PENGEMBANGAN KOMIK BERBASIS PENDIDIKAN LINGKUNGAN HIDUP UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN LITERASI PADA SISWA KELAS III SDN 59 RASALEWI KOTA BIMA

Authors

  • Nurhidayaturrahman STKIP Taman Siswa Bima
  • Muh. Rijalul Akbar STKIP Taman Siswa Bima
  • Ulfa Widayati Universitas Muhammadiyah Bima
  • Noor Leha Universitas Muhammadiyah Banjarmasin
  • Akhmad Syakir Universitas Muhammadiyah Banjarmasin
  • Jamiatul Hamidah Universitas Muhammadiyah Banjarmasin

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.30980

Keywords:

Educational Comics, Student Literacy, Environmental Education

Abstract

This research aims to determine (1) the feasibility of environmental education-based comics as a medium to improve literacy among third-grade elementary students, (2) the practicality of using the comics in the learning process, and (3) the effectiveness of the comics in enhancing students’ literacy skills. This study used a Research and Development (R&D) design involving media experts, material experts, and third-grade students of SDN 59 Rasalewi Kota Bima. Data were collected through questionnaires, observations, tests, and documentation in both qualitative and quantitative forms. The developed comic focused on the theme of environmental education within Indonesian language lessons. The results showed that the comic met the criteria for a valid learning media. Media validation increased from 87.5% to 92.5%, and material validation rose from 78.3% to 80%, meeting the feasibility standards based on Sugiyono’s criteria. Student responses were very positive with a score of 97%, and the practicality score from classroom observations was 79.2%. Effectiveness testing showed an improvement in average literacy scores from 63% (pre-test) to 86% (post-test), with an N-gain score of 0.62 categorized as moderate. These results indicate that the environmental education-based comic is very feasible, practical, and moderately effective for improving literacy skills in third-grade students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alti, R. M., Anasi, P. T., Silalahi, D. E., Fitriyah, L. A., Hasanah, H., Akbar, M. R., Arifianto, T., Kamaruddin, I., Malahayati, E. N., Hapsari, S., Jubaidah, W., Yanuarto, W. N., Agustianti, R., & Kurniawan, A. (2022). Media Pembelajaran. Get Press.

Aprilia, N. (2018). Pengembangan Buku Cerita Bergambar Berbasis Pendidikan Lingkungan Hidup Untuk Pembelajaran Membaca Di Kelas II SD. Universitas Jambi, 53(9), 1689–1699.

Diah, N. N. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komik pada Mata Pelajaran IPA Materi Sistem Sirkulasi Kelas VIII SMP/MTs (Vol. 4, Issue 1). Univesitas Islam Riau.

Handayani, T. (2021). Pengembangan Media Komik Digital Berbasis STEM untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(3), 737–756. https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i3.343

Ifa, K., & Muslihasari, A. (2021). Pengembangan Modul Berbasis Nilai Karakter Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Iv Tema 7 Subtema 3. Primary Education Journals (Jurnal Ke-SD-An), 1(1), 43–54. https://doi.org/10.33379/primed.v1i1.692

Imaniar, A., Akbar, M. R., & Ummah, R. (2025). Pengembangan Komik Berbasis Pendidikan Lingkungan Hidup untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas III SDN 24 Rabangodu Utara Kota Bima. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 10(2).

Kusuma, J. W., Supardi, S., Akbar, M. R., Hamidah, H., Ratnah, R., Fitrah, M., & Sepriano, S. (2023). Dimensi Media Pembelajaran (Teori dan Penerapan Media Pembelajaran Pada Era Revolusi Industri 4.0 Menuju Era Society 5.0). Sonpedia Publishing Indonesia.

Mujahadah, I., Alman, A., & Triono, M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Komik untuk Meningkatkan Hasil dan Minat Belajar Matematika Peserta Didik Kelas III SD Muhammadiyah Malawili. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(1), 8–15. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v3i1.758

Nitasari, B., Lastuti, S., & Akbar, M. R. (2025). Pengembangan Media Video Interaktif Berbasis Artificial Intelligence untuk Meningkatkan Keterampilan Literasi Siswa Kelas II di SDN 18 Dodu Kota Bima. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 5(2), 841–853. https://doi.org/10.53299/jppi.v5i2.1464

Purwati, E., & Kunaefi, A. (2020). Pemetaan Potensi Anak Didik Berbasis Multiple Intelligences dalam Pendidikan Islam (Analisis Potensi Anak di Taman-Kanak-kanak/ Raudlatul Athfal).

Qismawa, H. U., & Jumini, S. (2020). Pengembangan Komik Berbasis Mitigasi Bencana Sebagai Sumber Belajar IPA Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Siswa. Prosiding Seminar Pendidikan Fisika FITK …, 2(1), 508. https://ojs.unsiq.ac.id/index.php/semnaspf/article/view/1411

Rosidah, C. T., Akbar, M. R., Pratiwi, D. A., Ningsih, A. G., Owon, R. A. S., Amelia, D. J., Houtman, H., Rukiyah, S., & Puspita, Y. (2021). Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia di SD/MI Kelas Tinggi. Media Sains Indonesia.

Saputra, V. H., & Donaya, P. (2021). Komik Digital Berbasis Scientific Method Sebagai Media Pembelajaran di Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Riset Teknologi Dan Inovasi Pendidikan (Jartika), 4(1), 89–100.

Subroto, E. N., Qohar, A., & Dwiyana, D. (2020). Efektivitas Pemanfaatan Komik sebagai Media Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 5(2), 135. https://doi.org/10.17977/jptpp.v5i2.13156

Wijaya, A., & Dewayani, S. (2021). Framework Asesmen Kompetensi Minimum (AKM). In Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Pusat Asesmen dan Pembelajaran, Badan Penelitian, Pengembangan dan Perbukuan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Zahro, L. M., & Sukartiningsih, W. (2022). Pengembangan Media Komik Digital Berbasis Android Untuk Keterampilan Membaca Nyaring Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(7), 1425–1438.

Downloads

Published

2025-08-18