PENGARUH MEDIA LIDI PELANGI TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA DI KELAS 1 SD NEGERI 1 WATUBELAH

Authors

  • Putri Andini Universitas Muhammadiyah Cirebon
  • Hema Widiawati Universitas Muhammadiyah Cirebon
  • Novan Hardiyanto Universitas Muhammadiyah Cirebon

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31074

Keywords:

Rainbow Sticks, Learning Outcomes, Mathematics

Abstract

This study aims to determine: 1) Is there a difference in the learning outcomes of grade 1 students of SD Negeri 1 Watubelah before and after using Lidi Pelangi media. 2) Does the use of Lidi Pelangi media have a significant effect on improving the mathematics learning outcomes of grade 1 students of SD Negeri 1 Watubelah. This study uses One Group Pretest-Posttest Design research. The instruments used are observation sheets and learning outcome tests. The subjects of the study were grade 1 students of SD Negeri 1 Watubelah. The results showed that the learning outcomes of students before using Lidi Pelangi media obtained an average pretest score of 54,4. While after using Lidi Pelangi media in grade 1 of SD Negeri 1 Watubelah, mathematics learning outcomes increased significantly, with an average posttest score of 86.8, and an increase in affective and psychomotor aspects reaching 88% and 92% respectively, proven by the T- test hypothesis test which obtained a t-test of 14,851 and a significant value of 0.000. Meanwhile, the hypothesis test of the Ngain test obtained 73,6381%. This means that the results of the n-gain test of students in mathematics learning have high criteria. So, it can be concluded that the use of Lidi Pelangi media on student learning outcomes in mathematics learning in class 1 of SD Negeri 1 Watubelah is very effective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Delima, Nita. 2022. PISA DAN AKM Literasi Matematika Dan Kompetensi Numerasi. Subang.

Ginting, Syahfitriani Br et al. 2023. “Pelatihan Penggunaan Media Lidi Dalam Menentukan Kelipatan Bilangan Di Sekolah Dasar.” Jurnal Pengabdian Ilmiah dan Teknologi 2023(1): 1– 5.

Ika N.S , 2019. “Penggunaan Alat Peraga Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Peserta didik Kelas Iii Sd N 01 Sidomulyo

Punggur Tahun pelajaran 2018/2019” metro https://repository.metrouniv.ac.id/ id/eprint/192/

Krisnawati, Cici, Khoiruddin Saleh, and Nurbaiti. 2022. “Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Sub Tema Usaha Pelestarian Lingkungan Menggunakan Model Picture and Picture Bagi Siswa Kelas v Sd Negeri 153071 Sibabangun 1.” JIPDAS (Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar) Institut Pendidikan Tapanuli Selatan 2(1): 36–43.

Makkawaru, Maspa. 2019. “Pentingnya Pendidikan Bagi Kehidupan Dan Pendidikan Karakter Dalam Dunia Pendidikan.” Jurnal Konsepsi 8(3): 1–4.

Nasution, Yanti Andriani. 2024. Upaya Peningkatan Hasil Belajar Matematika Dengan Menggunakan Media Lidi Pada Siswa Kelas I SD Negeri 004 Sihepeng Kecamatan Siabu Kabupaten Mandailing Natal. Padangsidimpuan. http://etd.uinsyahada.ac.id/id/epri nt/11168.

Nurhaini, and Simanindo Sangkal. 2021. “Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Dengan Menggunakan Metode Demonstrasi Dan Media Potongan Lidi.” Jurnal Global Edukasi 4(4): 247–52. https://jurnal.goretanpena.com/in dex.php/JGE/article/view/595.

Qusyairi H, Lalu A , 2024, Penggunaan Media Lidi Dalam Meningkatkan Kemampuan Berhitung Penjumlahan dan Pengurangan Siswa Kelas 1 di SDN 1 Keruak.Jurnal Hukum, Politik dan Bisnis, 2 (1) https://www.jurnal.zarilgapari.org/

index.php/faizi

Rachmi, Ayulia, Mimin Darmini, and

Hema Widiawati. 2024. “Pengaruh Penggunaan Media Wordwall Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Di Kelas 4 A SDN 1 Pabedilankaler.” ULIL ALBAB : Jurnal Ilmiah Multidisiplin 3(9): 188–95.

Rahmat M, Widiawati H, Hanikah. 2021. “Evaluasi Penggunaan Aplikasi Sistance Learning (Goog;e Classroom) Pada Orang Tua Siswa SD.” Jurnal Basicedu 5(5): 3(2), 5827–33. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/ view/971.

Reski E HR, 2020. Pengaruh Penggunaan Media Lidi Terhadap Kemampuan Berhitung Murid Kelas II A SD Negeri Mongisidi III Makassar. Makasar, https://digilibadmin.unismuh.ac.id /upload/242-Full_Text.pdf

Sugiyono. 2020. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta Bandung.

Widiawati, Hema et al. 2021. “Implikasi Pembelajaran Daring Dalam Masa Covid 19 Terhadap Kecerdasan Emosional Anak Di Sekolah.” Jurnal Education and Development 9(4): 587–91. https://journal.ipts.ac.id/index.ph p/ED/article/view/3241.

Downloads

Published

2025-08-04