PENGEMBANGAN MEDIA INTERAKTIF ENERGY FUN BERBASIS ANDROID PADA MATERI ENERGI DAN PERUBAHANNYA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31241Keywords:
Interactive Learning Media, Android Application, Transformation EnergyAbstract
This study aims to develop and describe the feasibility of an interactive learning media based on an Android application called Energy Fun for the topic of energy and its transformations for fourth-grade elementary school students. The background of this research stems from the fact that IPAS (Science and Social Studies Integration) learning is still conventional, where teachers tend to rely on textbooks and worksheets without the support of relevant learning media. Although the school has provided technological facilities such as projectors and laptops, their utilization has not been optimal.This research employs the Research and Development (RnD) method using the 4D development model (Define, Design, Develop, Disseminate). The feasibility validation was conducted by a subject matter expert, media expert, and classroom teacher, while student responses were obtained through questionnaires distributed to 21 fourth-grade students. The validation results showed that Energy Fun obtained an average validity score of 93%, categorized as “very valid”. Meanwhile, student responses reached 94%, categorized as “very good”.These findings indicate that Energy Fun is feasible for use in IPAS learning activities, as it meets the criteria for content and visual validity. Moreover, the media was very well received by students, as reflected in their enthusiasm and active participation during the learning sessions using the Energy Fun application.Downloads
References
Admelia, M., Farhana, N., Agustiana, S. S., Fitri, A. I., & Nurmalia, L. (2022). Efektifitas penggunaan aplikasi Canva dalam pembuatan modul pembelajaran interaktif Hypercontent di Sekolah Dasar Al Ikhwan. KACANEGARA Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 5(2), 177.
Afifah, N., Kurniaman, O., & Noviana, E. (2022). Pengembangan media pembelajaran interaktif pada pembelajaran bahasa indonesia kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Kiprah Pendidikan, 1(1), 33–42.
Ali, A., Venica, S. D., Aini, W., & Hidayat, A. F. (2025). Efektivitas media pembelajaran interaktif dalam meningkatkan minat dan motivasi belajar siswa sekolah dasar. Journal of Information System and Education Development, 3(1), 1–6.
Azizah, P. N., Ruchliyadi, D. A., & Utama, A. H. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Kelas IV di SDN-SN Pasar Lama 3 Banjarmasin. J-INSTECH, 5(2), 78–92.
Batubara, D. S. (2018). Kompetensi teknologi informasi dan komunikasi guru sd/mi (potret, faktor-faktor, dan upaya meningkatkannya). Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 48–65.
Farisi, S., & Lesmana, M. T. (2021). Peranan Kinerja Pegawai: Disiplin Kerja kepemimpinan Kerja dan lingkungan kerja. Seminar Nasional Teknologi Edukasi Sosial Dan Humaniora, 1(1), 336–351.
Hasan, M., Milawati, M., Darodjat, D., Harahap, T. K., Tahrim, T., Anwari, A. M., Rahmat, A., Masdiana, M., & Indra, I. (2021). Media pembelajaran. Tahta media group.
Herman Dwi Surjono. (2019). Multimedia Pembelajaran Interaktif Konsep dan Pengembangan.
Kurniati, P., Kelmaskouw, A. L., Deing, A., Bonin, B., & Haryanto, B. A. (2022). Model proses inovasi kurikulum merdeka implikasinya bagi siswa dan guru abad 21. Jurnal Citizenship Virtues, 2(2), 408–423.
Kuswanto, J. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Android Mata Pelajaran Desain Grafis Kelas X. Jurnal Ilmiah Edutic: Pendidikan Dan Informatika, 6(2), 78–84.
Lodewijk, D. P. Y., & ST, S. P. (2022). Pedagogik dalam mengajar pada pembelajaran abad 21. Guepedia.
Mahuda, I., Meilisa, R., & Nasrullah, A. (2021). Pengembangan media pembelajaran matematika berbasis android berbantuan smart apps creator dalam meningkatkan kemampuan pemecahan masalah. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(3), 1745–1756.
Miftah, M., & Rokhman, N. (2022). Kriteria pemilihan dan prinsip pemanfaatan media pembelajaran berbasis TIK sesuai kebutuhan peserta didik. Educenter: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(4), 412–420.
Rahmani, C. D., Adrias, A., & Suciana, F. (2025). Penggunaan media pembelajaran berbasis teknologi dalam pembelajaran IPAS di sekolah dasar. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Ilmu Pendidikan, 4(1), 268–278.
Raudah, S., Suriansyah, A., & Cinantya, C. (2024). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif dalam Meningkatkan Keaktifan dan Minat Belajar Pada Siswa Sekolah Dasar. MARAS: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 2(4), 2092–2097.
Resti, R., Wati, R. A., Ma’Arif, S., & Syarifuddin, S. (2024). Pemanfaatan media pembelajaran berbasis teknologi sebagai alat untuk meningkatkan kemampuan literasi digital siswa sekolah dasar. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 8(3), 1145–1157.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D. ALFABETA.
Suryadi, A. (2020). Teknologi dan media pembelajaran jilid i. CV Jejak (Jejak Publisher).
Syafi’i, A., & Rapi, M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran: Menerapkan Model dalam Pengembangan Media Pembelajaran. Al-Riwayah: Jurnal Kependidikan, 14(1), 52–70.
Wahidin, W. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran Visual Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Ilmiah Edukatif, 11(1), 285–295.
Wira, A., Padang, A. T., & Barat, S. (2021). Validitas dan efektivitas media pembelajaran berbasis android mata pelajaran komputer dan jaringan dasar. Journal of Education Informatic Technology and Science (JeITS), 3(1), 1–10.
Yahya, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Edukasi Berbasis Android Pada Materi Sistem Pencernaan Manusia Kelas XI SMA/MA. https://ummetro. ac. id/.
Zahrani, N. (2023). Pemanfaatan Smart Apps Creator (SAC) Sebagai Alternatif Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi: RUBIK (Rumah Bahasa Indonesia Kita). Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(7).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.