PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF NUMBERED HEAD TOGETHER (NHT) TERHADAP HASIL BELAJAR PENDIDIKAN PANCASILA SISWA KELAS V SDN PATOMPO II KECAMATAN MARISO
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.30894Keywords:
cooperative learning, NHT, civic educationAbstract
This study aims to determine the effect of the cooperative learning model of the Numbered Head Together (NHT) type on the learning outcomes of Pancasila Education for fifth-grade students at UPT SPF SDN Patompo II, Mariso District. This research uses a quantitative approach with a pre-experimental design (one-group pretest-posttest). The sample consisted of 21 students. The average pretest score was 60.47, increasing to 82.85 after the treatment. A paired t-test showed that tcount = 13.35 > ttable = 2.086, indicating a significant influence. Thus, the NHT model effectively improves student cognitive achievement in Pancasila Education.Downloads
References
Arib, M. F., Rahayu, M. S., Sidorj, R. A., & Afgani, M. W. (2024). Experimental Research Dalam Penelitian Pendidikan. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(1), 5497–5511.
Arifin, J., & M, A. F. (2021). Penerapan Pendekatan Reciprocal Teaching dalam Meningkatkan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa Sekolah Menengah Pertama. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 539–547.
Burengge, S. S. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dengan Pendekatan Kontekstual bagi Siswa SDN 7 Tentena Sulawesi Tengah. Jurnal Paedagogy, 7(4), 275.
Desvianti, Desyandri, Darmansyah, & Ratih, M. (2020). Peningkatan Proses Pembelajaran PKN dengan Menggunakan Model Cooperative Learning Tipe Numbered Heads Together (NHT) di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1201–1211.
Firdayanti, R., Fajrie, N., & Sumarwiyah, S. (2021). Penerapan Model Numbered Head Together Berbantu Gambar Ilustrasi Untuk Meningkatan Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Siswa SD. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(2), 68–73.
Harefa, D. (2020). Perbedaan Peningkatan Hasil Belajar Fisika Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Think Talk Write Dengan Model Pembelajaran Time Token. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Sains, 1(2), 35–40.
Junistira, D. D. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Mata Pelajaran IPS. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(2), 533–540.
Kaban, R. H., Anzelina, D., Sinaga, R., & Silaban, P. J. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran PAKEM terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 102–109.
Khoerunnisa, P., Syifa, &, & Aqwal, M. (2020). Analisis Model-Model Pembelajaran. In Jurnal Pendidikan Dasar (Vol. 4, Issue 1).
Kosilah, & Septian. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Assure Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. JIP : Jurnal Inovasi Penelitian, 1, 1139.
Mulyani, S. R. (2021). Metodologi Penelitian (Vol. 44, Issue 8). Widina Bhakti Persada Bandung.
Nourhasanah, F. Y., & Aslam. (2022). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 5124–5129.
Noviyanto, T. S. H., Susanti, B. H., & Khairunnisa, S. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Biologi. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(1), 572–581.
Nuraisyah, & Pratomo, W. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Paidea: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia, 3, 16–25.
Nurlina, Nurfadilah, & Bahri, A. (2021). Teori Belajar dan Pembelajaran. In H. Bancong (Ed.), LPP Unismuh Makassar (Lembaga Perpustakaan dan Penerbitan Universitas Muhammadiyah Makassar). LPP Unismuh Makassar.
Parwati, Y., Saylendra, N. P., & Nugraha, Y. (2023). Efektivitas Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dalam Meningkatkan Civic Disposition Siswa Pada Kurikulum Merdeka. De Cive : Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 3(9).
Purwanza, S, et al. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan Kombinasi. In CV. MEDIA SAINS INDONESIA (Vol. 11, Issue 1). CV. MEDIA SAINS INDONESIA.
Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. In ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan (Vol. 2, Issue 3).
Simamora, A et al. (2024). Model-Pembelajaran-Kooperatif. Perkumpulan Rumah Cemerlang Indonesia.
Sudirman, et al. (2023). Metodologi Penelitian 1. In S. Haryanti (Ed.), CV. MEDIA SAINS INDONESIA. CV. MEDIA SAINS INDONESIA.
Syahroni, M. I. (2022). Prosedur Penelitian Kuantitatif. Jurnal Al-Musthafa STIT Al-Aziziyah Lombok Barat, 2(3), 211–213.
Syaifudin, M. (2022). Implementasi Media Permainan Matching Gambar dan Kata Berbasis Power Point Untuk Pembelajaran Mufradat di SMA At-Tarbiyah Surabaya. Al-Mu’Arrib: Journal of Arabic Education, 2(2), 126–142.
Yandi, A., Nathania Kani Putri, A., & Syaza Kani Putri, Y. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengarui Hasil Belajar Peserta Didik (Literature Review). Jurnal Pendidikan Siber Nusantara, 1(1), 13–24.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.