PENGARUH CITRA SEKOLAH, KUALITAS PELAYANAN, DAN KINERJA GURU TERHADAP KEPUASAN SISWA DI SMK NEGERI 4 HALMAHERA UTARA

Authors

  • Verowati Nona Baeruma Institut Teknologi dan Bisnis Asia Malang
  • Tin Agustina Karnawati Institut Teknologi dan Bisnis Asia Malang
  • Murtianingsih Institut Teknologi dan Bisnis Asia Malang

Keywords:

School Image, Service Quality, Teacher Performance, Student Satisfaction

Abstract

This study aims to examine the influence of school image, service quality, and teacher performance on student satisfaction at SMK Negeri 4 Halmahera Utara. Student satisfaction is a key indicator in assessing the success of educational services in schools. This research employs a quantitative approach with data collected through questionnaires distributed to students. The respondents consist of 93 students from grades X, XI, and XII, selected using a saturated sampling technique. Data were analyzed using multiple linear regression with the assistance of SPSS version 26. The results indicate that school image, service quality, and teacher performance simultaneously have a significant effect on student satisfaction. Partially, each of these variables also shows a positive and significant influence. These findings confirm that the better the school image, the quality of service, and the performance of teachers, the higher the level of student satisfaction. This serves as an important input for schools in their efforts to improve the overall quality of educational services.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adnan, M., Hidayat, A., & Kurniawan, T. (2023). Peran Kualitas Layanan terhadap Kepuasan Siswa SMKN 6 Kendari yang dimediasi oleh Citra Sekolah. Jurnal Pendidikan Vokasi dan Manajemen Pendidikan, 11(1), 45–58.

Adrian, H., & Sitorus, M. (2022). Pendidikan sebagai Pilar Pembangunan Bangsa. Jakarta: Pustaka Mandiri.

Agung, A., Rahmawati, I., & Nugroho, B. (2022). Citra Sekolah dan Dampaknya terhadap Keputusan Siswa dalam Memilih Sekolah. Jurnal Ilmu Pendidikan, 18(2), 112–124.

Agung, I., Nurhadi, R., & Lestari, S. (2022). Persepsi Masyarakat terhadap Citra Sekolah: Sebuah Studi Kualitatif. Jurnal Manajemen dan Pendidikan, 15(2), 77–85.

Annisa, R., Putri, N., & Haryono, M. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Citra Perusahaan terhadap Kepuasan dan Loyalitas Siswa pada Lembaga TOEFL Indonesia (LTI) Pekanbaru. Jurnal Manajemen Pendidikan, 10(1), 45–57.

Arsi, M., Nur Ghazali, A., & Ramadhani, H. (2024). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Citra Yayasan terhadap Kepuasan Siswa di Yayasan Pendidikan Islam At-Tadzkir Nur Ghazali. Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 34–47.

Asyro, A., Fadhlan, R., & Rambe, F. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Fasilitas Perpustakaan terhadap Kepuasan Siswa SMAN 1 Pekanbaru. Jurnal Perpustakaan dan Informasi, 7(2), 89–97.

Atik, R. (2025). Pengaruh Marketing Mix 4P dan Kualitas Layanan terhadap Kepuasan Siswa SMKS Nusantara Weru Kabupaten Cirebon. Jurnal Pemasaran dan Pendidikan, 13(1), 21–35.

Dinarista, F., Putri, M., & Syamsudin, A. (2021). Citra Positif Sekolah dan Dampaknya terhadap Keputusan Orang Tua. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 9(2), 113–125.

Dinarista, L., Mulyani, S., & Prasetyo, T. (2021). Citra Sekolah dalam Perspektif Masyarakat. Jurnal Manajemen Pendidikan, 8(1), 55–66.

Ditjen GTK Kemdikbud. (2020). Laporan Kinerja Guru Nasional. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Enjang, S. (2023). Pengaruh Kualitas Layanan Pembelajaran dan Kinerja Guru terhadap Kepuasan Peserta Didik di SMKN 1 Karawang. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pembelajaran, 11(3), 101–112.

Enjang, S. (2023). Pengaruh Kualitas Pembelajaran dan Kinerja Guru terhadap Kepuasan Peserta Didik di SMKN 1 Karawang. Jurnal Administrasi Pendidikan, 14(1), 64–75.

Haryanto, T. (2023). Manajemen Kinerja Guru dan Kualitas Pelayanan Sekolah.Yogyakarta: Laris Pelajar Press.

Indrasari, M. (2019). Manajemen Pemasaran Jasa: Konsep dan Aplikasi pada Lembaga Pendidikan. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2016). Principles of Marketing (16th ed.). Pearson Education.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management (14th ed.). Pearson Education.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management (15th ed.). Pearson Education.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2020). Marketing Management (15th ed.). Pearson Education.

Mulyasa, E. (2021). Manajemen dan Kinerja Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Noviasari, R., Anggraini, T., & Yulianti, F. (2015). Pengaruh Citra Sekolah terhadap Kepuasan Siswa. Jurnal Administrasi Pendidikan, 5(2), 77–85.

Oliver, R. L. (2021). Satisfaction: A Behavioral Perspective on the Consumer (2nd ed.). New York: McGraw-Hill Education.

Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L. (1988). SERVQUAL: A Multiple- Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality. Journal of Retailing, 64(1), 12–40.

Downloads

Published

2025-08-06