IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN GUIDED INQUIRY PADA MATA PELAJARAN IPAS SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR NEGERI 02 LEMPONG KECAMATAN JENAWI KABUPATEN KARANGANYAR TAHUN AJARAN 2024/2025

Authors

  • Karisma Yogi Utomo Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo
  • Dwi Anggraeni Siwi Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.30895

Keywords:

guided inquiry, IPAS

Abstract

The purpose of this study is to describe the implementation of the Guided Inquiry Learning Model in the Science subject of fifth-grade students at SDN 02 Lempong, Jenawi District, Karanganyar Regency, in the 2024/2025 academic year. This research method is descriptive with a qualitative approach. The subjects were one principal, one teacher, and one student at SDN 02 Lempong, Jenawi District, Karanganyar Regency. Data collection methods used in this study included interviews and documentation. Data analysis techniques used in this study included data reduction, data display, and conclusion drawing. The results indicate that the guided inquiry model was implemented through six core stages: problem orientation, problem identification and formulation, hypothesis formulation, data collection and processing, conclusions, and communication of results, with active teacher guidance. Implementation of this model has been shown to increase student engagement, critical thinking skills, and scientific skills. Furthermore, this approach also positively impacted students' understanding of the concept of environmental change and increased awareness of environmental sustainability.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Creswell, John W. (2013). Research Design Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, Dan Moxed. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Hardani. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Dan Kuantitatif. CV. Pustaka Imu.

Sugiyono. (2019). Metodelogi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif Dan R&D. ALFABETA

Ayu Lestari, S. N. A. P., Jayadinata, A. K., & Aeni, A. N. (2021). Meningkatkan keterampilan proses sains siswa pada materi sifat-sifat cahaya melalui pembelajaran inkuiri. Jurnal Pena Ilmiah. Vol 21. No1 ejournal.undiksha.ac.id+2ejournal.upi.edu+2ejournal.uin-malang.ac.id+2

Mukhlisa, N. (2023). Penerapan Guided inquiry Model Pada Materi Ciri-Ciri dan Kebutuhan Makhluk Hidup untuk Siswa Sekolah Dasar. JUARA SD: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2, 142–147.

Purnamasari, A. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V Sdit Raudhaturrahmah Pekanbaru. El-Ibtidaiy:Journal of Primary Education, 1(1), 1. https://doi.org/10.24014/ejpe.v1i1.5055

Putri, S. K., & Gumala, Y. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Guided inquiry terhadap Sikap Ilmiah Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(5), 2993–3003. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i5.5963

Rahmawati, & Sudrajat. (2021). Penerapan model guided inquiry dalam pembelajaran IPAS kelas V pada materi perubahan lingkungan dan dampaknya. Yasmin, & Agustin. (2023). Implementasi model guided inquiry dalam pembelajaran IPAS.

Ramadhan, F. A. (2021). Penggunaan Strategi Pembelajaran Inkuiri Terbimbing dalam Pembelajaran IPA di Pendidikan Sekolah Dasar. VEKTOR: Jurnal Pendidikan IPA, 2(2), 56–66. https://doi.org/10.35719/vektor.v2i2.35

Rizky, P., N., Yulian K, D., & Wardana, L., A. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Guided inquiry Berbasis Media Pop Up Book untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pembelajaran IPAS Materi Perubahan Wujud Benda Kelas IV SDN Jati 1 Probolinggo. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(2), 1324–1338.

Rosita, R., Fitri, F., & Setyowati, R. (2023). Pengaruh Model Inkuiri Terbimbing Dengan Bantuan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Pada Pembelajaran Ips. Primary : Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, 15(1), 113–124. https://doi.org/10.32678/primary.v15i1.8221

Suryani, D. I. (2015). Pengaruh model pembelajaran open inquiry dan guided inquiry terhadap sikap ilmiah siswa SMP pada tema suhu dan perubahan. Edusains, 7(2), … doi:10.15408/es.v7i2.1628 onesearch.id+9researchgate.net+9jurnal.uns.ac.id+9ejournal.uin-malang.ac.id+5journal.uinjkt.ac.id+5researchgate.net+5

Upayanti, K. (2023). Model Pembelajaran Guided inquiry Berbantuan Media Benda Konkret Meningkatkan Kompetensi Pengetahuan IPAS Siswa. Indonesian Journal of Instruction, 4, 207–218. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/IJI/article/download/63065/28038/204152

Widiya, A. W., & Radia, E. H. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar IPS. Aulad: Journal on Early Childhood, 6(2), 127–136. https://doi.org/10.31004/aulad.v6i2.477

Wulandari, D. A. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan Media Video Animasi Terhadap Pemahaman Konsep Dan Minat Belajar Siswa Pada Materi Sistem Reproduksi Kelas Xi Mipa Di Sma Negeri Umbulsari Jember.

Downloads

Published

2025-09-02