UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS III PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA DENGAN MATERI NILAI – NILAI PANCASILA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF NHT BERBANTUAN MEDIA PEMBELAJARAN PAPAN NILAI PANCASILA DI SDN JIWAN 02 MADIUN

Authors

  • Mariska Nida Farida PGSD FKIP Universitas PGRI Madiun
  • Anastasia Christina Damayanti PGSD FKIP Universitas PGRI Madiun
  • Jela Septiani PGSD FKIP Universitas PGRI Madiun
  • Melik Budiarti PGSD FKIP Universitas PGRI Madiun

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31486

Keywords:

learning outcomes, Pancasila Education, Pancasila values board media, Numbered Head Together, classroom action research

Abstract

This research aims to improve Pancasila Education learning outcomes through theuse of Pancasila values board media with the Numbered Head Together (NHT)cooperative learning model for third-grade students at SDN Jiwan 02 Madiun. Thestudy used a Classroom Action Research (CAR) design based on the Kemmis andMcTaggart model, implemented in two cycles. The research subjects were 10third-grade students consisting of 4 male and 6 female students. Data werecollected through observation of student activities during learning, learningachievement tests in the form of pretest and posttest, and interviews with studentsto determine their responses to the media and learning model applied. Dataanalysis was conducted descriptively and quantitatively by calculating classaverages and learning completion percentages. The results showed verysignificant improvement from pre-cycle conditions to cycle II. The average learningoutcomes increased dramatically from 59 (pre-cycle) to 77 (cycle I) and reached96 (cycle II). The percentage of learning completion also increased from 20% (pre-cycle) to 70% (cycle I) and reached 100% (cycle II). Interview results showed thatstudents felt more enthusiastic and found it easier to understand Pancasila valuesthrough the colorful and interactive Pancasila values board media. This researchproves that the use of Pancasila values board media with the NHT model is veryeffective in improving third-grade students' Pancasila Education learningoutcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ramadani, F., & Alimuddin, N.

(2024). Efektifitas penerapan

teori kognitivisme terhadap

kemampuan literasi numerasi.

Jurnal Sains dan Teknologi

Pembelajaran, 1(1), 23–30.

Rahman, S. (2022, January).

Pentingnya motivasi belajar

dalam meningkatkan hasil

belajar. In Prosiding Seminar

Nasional Pendidikan Dasar.Sijabat, M. P., Hutabarat, K., Sitorus,

L., Salsabilla, S., &

Khairunnisa, K. (2023). Media

pembelajaran interaktif dalam

meningkatkan hasil belajar

siswa kelas V di sekolah

dasar. Jurnal Basicedu, 7(4),

1948–1957.

Putri, M. F. J. L., Putriani, F., Santika,

H., Mudhoffar, K. N., & Putri,

N. G. A. (2023). Peran

pendidikan Pancasila dalam

membentuk karakter peserta

didik di sekolah. Jurnal

Kewarganegaraan, 7(2),

1983–1988.

Nuraisyah, & Pratomo, W. (2023).

Pengaruh Model Pembelajaran

Kooperatif Tipe Numbered

Heads Together Terhadap

Hasil Belajar Pendidikan

Pancasila dan

Kewarganegaraan. Paidea:

Jurnal Pendidikan dan

Pembelajaran Indonesia, 3(1),

16–25.

Ciak, M. S., Susu, V. A. P., &

Qondias, D. (2025). Media

papan pintar Pancasila

sebagai pembelajaran

bermakna untuk internalisasinilai Pancasila siswa fase A

SDN Koeloda. Jurnal Citra

Pendidikan Anak, 4(1), 66–75.

Setyawati, E., Ngadiman, N., &

Susanti, A. D. (2021).

Penerapan Model Explicit

Instruction (Ei) Berbantu Media

Jobsheet Untuk Meningkatkan

Hasil Belajar Komputer

Akuntansi Kelas Xi Akl. Tata

Arta: Jurnal Pendidikan

Akuntansi, 7(1).

Azizah, C. (2022). Implemetasi

Metode Pembelajaran

Cooperative Learning Tipe

Make A Match Untuk

Meningkatkan Hasil Belajar

Kelas IV Di SD Islam Maarif

Sukorejo (Doctoral

dissertation, IAIN Kediri).

Isa, A. Aspek-Aspek Dalam Evaluasi

Pembelajaran. -.

Putra, R. P. (2024). OBJEK

EVALUASI HASIL BELAJAR

PENDIDIKAN AGAMA ISLAM

ANALISIS TAKSONOMI

BLOOM (KOGNITIF,

AFEKTIF,

PSIKOMOTORIK). Edu

Global: Jurnal Pendidikan

Islam, 5(1), 18-26.Mulia, E., Zakir, S., Rinjani, C., &

Annisa, S. (2021). Kajian

konseptual hasil belajar siswa

dalam berbagai aspek dan

faktor yang

mempengaruhinya. Dirasat:

Jurnal Manajemen dan

Pendidikan Islam, 7(2), 137-

156.

Rahmadani, C., Saputra, R. H., &

Salsabila, B. L. (2023).

Orientasi Terhadap Pendidikan

Pancasila Menurut Pandangan

Pendidikan Agama Islam. Al-

Anbiya: Jurnal Pendidikan Dan

Studi Islam, 1(1), 39-48.

Hidayanti, E. N., Wardani, H. K., &

Astuti, H. P. (2024).

PENERAPAN MEDIA PAPAN

PINTAR MELALUI MODEL

PEMBELAJARAN PROJECT

BASED LEARNING (PjBL)

TERHADAP MINAT BELAJAR

SISWA DI KELAS II

SEKOLAH DASAR. Jurnal

Ilmu Pendidikan dan Kearifan

Lokal, 4(5), 521-532.

Sakban, A., & Wahyudin, W. (2020).

Penerapan Model Cooperative

Learning Tipe Numbered Head

Together (NHT) Terhadap

Hasil Belajar Pendidikan

Pancasila dan

Kewarganegaraan Sekolah

Menengah Pertama. CIVICUS:

Pendidikan-Penelitian-

Pengabdian Pendidikan

Pancasila Dan

Kewarganegaraan, 18-24.

Palupi, D. I., Rahmani, E., Yusnita,

E., Pertiwi, H., Gustina, H., &

Priyanti, N. (2023). Mengenal

model kooperatif Numbered

Head Together (NHT) untuk

pembelajaran anak usia dini.

EDUKASIA: Jurnal Pendidikan

Dan Pembelajaran, 4(1), 21-

28.

Nikmah, S. M. Pengaruh Penerapan

Model Pembelajaran

Kooperatif Tipe Numbered

Heads Together Untuk

Meningkatkan Hasil Belajar

Mata Pelajaran Pendidikan

Pancasila Dan

Kewarganegaraan (Ppkn)

Materi Integrasi Nasional

Dalam Bingkai Bhinneka

Tunggal Ika Di Siswa Kelas X

Man 2 Gresik.

Hajar, H. (2019). Peningkatan Hasil

Belajar PKn Materi Nilai-nilai

Pancasila melalui Penerapan

Model Pembelajaran

Kooperatif Tipe STAD.

Downloads

Published

2025-08-02