ANALISIS VERBAL BULLYING PADA SISWA SEKOLAH DASAR GENERASI ALPHA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.30902Keywords:
Alpha Generation, Elementary School Students, Verbal BullyingAbstract
The purpose of this study was to describe verbal bullying that occurs in alpha generation elementary school students at SDN 3 Mojosari. This research uses a qualitative method using a case study approach. The research instruments used are questionnaires, interviews, and observations. The results of data analysis showed that of the 11 indicators of verbal bullying studied, the “ordered” indicator obtained the highest percentage and was the form of treatment most often experienced by students. This was experienced by students including RA, AZ, SY, AL, RE, BI, AM, FA, AB, EG, MA. Meanwhile, the least frequent indicator experienced by students was “extorted money or goods”, which was only experienced by 6 students, namely RA, SY, AL, RE, BI, and AB. These results indicate that verbal forms of bullying related to commands or domination are more common than material coercion in the student environment.
Downloads
References
Abdullah, S. (2022). Rekonsepsi Makna Pengancaman Kekerasan Atau Menakut-Nakuti Dalam Undang-Undang Informasi dan Transaksi Elektronik. 9, 356–363.
Aini, A. N., & Thohir, M. (2023). Indikator Bullying atas Tokoh Angel dalam Film Ayah, Mengapa Aku Berbeda? Karya Findo Purwono Hw (Kajian Struktural). Wicara, 2(1), 1–90.
Arikunto, & Jabar. (2018). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatam Praktik (Edisi Revisi). Rineka Cita.
Asty, W. (2024). Meremehkan Orang. Kompasiana.Com.
Aziizu, B. Y. A. (2015). Tujuan Besar Pendidikan Adalah Tindakan. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 295–300. https://doi.org/10.24198/jppm.v2i2.13540
Candrawati, R., & Setyawan, A. (2023). Analisis Perilaku Bullying Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. PANDU : Jurnal Pendidikan Anak Dan Pendidikan Umum, 1(2), 64–68. https://doi.org/10.59966/pandu.v1i2.127
Dwiputri, A. (2018). Bergunjing. Kompas.Id.
Halawa, S., Hasibuan, M. K. P., Dahyanti, N., & Maulida, K. A. W. (2025). Keterampilan Komunikasi Verbal dan Non Verbal Dalam Pembelajaran. 5(1). https://doi.org/10.59818/jpi.v5i1.1108
Jannati, Z. (2020). Peningkatan Pemahaman Mahasiswa Tentang Labeling Negatif melalui Bimbingan Kelompok Berbasis Al-Qur’an. Ghaidan: Jurnal Bimbingan Konseling Islam Dan Kemasyarakatan, 4(2), 87–99. https://doi.org/10.19109/ghaidan.v4i2.7038
Kamus Besar Bahasa Indonesisa (KBBI). (2016).
Khaerunnisa. (2023). Hubungan Verbal Bullying dengan Kecerdasan Interpersonal Siswa Kelas Tinggi di UPT SPF SD Inpres Rappokalling 01 Kecamatan Tallo Kota Makassar Correlation of Verbal Bullying on Students Interpersonal Intelligence of High Grade Students at UPT. Repository UNM, 1, 1–13.
Laksono, B. K. D., & Manik, Y. M. (2023). Pendidikan Karakter Moral dan Toleransi Siswa. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(01), 162–166. https://doi.org/10.47709/educendikia.v3i01.2388
Marasaoly, S. (2022). Hukum Tata Negara dan Politik Islam. Hukum Tata Negara Dan Politik Islam, IX(II), 94–112.
Martina, A. A., Suarti, N. K. A., & Anam, M. C. (2019). Pengaruh Teknik Behavioral Terhadap Sikap Mencela Pada Siswa Kelas Xi Di Ma Assa’Adah Labuapi Kabupaten Lombok Barat. Realita : Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 4(1). https://doi.org/10.33394/realita.v4i1.2149
Muallif. (2022). Larangan Fitnah Dalam Islam. Universitas An Nur Lampung.
Mutiani, R., & Suyadi, S. (2020). Diagnosa Diskalkulia Generasi Alpha: Masalah dan Perkembangannya. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(1), 104–112. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v4i1.278
Nahuda, N., Andriyani, A., & Mugiyono, M. (2023). Pendidikan Anak Perspektif Pendidikan Islam terhadap Fenomena Bullying di Lingkungan Sekolah. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 8(1), 32. https://doi.org/10.30998/sap.v8i1.15180
Najah, N., Sumarwiyah, S., & Kuryanto, M. S. (2022). Verbal Bullying Siswa Sekolah Dasar dan pengaruhnya terhadap hasil belajar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(3), 1184–1191. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i3.3060
Ningrum, D. R. S., Rasimin, & Yaksa, R. A. (2023). Identifikasi Perilaku Bullying Verbal dalam Hubungan Pertemanan di Desa Simpang Terusan Kabupaten Batang Hari. Innovative: Journal of Social Science Research, 3(3), 10330–10343.
Novianti, R., Hukmi, & Maria, I. (2019). Generasi Alpha - Tumbuh dengan Gadget dalam Genggaman. Educhild (Pendidikan & Sosial), 8(2), 65–70.
Panggabean, H., Situmeang, D., Simangunsong, R., Hukum, F., Sisingamangaraja, U., & Tapanuli, X. (2022). Waspada Tindakan Bullying Dan Dampak Terhadap Dunia Pendidikan. Jpm-Unita - Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 9–16.
Pebriana, S. H. A., & Supriyadi, S. (2024). Fenomena Verbal Bullying Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(3), 13. https://doi.org/10.47134/pgsd.v1i3.401
Pradana, C. D. E. (2024). Pengertian Tindakan Bullying, Penyebab, Efek, Pencegahan dan Solusi. Jurnal Syntax Admiration, 5(3), 884–898. https://doi.org/10.46799/jsa.v5i3.1071
Purnaningtias, F., Aika, N., Al farisi, M. S., Sucipto, A., & Putri, Z. M. B. (2020). Analisis Peran Pendidikan Moral Untuk Mengurangi Aksi Bully Di Sekolah Dasar. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 4(1), 42–49. https://doi.org/10.36379/autentik.v4i1.51
Rahmat, N. isnaeni, Hastuti, I. D., & Nizaar, M. (2023). Analisis Faktor-Faktor yang Menyebabkan Bullying di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Basicedu, 7(6), 3804–3815. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i6.6432
Rifka, A. (2023). No Title. Liputan 6.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (Edisi Revisi). Alfabeta CV.
Suri, G. D., Sari, P. M., Saidah, N., Tawalani, Y. A., & Kichi, A. Y. (2022). Analisis Perlakuan Verbal Bullying pada Remaja. Jurnal Neo Konseling, 4(4), 21. https://doi.org/10.24036/00694kons2022
Syafi’i. (2023). peran-komunikasi-verbal-dan-non-verbal-dalam-aktivitas-public-speaking-NUuco. 8–26.
Yuwono Putra, F. H., Razak, M. ., & Karim. (2021). Analisa Terhadap Tindak Pidana Pemerasan dan Ancaman Dalam Putusan Nomor 749/K/Pid/2013. Jurnal Judiciary, 10(1), 38–43.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















