EFEKTIVITAS KONSELING KELOMPOK BEHAVIORAL DENGAN TEKNIK SELF MONITORING UNTUK MENINGKATKAN SELF REGULATED LEARNING SISWA KELAS X-E14 DI MAN 1 SURAKARTA TAHUN PELAJARAN 2024/2025
Pendekatan Behavioral dengan Teknik Self Monitoring untuk Meningkatkan Self Regulated Learning pada Siswa pada Siswa Kelas X-E14 di MAN 1 Surakarta..
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31548Keywords:
Effectiveness Group Counseling, Self Monitoring, Self Regulated LearningAbstract
EFEKTIVITAS KONSELING KELOMPOK BEHAVIORAL DENGAN TEKNIK SELF MONITORING UNTUK MENINGKATKAN SELF REGULATED LEARNING SISWA KELAS X-E14 DI MAN 1 SURAKARTA TAHUN PELAJARAN 2024/2025. This study aims to determine the effectiveness of group counseling using a behavioral approach with the self-monitoring technique in improving self-regulated learning among students of class X-E14 at MAN 1 Surakarta in the 2024/2025 academic year. The behavioral approach is a scientific perspective on human behavior. Self-monitoring is a form of self-awareness used by counselees to evaluate the tendencies of their habits, thoughts, or feelings. This study employed a quantitative experimental method. The population consisted of all students of class X-E14 at MAN 1 Surakarta in the 2024/2025 academic year. The sample comprised 6 students who had low levels of self-regulated learning. Data analysis was conducted using the Paired Sample T-test. Based on the analysis results regarding the effectiveness of behavioral group counseling using the self-monitoring technique to improve self-regulated learning among class X-E14 students at MAN 1 Surakarta, a significance value (2-tailed) of 0.000 < 0.05 was obtained. Therefore, it can be concluded that behavioral group counseling using the self-monitoring technique is effective in improving self-regulated learning among class X-E14 students at MAN 1 Surakarta in the 2024/2025 academic year.Downloads
References
Qatrunnada, A., & Mulyani, R ,R, B. N. D. P. (2022). The Relationship of Self Monitoring with Learning Outcomes (Study On Class X Vocational School Students Muhammadiyah 1 Padang). Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, 2(4), 253-257.
Barorah, N., & Tambunan, H. P. (2020). Pengaruh Layanan Konseling Kelompok Pendekatan Behavioral Teknik Self Monitoring Guna Meminimalisir Kecenderungan Menarik Diri Siswa. Indonesian Journal of Guidance and Counseling : Theory and Application 9(1).
Darmiany. (2012). Self Regulated Learning (SRL) riset & aplikasi. 6.
Arvianola, A, D., & Muslim M, S. W. H. (2016). CONSILIUM Teknik Self Monitoring untuk Meningkatkan Disiplin Tata. 4(December), 0–5.
Ernawati, E., & Sumarwoto, V. D. (2016). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok Dengan Pendekatan Behavioral Melalui Teknik Shaping Untuk Mengurangi.
Mujiatun. (2019). Efektivitas Konseling Kelompok Dengan Pendekatan Behavior Dalam Teknik Relaksasi Religius Untuk Mengurangi Kejenuhan Belajar Peserta Didik Kelas VIII Di Smp Negeri 22 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2018/2019. Sustainability (Switzerland), 11(1), 1–14.
Mardhiyyah, W, R. (2020). Pendekatan Konseling Behavioral Untuk Mengurangi Perilaku Prokrastinasi Pada Siswa SMA Rahmah Winnit Mardhiyyah 1 , Firawati Indiriani 2 1. 1, 159–167.
Sani, F. (2022). Hubungan Self Monitoring Dengan Penyesuaian Sosial Pada Mahasiswa Di Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh. 9, 356–363.
Unari, S. (2024). Efetivitas Konseling Kelompok Realita Dengan Teknik WDEP Untuk Meningkatkan Self Regulated Learning Pada Peserta Didik Aviodance Procratination Di Kelas X E2 MAN 1 Surakarta Tahun Akademik 2023/2024.
Suryanti, H, H, S (2017). Konseling Kelompok Berbasis Komprehensif Untuk Meningkatkan Karakter Mahasiswa. Yogyakaerta : Cantrik Pustaka.
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabet.
rikunto, S. (2018). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Yuningdartie. (2022). Efektivitas Konseling Rasional Emotif Behavioral Dalam Meningkatkan Self Regulated Learning Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Bimbingan dan Konseling Borneo, 4(2) 2022, (1-12).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.