PENERAPAN APLIKASI WORDWALL PADA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA KELAS IV MATERI PERSATUAN DAN KESATUAN DI LINGKUNGAN KECAMATAN, KELURAHAN, DAN DESA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.30937Keywords:
Wordwall Application 1, Learning Media 2, learning outcomes 3Abstract
This study aims to analyze the results of the application of the Wordwall application as an interactive learning media in improving the learning outcomes of fourth grade students in Elementary School. The Wordwall application allows learning to be carried out in an interesting way through various educational game-based activities, such as quizzes, puzzles, which are designed to increase student motivation and engagement. This study uses a qualitative approach. The subjects of the study were fourth grade students and a subject teacher. Data were collected through in-depth interviews, classroom observations, and documentation. The results showed that the application of the Wordwall application significantly improved student learning outcomes. The average student score was 75, while during the implementation students got scores of 80-90. In addition, 90% of students gave a positive response to the use of Wordwall, stating that this media makes learning more fun and easier to understand. Teachers also find it easy to design more varied and interactive learning.Downloads
References
ANIS, W. (2023). PENGARUH
MEDIA PEMBELAJARAN
WORDWALL TERHADAP
HASIL BELAJAR SISWA
PADA MATA PELAJARAN
PPKn KELAS VII DI MTs
AL-ITTIHADIYAH NW
GOLONG NARMADA
KABUPATEN LOMBOK
BARAT TAHUN AJARAN
2022/2023.
Universitas_Muhammadiyah
_Mataram.
Budiman, T. J., Damayanti, R., &
Romlah, S. (2024).
Penggunaan Media
Wordwall Untuk
Meningkatkan Hasil Belajar
Materi Pengamalan Sila
Pancasila Kelas III Sekolah
Dasar. Edutama : Jurnal
Ilmiah Penelitian Tindakan
Kelas, 1(1), 84–93.
Dr. Umar Sidiq, M.Ag Dr. Moh.
Miftachul Choiri, M. (2019).
Metode Penelitian Kualitatif
di Bidang Pendidikan. In
Journal of Chemical
Information and Modeling
(Vol. 53, Nomor 9).
Kirana, A., Harjanti, F. D., Anam, F.,
& Suhartono, S. (2022).
Pengembangan Kompetensi
Menyusun Instrumen
Penilaian Berbasis
Teknologi Dan Komunikasi
(Tik) Bagi Guru PamongSekolah Mitra Ppg
Universitas Wijaya Kusuma
Surabaya. Jurnal
Pengabdian Mandiri, 1(11),
2215–2222.
Lubis, A. P., & Nuriadin, I. (2022).
Efektivitas aplikasi Wordwall
untuk meningkatkan hasil
belajar siswa dalam
pembelajaran matematika
Sekolah Dasar. Jurnal
Basicedu, 6(4), 6884–6892.
Mahruf, R., Aqdam Fidayah, N., &
Fajria Dakila, N. (2022).
Peran media digital dalam
meningkatkan komunikasi
dan partisipasi politik
masyarakat. Youth
Communication Day,
165(01), 165–172.
https://doi.org/10.12928/ycd.
v1i1.12248
Nadia, A. I., Afiani, K. D. A., & Naila,
I. (2022). Penggunaan
aplikasi Wordwall untuk
meningkatkan hasil belajar
matematika selama pandemi
covid-19. Jurnal Teknologi
Pembelajaran Indonesia,
12(1), 33–43.
Nisfatun Nuroifah. (2010).
Pengembangan Media
Pelajaran Berbasis Aplikasi
Android Materi Sistem
Ekskresi siswa kelas XI
SMA Negri Dawarblandong
Mojokerto. 1–10.
Pandawangi.S. (2021). Metodologi
Penelitian. Journal
information, 4, 1–5.
Pratiwi, nuning. (2017). Penggunaan
Media Video Call dalam
Teknologi Komunikasi.Jurnal Ilmiah DInamika
Sosial, 1, 213–214.
Putri, M. F. J. L., Putriani, F., Santika,
H., Mudhoffar, K. N., & Putri,
N. G. A. (2023). Peran
pendidikan Pancasila dalam
membentuk karakter peserta
didik di sekolah. Jurnal
Kewarganegaraan, 7(2),
1983–1988.
Rahman, A., Munandar, S. A.,
Fitriani, A., Karlina, Y., &
Yumriani. (2022). Pengertian
Pendidikan, Ilmu Pendidikan
dan Unsur-Unsur
Pendidikan. Al Urwatul
Wutsqa: Kajian Pendidikan
Islam, 2(1), 1–8.
Rika Widianita, D. (2023). Pendidikan
pancasila. In AT-
TAWASSUTH: Jurnal
Ekonomi Islam: Vol. VIII
(Nomor I).
Santoso, M., Cahyani, A., & Baihaqi,
M. I. (2024). Implementasi
Pembelajaran Pendidikan
Pancasila dalam Kurikulum
Merdeka SMP di Kota Blitar.
Jurnal Pendidikan : Riset
dan Konseptual, 8(1), 43.
Sari, W. F., Sari, Y. P., Hazari, S. A.,
Keguruan, F., & Palembang,
U. S. (2020). Pemanfaatan
Wordwall sebagai Media
Pembelajaran Interaktif di
SD Negeri 27 Palembang.
Sinaga, Y. M., & Soesanto, R. H.
(2022). Upaya Membangun
Kedisplinan melalui Media
Wordwall dalam
Pembelajaran Daring pada
Siswa Sekolah Dasar. Jurnal
Basicedu, 6(2), 1845–1857.
Siregar, A., & Sumantri, P. (2024).
Pemanfaatan Media Digital
dalam Proses Pembelajaran
Ilmu Pengetahuan Sosial
(IPS) Terpadu di Sekolah
Dasar Kak Seto. Education
& Learning, 4(1), 17–22.
https://doi.org/10.57251/el.v
4i1.1242
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.