignificant obstacles. Effective technology integration in ECE requires a balancedand well-planned approach involving collaboration among educators, parents, andpolicymakers. Training for teachers and supportive policies are essential tomaximize technology’s potential in fostering holistic child development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adam Adiyana. (2023). Integrasi

Media Dan Teknologi Dalam

Pendidikan Agama Islam.

Amanah Ilmu:Jurnal

Kependidikan Islam, 3(1), 13–23.

Agustina. (2018). Penggunaan

teknologi dalam pembelajaran.

Jurnal Pendidikan, 123–135.

Anshori Sodiq. (2018). Pemanfaatan

Teknologi Informasi Dan

Komunikasi Sebagai Media

Pembelajaran. Civic-

Culture:Jurnal Ilmu Pendidikan

PKn Dan Sosial Budaya, 2 no 1,

88–100.

Ardiana, R. (2023). Implementasi

Media Berbasis TIK untuk

Pembelajaran Anak Usia Dini.

Murhum : Jurnal Pendidikan

Anak Usia Dini, 4(1), 103–111.

https://doi.org/10.37985/murhum.

v4i1.117Arisanti, F., Sulthon Habiby, J., &

Muttaqin, M. ‘Azam. (2024).

Penggunaan Teknologi

Augmented Dengan Pendekatan

Studi Eksploratif Reality dalam

Pembelajaran Anak Usia Dini.

Journal of Early Childhood

Education Studies, 4(1), 73–104.

https://doi.org/10.54180/joeces.2

024.4.1.73-104

Asmara, A., Judijanto, L., Hita, I. P. A.

D., & Saddhono, K. (2023).

Media Pembelajaran Berbasis

Teknologi: Apakah Memiliki

Pengaruh terhadap Peningkatan

Kreativitas pada Anak Usia Dini?

Jurnal Obsesi : Jurnal

Pendidikan Anak Usia Dini, 7(6),

7253–7261.

https://doi.org/10.31004/obsesi.v

7i6.5728

Asmawati, L. (2021). Peran Orang

Tua dalam Pemanfaatan

Teknologi Digital pada Anak Usia

Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal

Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1),

82–96.

https://doi.org/10.31004/obsesi.v

6i1.1170

Bintang, D. W. P., Pertiwi, A. D., &

Azainil, A. (2024). Analisis

Penggunaan Teknologi pada

Proses Pembelajaran di PAUD.

Aulad: Journal on Early

Childhood, 7(3), 873–884.

https://doi.org/10.31004/aulad.v7i

3.810

Depita, T. (2024). Pemanfaatan

Teknologi Dalam Pembelajaran

Aktif (Active Learning) Untuk

Meningkatkan Interaksi dan

Keterlibatan Siswa.

TARQIYATUNA: Jurnal

Pendidikan Agama Islam Dan

Madrasah Ibtidaiyah, 3(1),

55–64.https://doi.org/10.36769/tarqiyatu

na.v3i1.516

Hasanah, N. I., & Aziza, A. (2024).

Pengalaman Guru PAUD Di Kota

Banjarmasin Tentang Integrasi

Teknologi Dalam Pembelajaran.

As-Sibyan: Jurnal Pendidikan

Anak Usia Dini, 9(1), 35–54.

https://ftk.uinbanten.ac.id/journal

s/index.php/assibyan/article/view

/9402

Hidayat, H., Nurfadilah, A.,

Khoerussaadah, E., &

Fauziyyah, N. (2021).

Meningkatkan Kreativitas Guru

dalam Pembelajaran Anak Usia

Dini di Era Digital. Jurnal

Pendidikan Anak, 10(2), 97–103.

https://doi.org/10.21831/jpa.v10i2

.37063

HMS, H. (n.d.). Teori Belajar Dan

Pembelajaran: Menciptakan

Pembelajaran yang Kreatif dan

Efektif. Prenada Media.

Novitasari, K. (2019). Penggunaan

Teknologi Multimedia Pada

Pembelajaran Literasi Anak Usia

Dini. Jurnal Golden Age, 3(01),

50.

https://doi.org/10.29408/goldena

ge.v3i01.1435

Pebriani, M., & Darmiyanti, A. (2024).

Pengaruh Media Sosial terhadap

Perkembangan Anak Usia Dini.

Jurnal Pendidikan Anak Usia

Dini, 1(3), 9.

https://doi.org/10.47134/paud.v1i

3.556

Prastyaningrum, I., Ardi, P., &

Pratama, F. Y. D. (2023).

Analisis Pemanfaatan Teknologi

dalam Pembelajaran untuk Anak

Usia Dini. EDUKASIA: Jurnal

Pendidikan Dan Pembelajaran,

4(1), 755–760.

https://doi.org/10.62775/edukasia

.v4i1.393

Pratiwi, L. (2021). Penggunaan

Pendekatan STEAM Pada

Kegiatan Pendidikan Anak Usia

Dini (PAUD) Untuk Melatih

Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun

di Pendidikan Anak Usia Dini

(PAUD) Hang Tuah Kota

Bengkulu. Penerapan

Pembelajaran Berbasis Steam

(Science, Technology,

Engineering, Art, Mathematics)

Pada Anak Usia 3-4 Tahun Di Kb

Al-Amar Ngoro Jombang Dalam

Masa Pandemi Covid-19, 1–112.

Rideout, V., & Robb, M. B. (2020).

The Common Sense Census.

Common Sense Media, 65.

https://www.commonsensemedia

.org/research/the-common-

sense-census-media-use-by-

kids-age-zero-to-eight-2020

Rubiatin, Hakimuddin Salim, M. W. S.

(2024). AL-AFKAR : Journal for

Islamic Studies Pemanfaatan TIK

( Teknologi Informasi Dan

Komunikasi ) Dalam

Meningkatkan Kualitas

Pembelajaran Pada Anak Usia

Dini. 7(3), 1599–1607.

https://doi.org/10.31943/afkarjour

nal.v7i3.1075.Use

Sajida Irsyadillah, N., Imeldha Putri,

R., Rindri Brilian Amori, M., Wati,

S., Aliya Afrianti, S., Haidlor, M.,

& Afandi, A. (2022). EFEK

PENGGUNAAN TEKNOLOGI

INFORMASI DALAM

PEMBELAJARAN ANAK USIA

DINI (Effects Of The Use Of

Information Technology In Early

Children’s Learning). Journal Of

Early Childhood Education And

Research, 3(1), 10–16.Triandini, E., Jayanatha, S.,

Indrawan, A., Werla Putra, G., &

Iswara, B. (2019). Metode

Systematic Literature Review

untuk Identifikasi Platform dan

Metode Pengembangan Sistem

Informasi di Indonesia.

Indonesian Journal of

Information Systems, 1(2), 63.

https://doi.org/10.24002/ijis.v1i2.

1916

Wathon, A. (2015). Pengembangan

Media Rumah Pelangi Dalam

Meningkatkan Kemampuan

Berhitung Anak Usia Dini.

Proceedings of the National

Academy of Sciences, 3(1),

1–15.

http://dx.doi.org/10.1016/j.bpj.20

15.06.056%0Ahttps://academic.o

up.com/bioinformatics/article-

abstract/34/13/2201/4852827%0

Ainternal-pdf://semisupervised-

3254828305/semisupervised.ppt

%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.str

.2013.02.005%0Ahttp://dx.doi.or

g/10.10

Downloads

Published

2025-08-03