PERAN TEKNOLOGI DALAM PEMBELAJARAN PAUD
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31556Keywords:
Technology, PAUD Learning, Early Childhood EducationAbstract
This study explores the role of technology in early childhood education (ECE),focusing on its benefits, challenges, and applications in the learning process. Asystematic literature review (SLR) of ten primary studies published between 2019and 2025 was conducted. The findings reveal that technology improves children’smotivation, creativity, and understanding of abstract concepts. Tools such asAugmented Reality (AR), interactive multimedia, and digital educationalapplications enhance learning experiences, making them more engaging andpersonalized. However, challenges such as teachers’ low digital literacy, limitedinfrastructure access, and concerns about excessive screen time remainsignificant obstacles. Effective technology integration in ECE requires a balancedand well-planned approach involving collaboration among educators, parents, andpolicymakers. Training for teachers and supportive policies are essential tomaximize technology’s potential in fostering holistic child development.Downloads
References
Adam Adiyana. (2023). Integrasi
Media Dan Teknologi Dalam
Pendidikan Agama Islam.
Amanah Ilmu:Jurnal
Kependidikan Islam, 3(1), 13–23.
Agustina. (2018). Penggunaan
teknologi dalam pembelajaran.
Jurnal Pendidikan, 123–135.
Anshori Sodiq. (2018). Pemanfaatan
Teknologi Informasi Dan
Komunikasi Sebagai Media
Pembelajaran. Civic-
Culture:Jurnal Ilmu Pendidikan
PKn Dan Sosial Budaya, 2 no 1,
88–100.
Ardiana, R. (2023). Implementasi
Media Berbasis TIK untuk
Pembelajaran Anak Usia Dini.
Murhum : Jurnal Pendidikan
Anak Usia Dini, 4(1), 103–111.
https://doi.org/10.37985/murhum.
v4i1.117Arisanti, F., Sulthon Habiby, J., &
Muttaqin, M. ‘Azam. (2024).
Penggunaan Teknologi
Augmented Dengan Pendekatan
Studi Eksploratif Reality dalam
Pembelajaran Anak Usia Dini.
Journal of Early Childhood
Education Studies, 4(1), 73–104.
https://doi.org/10.54180/joeces.2
024.4.1.73-104
Asmara, A., Judijanto, L., Hita, I. P. A.
D., & Saddhono, K. (2023).
Media Pembelajaran Berbasis
Teknologi: Apakah Memiliki
Pengaruh terhadap Peningkatan
Kreativitas pada Anak Usia Dini?
Jurnal Obsesi : Jurnal
Pendidikan Anak Usia Dini, 7(6),
7253–7261.
https://doi.org/10.31004/obsesi.v
7i6.5728
Asmawati, L. (2021). Peran Orang
Tua dalam Pemanfaatan
Teknologi Digital pada Anak Usia
Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal
Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1),
82–96.
https://doi.org/10.31004/obsesi.v
6i1.1170
Bintang, D. W. P., Pertiwi, A. D., &
Azainil, A. (2024). Analisis
Penggunaan Teknologi pada
Proses Pembelajaran di PAUD.
Aulad: Journal on Early
Childhood, 7(3), 873–884.
https://doi.org/10.31004/aulad.v7i
3.810
Depita, T. (2024). Pemanfaatan
Teknologi Dalam Pembelajaran
Aktif (Active Learning) Untuk
Meningkatkan Interaksi dan
Keterlibatan Siswa.
TARQIYATUNA: Jurnal
Pendidikan Agama Islam Dan
Madrasah Ibtidaiyah, 3(1),
55–64.https://doi.org/10.36769/tarqiyatu
na.v3i1.516
Hasanah, N. I., & Aziza, A. (2024).
Pengalaman Guru PAUD Di Kota
Banjarmasin Tentang Integrasi
Teknologi Dalam Pembelajaran.
As-Sibyan: Jurnal Pendidikan
Anak Usia Dini, 9(1), 35–54.
https://ftk.uinbanten.ac.id/journal
s/index.php/assibyan/article/view
/9402
Hidayat, H., Nurfadilah, A.,
Khoerussaadah, E., &
Fauziyyah, N. (2021).
Meningkatkan Kreativitas Guru
dalam Pembelajaran Anak Usia
Dini di Era Digital. Jurnal
Pendidikan Anak, 10(2), 97–103.
https://doi.org/10.21831/jpa.v10i2
.37063
HMS, H. (n.d.). Teori Belajar Dan
Pembelajaran: Menciptakan
Pembelajaran yang Kreatif dan
Efektif. Prenada Media.
Novitasari, K. (2019). Penggunaan
Teknologi Multimedia Pada
Pembelajaran Literasi Anak Usia
Dini. Jurnal Golden Age, 3(01),
50.
https://doi.org/10.29408/goldena
ge.v3i01.1435
Pebriani, M., & Darmiyanti, A. (2024).
Pengaruh Media Sosial terhadap
Perkembangan Anak Usia Dini.
Jurnal Pendidikan Anak Usia
Dini, 1(3), 9.
https://doi.org/10.47134/paud.v1i
3.556
Prastyaningrum, I., Ardi, P., &
Pratama, F. Y. D. (2023).
Analisis Pemanfaatan Teknologi
dalam Pembelajaran untuk Anak
Usia Dini. EDUKASIA: Jurnal
Pendidikan Dan Pembelajaran,
4(1), 755–760.
https://doi.org/10.62775/edukasia
.v4i1.393
Pratiwi, L. (2021). Penggunaan
Pendekatan STEAM Pada
Kegiatan Pendidikan Anak Usia
Dini (PAUD) Untuk Melatih
Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun
di Pendidikan Anak Usia Dini
(PAUD) Hang Tuah Kota
Bengkulu. Penerapan
Pembelajaran Berbasis Steam
(Science, Technology,
Engineering, Art, Mathematics)
Pada Anak Usia 3-4 Tahun Di Kb
Al-Amar Ngoro Jombang Dalam
Masa Pandemi Covid-19, 1–112.
Rideout, V., & Robb, M. B. (2020).
The Common Sense Census.
Common Sense Media, 65.
https://www.commonsensemedia
.org/research/the-common-
sense-census-media-use-by-
kids-age-zero-to-eight-2020
Rubiatin, Hakimuddin Salim, M. W. S.
(2024). AL-AFKAR : Journal for
Islamic Studies Pemanfaatan TIK
( Teknologi Informasi Dan
Komunikasi ) Dalam
Meningkatkan Kualitas
Pembelajaran Pada Anak Usia
Dini. 7(3), 1599–1607.
https://doi.org/10.31943/afkarjour
nal.v7i3.1075.Use
Sajida Irsyadillah, N., Imeldha Putri,
R., Rindri Brilian Amori, M., Wati,
S., Aliya Afrianti, S., Haidlor, M.,
& Afandi, A. (2022). EFEK
PENGGUNAAN TEKNOLOGI
INFORMASI DALAM
PEMBELAJARAN ANAK USIA
DINI (Effects Of The Use Of
Information Technology In Early
Children’s Learning). Journal Of
Early Childhood Education And
Research, 3(1), 10–16.Triandini, E., Jayanatha, S.,
Indrawan, A., Werla Putra, G., &
Iswara, B. (2019). Metode
Systematic Literature Review
untuk Identifikasi Platform dan
Metode Pengembangan Sistem
Informasi di Indonesia.
Indonesian Journal of
Information Systems, 1(2), 63.
https://doi.org/10.24002/ijis.v1i2.
1916
Wathon, A. (2015). Pengembangan
Media Rumah Pelangi Dalam
Meningkatkan Kemampuan
Berhitung Anak Usia Dini.
Proceedings of the National
Academy of Sciences, 3(1),
1–15.
http://dx.doi.org/10.1016/j.bpj.20
15.06.056%0Ahttps://academic.o
up.com/bioinformatics/article-
abstract/34/13/2201/4852827%0
Ainternal-pdf://semisupervised-
3254828305/semisupervised.ppt
%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.str
.2013.02.005%0Ahttp://dx.doi.or
g/10.10
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.