PERSIAPAN GURU KELAS 5 DALAM IMPLEMENTASI SISTEM PEMBELAJARAN MERDEKA BELAJAR DI SEKOLAH DASAR

Penelitian Deskriptif

Authors

  • Zulfa Nur Darojati Universitas Negeri Semarang
  • Petra Kristi Mulyani Universitas Negeri Semarang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31477

Keywords:

teacher readiness, Kurikulum Merdeka

Abstract

This study aimed to determine the readiness of elementary school teachers in implementing the Kurikulum Merdeka, Indonesian curriculum.  This type of research was qualitative descriptive research. The subject of this study is a 5th grade teacher at Elementary School. The instruments used interview and documentation. The data analysis in this study used qualitative data analysis, which summarized the results of the interview data that had been transcribed and coded. The results of this study showed that overall teachers were good at understand the mechanism of implementing the Kurikulum Merdeka, learning plan, and learning process. The readiness of the teaching modules according to the objectives and subjects is good. However, the aspect of providing teaching modules before carrying out learning is still lacking. Facilities and infrastructure to support learning are adequate. However, socialization from the government still needs to be increased. Teachers also try their best to prepare the Kurikulum Merdeka.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andryani, R. Iryanah, Firdaus, I., & Maliki, B. I. (2024). Efektivitas pelatihan dan pengembangan guru dalam mencapai tujuan pendidikan yang unggul. Journal on Education, 6 (3), 15851- 15862.

Arifin, F & Fauzan. (2022). Desain Kurikulum dan Pembelajaran Abad 21. Kencana.

Atika, A. N. (2023). Kesiapan guru dalam penerapan kurikulum merdeka di Tk Muslimat NU Sunan Giri Balung Kabupaten Jember. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7 (4), 157-166.

Dharma, E. & Sihombing, B. (2020). Merdeka belajar kajian literatur. Urban Green Conference Proceeding Library, 1, 183-190.

Dikdas dan Dikmen. (2021). Buku saku tanya jawab Kurikulum Merdeka. Manual. Sekretariat Jenderal, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi.

Iskandar, Sofyan. Okthaviani, Anggita. Afrilia, Nurfazriah, Aulia. (2025). Analisis Kesiapan Guru Sekolah Dasar Dalam Menghadapi Transisi Dari Kurikulum 2013 Ke Kurikulum Merdeka. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10 (02), 144-155.

Keputusan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 56M Tahun 2022. Tentang Pedoman Penerapan Kurikulum Dalam Rangka Pemulihan Pembelajaran. Depdiknas.

Munawar, M. (2022). Penguatan komite pembelajaran dalam implementasi kurikulum merdeka pada pendidikan anak usia dini. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 65-72.

Purani, N. K. C., Putra, I. D. A. S. (2022). Analisis kesiapan guru dalam penerapan kurikulum merdeka belajar di SDN 2 Cempaga. Jurnal Pendidikan Dasar Rare Pustaka, 4(2), 8-12.

Rahimah. (2022). Peningkatan kemampuan guru SMP Negeri 10 Kota Tebingtinggi dalam Menyusun Modul Ajar Kurikulum Merdeka melalui Kegiatan Pendampingan Tahun Ajaran 2021/2022. JURNAL Ansiru PAI, 6(1), 92–106.

Rahmawati, R. F. (2022). Analisis kesiapan guru dalam pelaksanaan kurikulum merdeka di TK ABA V Gondangmanis Kudus. International Conference On Islamic Education, 2, 1-10.

Rosyada Dede. (2020). Penelitian Kualitatif untuk Ilmu Pendidikan. Kencana.

Sari, A. D. P., Ahadin, Fauzi. (2023). Kendala guru dalam menerapkan kurikulum merdeka di SD Negeri Unggul Lampeuneurut Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Mahasiswa : Elementary Education Research, 8 (2), 60-68.

Sinomi, C. (2022). Persiapan Guru dalam Melaksanakan Sistem Pembelajaran Merdeka Belajar di SD N 01 Muara Pinang Kecamatan Muara Pinang Kabupaten Empat Lawang Provinsi Sumatera Selatan. Skripsi. Universitas Islam Negeri Fatmawati Soekarno Bengkulu.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Kualitataif Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Ulfatin, N. (2015). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan. Media Nusa Creative.

Wasilah, N., Nur, M. A., Soleh. A., Handayani. N. A. (2023). Optimalisasi pengelolaan sarana dan prasarana dalam implementasi kurikulum merdeka. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(12), 10964-10971.

Wijaya, A., Mustofa, M. S., & Husain, F. (2020). Sosialisasi program merdeka belajar dan guru penggerak bagi guru SMPN 2 Kabupaten Maros. Jurnal Puruhita, 2(1), 46-50.

Wote, A. Y. V., & Sabarua, J. O. (2020). Analisis kesiapan Guru dalam melaksanakan proses belajar mengajar di kelas. Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora. 1,(1). 1-12.

Downloads

Published

2025-08-10