PENERAPAN APLIKASI WORDWALL PADA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA KELAS IV MATERI PERSATUAN DAN KESATUAN DI LINGKUNGAN KECAMATAN, KELURAHAN, DAN DESA

Authors

  • rizqiatul Mukallalah Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • Apri Irianto. S.H.,M.Pd Universitas PGRI Adi Buana Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.30937

Keywords:

Wordwall Application 1, Learning Media 2, learning outcomes 3

Abstract

This study aims to analyze the results of the application of the Wordwall application as an interactive learning media in improving the learning outcomes of fourth grade students in Elementary School. The Wordwall application allows learning to be carried out in an interesting way through various educational game-based activities, such as quizzes, puzzles, which are designed to increase student motivation and engagement. This study uses a qualitative approach. The subjects of the study were fourth grade students and a subject teacher. Data were collected through in-depth interviews, classroom observations, and documentation. The results showed that the application of the Wordwall application significantly improved student learning outcomes. The average student score was 75, while during the implementation students got scores of 80-90. In addition, 90% of students gave a positive response to the use of Wordwall, stating that this media makes learning more fun and easier to understand. Teachers also find it easy to design more varied and interactive learning.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANIS, W. (2023). PENGARUH

MEDIA PEMBELAJARAN

WORDWALL TERHADAP

HASIL BELAJAR SISWA

PADA MATA PELAJARAN

PPKn KELAS VII DI MTs

AL-ITTIHADIYAH NW

GOLONG NARMADA

KABUPATEN LOMBOK

BARAT TAHUN AJARAN

2022/2023.

Universitas_Muhammadiyah

_Mataram.

Budiman, T. J., Damayanti, R., &

Romlah, S. (2024).

Penggunaan Media

Wordwall Untuk

Meningkatkan Hasil Belajar

Materi Pengamalan Sila

Pancasila Kelas III Sekolah

Dasar. Edutama : Jurnal

Ilmiah Penelitian Tindakan

Kelas, 1(1), 84–93.

Dr. Umar Sidiq, M.Ag Dr. Moh.

Miftachul Choiri, M. (2019).

Metode Penelitian Kualitatif

di Bidang Pendidikan. In

Journal of Chemical

Information and Modeling

(Vol. 53, Nomor 9).

Kirana, A., Harjanti, F. D., Anam, F.,

& Suhartono, S. (2022).

Pengembangan Kompetensi

Menyusun Instrumen

Penilaian Berbasis

Teknologi Dan Komunikasi

(Tik) Bagi Guru PamongSekolah Mitra Ppg

Universitas Wijaya Kusuma

Surabaya. Jurnal

Pengabdian Mandiri, 1(11),

2215–2222.

Lubis, A. P., & Nuriadin, I. (2022).

Efektivitas aplikasi Wordwall

untuk meningkatkan hasil

belajar siswa dalam

pembelajaran matematika

Sekolah Dasar. Jurnal

Basicedu, 6(4), 6884–6892.

Mahruf, R., Aqdam Fidayah, N., &

Fajria Dakila, N. (2022).

Peran media digital dalam

meningkatkan komunikasi

dan partisipasi politik

masyarakat. Youth

Communication Day,

165(01), 165–172.

https://doi.org/10.12928/ycd.

v1i1.12248

Nadia, A. I., Afiani, K. D. A., & Naila,

I. (2022). Penggunaan

aplikasi Wordwall untuk

meningkatkan hasil belajar

matematika selama pandemi

covid-19. Jurnal Teknologi

Pembelajaran Indonesia,

12(1), 33–43.

Nisfatun Nuroifah. (2010).

Pengembangan Media

Pelajaran Berbasis Aplikasi

Android Materi Sistem

Ekskresi siswa kelas XI

SMA Negri Dawarblandong

Mojokerto. 1–10.

Pandawangi.S. (2021). Metodologi

Penelitian. Journal

information, 4, 1–5.

Pratiwi, nuning. (2017). Penggunaan

Media Video Call dalam

Teknologi Komunikasi.Jurnal Ilmiah DInamika

Sosial, 1, 213–214.

Putri, M. F. J. L., Putriani, F., Santika,

H., Mudhoffar, K. N., & Putri,

N. G. A. (2023). Peran

pendidikan Pancasila dalam

membentuk karakter peserta

didik di sekolah. Jurnal

Kewarganegaraan, 7(2),

1983–1988.

Rahman, A., Munandar, S. A.,

Fitriani, A., Karlina, Y., &

Yumriani. (2022). Pengertian

Pendidikan, Ilmu Pendidikan

dan Unsur-Unsur

Pendidikan. Al Urwatul

Wutsqa: Kajian Pendidikan

Islam, 2(1), 1–8.

Rika Widianita, D. (2023). Pendidikan

pancasila. In AT-

TAWASSUTH: Jurnal

Ekonomi Islam: Vol. VIII

(Nomor I).

Santoso, M., Cahyani, A., & Baihaqi,

M. I. (2024). Implementasi

Pembelajaran Pendidikan

Pancasila dalam Kurikulum

Merdeka SMP di Kota Blitar.

Jurnal Pendidikan : Riset

dan Konseptual, 8(1), 43.

Sari, W. F., Sari, Y. P., Hazari, S. A.,

Keguruan, F., & Palembang,

U. S. (2020). Pemanfaatan

Wordwall sebagai Media

Pembelajaran Interaktif di

SD Negeri 27 Palembang.

Sinaga, Y. M., & Soesanto, R. H.

(2022). Upaya Membangun

Kedisplinan melalui Media

Wordwall dalam

Pembelajaran Daring pada

Siswa Sekolah Dasar. Jurnal

Basicedu, 6(2), 1845–1857.

Siregar, A., & Sumantri, P. (2024).

Pemanfaatan Media Digital

dalam Proses Pembelajaran

Ilmu Pengetahuan Sosial

(IPS) Terpadu di Sekolah

Dasar Kak Seto. Education

& Learning, 4(1), 17–22.

https://doi.org/10.57251/el.v

4i1.1242

Downloads

Published

2025-08-04