EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA “KPS” UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS PESERTA DIDIK FASE B SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.31040Keywords:
mathematical concept understanding ability, learning media, elementary schoolAbstract
This research is motivated by the problem of low ability to understand mathematical concepts in the material of multiplication counting operations in phase B elementary school students. This is due to the limited use of learning media during the learning process, so it is necessary to use concrete learning media, namely “KPS” media. This study aims to analyze the effectiveness of the use of “KPS” media on improving the ability to understand the mathematical concepts of phase B students on multiplication material. The research method uses a quantitative approach with a pre-experimental design, namely one group pre-test-post-test. The research sample was third grade students totaling 19 people. The results showed that there was a significant increase in the mathematical procedural fluency of students between before and after treatment. This is evidenced by the mean difference test using the Paired Sample T-test. In addition, based on the results of the difference test on the N-Gain score, the effectiveness of using the “KPS” media is in the high criteria. Therefore, it can be concluded that the use of “KPS” media is effective enough to improve the understanding of mathematical concepts of phase B students precisely in class III on the material of multiplication counting operations.
Downloads
References
Afifah, H. N., & Fitrianawati, M. (2021). Pengembangan Media
Panlintarmatika (Papan Perkalian Pintar Matematika) Materi Perkalian Untuk Siswa Sekolah Dasar. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 41-47.
Aliyah, A. A., & Purwanto, S. E. (2022). Pengaruh media pembelajaran Powtoon terhadap hasil belajar Matematika pada materi perkalian siswa kelas II sekolah dasar. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 8(3), 921-928.
Annisa, C. N., Fitriani, A. D., & Mufliva, R. Bahan Ajar “Misi Pian” Berbasis PMRI sebagai Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. In Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series (Vol. 7, No. 3).
Chairunnisa, D. N. Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep dengan Menggunakan Alat Peraga Keranjang Happy (Keppy) pada Siswa Kelas II SD Pesona Palad Klapanunggal, Bogor (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).
Febrinita, F. (2022). Efektivitas Penggunaan Modul terhadap Hasil Belajar Matematika Komputasi pada Mahasiswa Teknik Informatika. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 1–9.
Handayani, N. L. P., Suarjana, I. M., & Yudiana, K. (2022). Dakota (dakon matematika) sebagai media pembelajaran untuk meningkatkan pemahaman konsep operasi hitung bilangan cacah pada siswa kelas iii sd. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(5), 5063-5072.
Hanik, U., & Liansari, V. (2023). Analisis Kesalahan Peserta Didik dalam Menyelesaikan Soal Operasi Hitung Perkalian dan Pembagian Kelas III Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 4596-4609.
Hidayah, A. F. (2025). Analisis miskonsepsi siswa sekolah dasar kelas II pada materi konsep dasar perkalian. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 13(1), 16-30.
Indriani, N., Salsabila, Z. P., & Firdaus, A. N. A. (2022).
Pemahaman Konsep Perkalian dengan Menggunakan Metode RME pada Peserta Didik Kelas
III MI Miftahul Huda. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 9(1), 105-113.
Krisnadi, E. (2022). Pemanfaatan alat peraga matematika sebagai jembatan proses abstraksi siswa untuk pemahaman konsep. Prosiding Temu Ilmiah Nasional Guru, 14(1), 365-376.
Mei, M. F., Seto, S. B., & Wondo, M. T. S. (2020). Pembelajaran kontekstual melalui permainan kelereng pada siswa kelas III SD untuk meningkatkan pemahaman konsep perkalian. Jupika: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 61-70.
Oktavia, M., Prasasty, A. T., & Isroyati. (2019). Uji Normalitas Gain untuk Pemantapan dan Modul dengan One Group Pre and Post Test. Simposium Nasional Ilmiah Dengan Tema: (Peningkatan Kualitas Publikasi Ilmiah Melalui Hasil Riset Dan Pengabdian Kepada Masyarakat), November, 596– 601. https://doi.org/10.30998/simponi.v0i0.439
Rifanti, V. N., Nasaruddin, N., & Rosyidah, A. N. K. (2021). Analisis Pemahaman Konsep Dalam Menyelesaikan Operasi Hitung Perkalian Pada Siswa Kelas III Sd IT Samawa Cendekia. Renjana Pendidikan Dasar, 1(3), 121-136.
Rubianti. (2024). Efektivitas Pendekatan Realistic Mathematics Education Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Fase C Sekolah Dasar. Repository upi. https://repository.upi.edu/11943 8/
Saputro, K. A., Sari, C. K., & Winarsi, S. W. (2021). Pemanfaatan alat peraga benda konkret untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar matematika di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1735-1742.
Sari, R. H. Y., Achmadi, A., Tjandra, D., & Safrudin, M. Y. (2025). Implementasi Alat Peraga Tabel Perkalian Bagi Siswa Sekolah Dasar untuk Meningkatkan Antusiasme Siswa. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bangsa, 2(12), 5681-5686.
Silvia, A. L., Mufliva, R., Nurjannah, A., & Cahyaningsih, A. T. (2023). Meningkatkan Pemahaman Konsep Perkalian Matematika Pada Siswa Kelas III Sekolah Dasar Dengan Menggunakan LKPD Berbantuan Media Kantong Perkalian Matematika. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 7(1), 352-361.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Wijaya, R., Vioreza, N., & Marpaung, J. B. (2021). Penggunaan Media Konkret dalam Meningkatkan Minat Belajar Matematika. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III (pp. 579-587).
Wijayanti, A., & Yanto, A. (2023). Pembelajaran matematika menyenangkan di SD melalui permainan. Polinomial: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 18-23.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















