PENGARUH METODE BERCERITA KISAH NABI TERHADAP PERKEMBANGAN KARAKTER PADA ANAK USIA DINI DI TK AL-MAARIF KALISAT- JEMBER

Authors

  • Fitriatiningsih Universitas PGRI Argopuro Jember
  • Ianatuz Zahro Universitas PGRI Argopuro Jember
  • Trio Suwargono Universitas PGRI Argopuro Jember

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31222

Keywords:

storytelling method, prophet's story, character development

Abstract

This study used a sample of 25 children with character traits aged 6-7 years in class B using Purposive sampling techniques. This study is a Pre-Experimental study. Data analysis in this study uses descriptive statistical analysis, Prerequisite Tests (Normality Test and Homogeneity Test) and Hypothesis testing. Descriptive Tests are used to describe the characteristics of the data. While the Prerequisite Test is used to determine whether the data is normally distributed or not and to determine whether 2 groups have the same characteristics. Hypothesis testing is used to see the effect of the method of telling the story of the Prophet on the development of characteristics in early childhood. The results of this study are 2, namely H0 if there is no effect and H1 if there is an effect of the method of telling the story of the Prophet on the development of character values in early childhood. The output of this study is expected to contribute to PAUD teachers as an alternative method of character learning that is interesting, contextual, and appropriate to the stages of child development. In addition, the results of this study can be used as reference material in the preparation of learning programs based on Islamic values in early childhood education environments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adawiyah, A., Hanifa, F., & Astarie, A. D. (2023). EFEKTIVITAS METODE BERCERITA TERHADAP KEMAMPUAN BERBICARA PADA ANAK USIA DINI DI TKIT EDELWEIS SERANG TAHUN 2022 (Vol. 2, Issue 5).

Aisyah, N. N., & Fitriatin, N. (2025). Krisis Moral dan Etika di Kalangan Generasi Muda Indonesia dalam Perspektif Profesi Guru. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 5(1), 329–337. https://doi.org/10.53299/jppi.v5i1.908

Aliya Dwi Rohali, & Sri Mulyeni. (2023). Metode Bercerita Bagi Perkembangan Berbicara Pada Anak Usia Dini Di TK Bina Putra Mandiri Cimahi. Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(4), 24–33. https://doi.org/10.47861/khirani.v1i4.535

Ananda, R. (2017). Implementasi Nilai-nilai Karakterpada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 19. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.28

Anggraeni, D., Hartati, S., & Nurani, Y. (2019). Implementasi Metode Bercerita dan Harga Diri dalam Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 404. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i2.224

Anisyah, N., Maharani, R., Kausari, D., Marwah, S., Ma, S., & Jambi, arif. (n.d.). Motekar: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini Universitas Muhammadiyah Bandung MENANAMKAN NILAI-NILAI AKHLAK MULIA PADA ANAK USIA DINI DI RUMAH QURAN ALFATIHAH KOTA JAMBI. Cipadung Kidul, 752, 40614. https://doi.org/10.52496/motekar.v1i2.17

Arikunto, S. (2022). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta

Asn, N., Kementerian, K., Provinsi, A., & Selatan, S. (2020). Pembentukan Karakter pada Anak Usia Dini di Taman Kanak-Kanak Aisyiyah Mamajang Kota Makassar. In Jurnal Kependidikan (Vol. 12, Issue 2). https://e-jurnal.iainsorong.ac.id/index.php/Al-Riwayah

Awaliyah, A. N. (2024). Pengaruh Penggunaan Metode Bercerita untuk Membantu Siswa Sekolah Dasar Memperluas Kosakata Bahasa Inggris. Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(2). https://doi.org/10.31004/edukatif.v6i2.6516

Azizah, N., Mutolib, A., Tim, C., & Tangerang Selatan, K. (2024). Lathipah Hasanah 5) 1), 2), 3), 4), 5) Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan. Jl. Ir H. Juanda No, 8(1), 75–83.

Dhiu, K. D., Fono, Y. M., Ngao, T., & Rita, F. (2023). Optimasi Pola Pengasuhan Orang Tua: Fondasi Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(6), 7204–7213. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i6.5673

Dwi Putri Dina Saharani, Hilda Rahmayani, Pipi Anggreini Putri, & Siti Rahmayani. (2024). Pentingnya Pendidikan Karakter Terhadap Pembentukan Moral Anak Sekolah Dasar. Jurnal Bima : Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 2(2), 234–240. https://doi.org/10.61132/bima.v2i2.860

Eni, S., Pendidikan, L., & Islam, A. (n.d.). EFEKTIFITAS METODE BERCERITA DALAM MEMBENTUK KARAKTER SISWA DI TAMAN KANAK-KANAK PERMATA IBU GUNUNG ANYAR SURABAYA.

Fitria, G., Husna, A., & Nuraini, N. (2024). Pengaruh metode bercerita kisah Nabi Muhammad SAW terhadap moral kesopanan anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(1), 25–33.

Guru MAN, N., & Tanjung Jabung Timur, K. (2020). Pelaksanaan metode pengajaran variatif Pada pembelajaran Al Quran MAN 1 Tanjung jabung timur Kabupaten tanjab timur. In JURNAL LITERASIOLOGI NURAIHA (Vol. 40, Issue 1).

Ghozali, I. (2021). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Hasanah, U., Fajri, N., & al Junaidiyah, R. A. (2022). KONSEP PENDIDIKAN KARAKTER ANAK USIA DINI. Agustus, 2(2).

Kamal, M. (2018). Studi Historis-Fungsional atas Kisah-Kisah dalam Alquran. 25(2).

Brahmana, N., & Pasaribu, M. (n.d.-a). Pengembangan Karakter Anak Usia Dini (3-7 Tahun) di Sekolah Rendah (Al-Qudwah) Selangor Malaysia. In Edu Society: Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial, dan Pengabdian Kepada Masyarakat (Vol. 3).

Latif+Fatul+Tamara. (n.d.).

Mayar, F. (n.d.). PEMBELAJARAN SENI MELALUI MEDIA JERAMI PADA ANAK USIA DINI.

Nisrochah, N. (2022). Pengaruh metode bercerita kisah Nabi menggunakan media audiovisual terhadap kemampuan berbicara anak usia dini di TK IT Darussalam Krasak Jepara. Jurnal Golden Age, 6(2), 120–129.

Nufus, H. (2016). PERANAN PENDIDIKAN ANAK USIA DINI (PAUD) DALAM MEMBINA TUMBUH KEMBANG ANAK DI KOTA AMBON (Vol. 1, Issue 1).

Nurfadilah, R. (2023). Krisis Etika Dan Moral Pada Pendidik Dan Anak Didik. 1(2), 1–25. https://doi.org/10.11111/nusantara.xxxxxxx

Nurhabibah, N., Maulidia, R., & Kurniawati, I. (2024). Penerapan metode bercerita dalam meningkatkan kemampuan berbahasa anak usia dini di TK Negeri 2 Pante Ceureumen. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(1), 45–53.

Purba, D. A., Astuti, I. Y. R., & Sari, S. M. (2024). Efektivitas metode bercerita kisah Nabi terhadap perkembangan akhlak anak usia dini. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 9(1), 14–22.

Purnama, S. (n.d.). PENANAMAN NILAI AGAMA DAN MORAL PADA ANAK USIA DINI DI TK HARAPAN BUNDA WOYLA BARAT. 2580–4197.

Riza, S., & Barrulwalidin, B. (2023). Ruang Lingkup Metode Pembelajaran. ISLAMIC PEDAGOGY: Journal of Islamic Education, 1(2), 120–131. https://doi.org/10.52029/ipjie.v1i2.157

Sa, Ahmad. (2021). Efektivitas Metode Bercerita dalam Meningkatkan Kemampuan Siswa Memahami Isi Bacaan pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. In Journal of Islamic Education e issn 2797 (Vol. 5886, Issue 2).

Sakina, D. A. (2022). Meningkatkan karakter anak usia dini melalui metode bercerita kisah Nabi Muhammad SAW. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 6(2), 55–63.

Safitri, N., Kuswanto, C. W., & Alamsyah, Y. A. (2019). METODE PENANAMAN NILAI-NILAI AGAMA DAN MORAL ANAK USIA DINI. Journal of Early Childhood Education (JECE), 1(2), 29–44. https://doi.org/10.15408/jece.v1i2.13312

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Downloads

Published

2025-08-17