UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS III PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA DENGAN MATERI NILAI – NILAI PANCASILA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF NHT BERBANTUAN MEDIA PEMBELAJARAN PAPAN NILAI PANCASILA DI SDN JIWAN 02 MADIUN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31486Keywords:
learning outcomes, Pancasila Education, Pancasila values board media, Numbered Head Together, classroom action researchAbstract
This research aims to improve Pancasila Education learning outcomes through theuse of Pancasila values board media with the Numbered Head Together (NHT)cooperative learning model for third-grade students at SDN Jiwan 02 Madiun. Thestudy used a Classroom Action Research (CAR) design based on the Kemmis andMcTaggart model, implemented in two cycles. The research subjects were 10third-grade students consisting of 4 male and 6 female students. Data werecollected through observation of student activities during learning, learningachievement tests in the form of pretest and posttest, and interviews with studentsto determine their responses to the media and learning model applied. Dataanalysis was conducted descriptively and quantitatively by calculating classaverages and learning completion percentages. The results showed verysignificant improvement from pre-cycle conditions to cycle II. The average learningoutcomes increased dramatically from 59 (pre-cycle) to 77 (cycle I) and reached96 (cycle II). The percentage of learning completion also increased from 20% (pre-cycle) to 70% (cycle I) and reached 100% (cycle II). Interview results showed thatstudents felt more enthusiastic and found it easier to understand Pancasila valuesthrough the colorful and interactive Pancasila values board media. This researchproves that the use of Pancasila values board media with the NHT model is veryeffective in improving third-grade students' Pancasila Education learningoutcomes.Downloads
References
Ramadani, F., & Alimuddin, N.
(2024). Efektifitas penerapan
teori kognitivisme terhadap
kemampuan literasi numerasi.
Jurnal Sains dan Teknologi
Pembelajaran, 1(1), 23–30.
Rahman, S. (2022, January).
Pentingnya motivasi belajar
dalam meningkatkan hasil
belajar. In Prosiding Seminar
Nasional Pendidikan Dasar.Sijabat, M. P., Hutabarat, K., Sitorus,
L., Salsabilla, S., &
Khairunnisa, K. (2023). Media
pembelajaran interaktif dalam
meningkatkan hasil belajar
siswa kelas V di sekolah
dasar. Jurnal Basicedu, 7(4),
1948–1957.
Putri, M. F. J. L., Putriani, F., Santika,
H., Mudhoffar, K. N., & Putri,
N. G. A. (2023). Peran
pendidikan Pancasila dalam
membentuk karakter peserta
didik di sekolah. Jurnal
Kewarganegaraan, 7(2),
1983–1988.
Nuraisyah, & Pratomo, W. (2023).
Pengaruh Model Pembelajaran
Kooperatif Tipe Numbered
Heads Together Terhadap
Hasil Belajar Pendidikan
Pancasila dan
Kewarganegaraan. Paidea:
Jurnal Pendidikan dan
Pembelajaran Indonesia, 3(1),
16–25.
Ciak, M. S., Susu, V. A. P., &
Qondias, D. (2025). Media
papan pintar Pancasila
sebagai pembelajaran
bermakna untuk internalisasinilai Pancasila siswa fase A
SDN Koeloda. Jurnal Citra
Pendidikan Anak, 4(1), 66–75.
Setyawati, E., Ngadiman, N., &
Susanti, A. D. (2021).
Penerapan Model Explicit
Instruction (Ei) Berbantu Media
Jobsheet Untuk Meningkatkan
Hasil Belajar Komputer
Akuntansi Kelas Xi Akl. Tata
Arta: Jurnal Pendidikan
Akuntansi, 7(1).
Azizah, C. (2022). Implemetasi
Metode Pembelajaran
Cooperative Learning Tipe
Make A Match Untuk
Meningkatkan Hasil Belajar
Kelas IV Di SD Islam Maarif
Sukorejo (Doctoral
dissertation, IAIN Kediri).
Isa, A. Aspek-Aspek Dalam Evaluasi
Pembelajaran. -.
Putra, R. P. (2024). OBJEK
EVALUASI HASIL BELAJAR
PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
ANALISIS TAKSONOMI
BLOOM (KOGNITIF,
AFEKTIF,
PSIKOMOTORIK). Edu
Global: Jurnal Pendidikan
Islam, 5(1), 18-26.Mulia, E., Zakir, S., Rinjani, C., &
Annisa, S. (2021). Kajian
konseptual hasil belajar siswa
dalam berbagai aspek dan
faktor yang
mempengaruhinya. Dirasat:
Jurnal Manajemen dan
Pendidikan Islam, 7(2), 137-
156.
Rahmadani, C., Saputra, R. H., &
Salsabila, B. L. (2023).
Orientasi Terhadap Pendidikan
Pancasila Menurut Pandangan
Pendidikan Agama Islam. Al-
Anbiya: Jurnal Pendidikan Dan
Studi Islam, 1(1), 39-48.
Hidayanti, E. N., Wardani, H. K., &
Astuti, H. P. (2024).
PENERAPAN MEDIA PAPAN
PINTAR MELALUI MODEL
PEMBELAJARAN PROJECT
BASED LEARNING (PjBL)
TERHADAP MINAT BELAJAR
SISWA DI KELAS II
SEKOLAH DASAR. Jurnal
Ilmu Pendidikan dan Kearifan
Lokal, 4(5), 521-532.
Sakban, A., & Wahyudin, W. (2020).
Penerapan Model Cooperative
Learning Tipe Numbered Head
Together (NHT) Terhadap
Hasil Belajar Pendidikan
Pancasila dan
Kewarganegaraan Sekolah
Menengah Pertama. CIVICUS:
Pendidikan-Penelitian-
Pengabdian Pendidikan
Pancasila Dan
Kewarganegaraan, 18-24.
Palupi, D. I., Rahmani, E., Yusnita,
E., Pertiwi, H., Gustina, H., &
Priyanti, N. (2023). Mengenal
model kooperatif Numbered
Head Together (NHT) untuk
pembelajaran anak usia dini.
EDUKASIA: Jurnal Pendidikan
Dan Pembelajaran, 4(1), 21-
28.
Nikmah, S. M. Pengaruh Penerapan
Model Pembelajaran
Kooperatif Tipe Numbered
Heads Together Untuk
Meningkatkan Hasil Belajar
Mata Pelajaran Pendidikan
Pancasila Dan
Kewarganegaraan (Ppkn)
Materi Integrasi Nasional
Dalam Bingkai Bhinneka
Tunggal Ika Di Siswa Kelas X
Man 2 Gresik.
Hajar, H. (2019). Peningkatan Hasil
Belajar PKn Materi Nilai-nilai
Pancasila melalui Penerapan
Model Pembelajaran
Kooperatif Tipe STAD.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.