PENERAPAN MODEL COOPERATIVE TIPE SCRIPT UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENYIMAK INTENSIF PADA SISWA SEKOLAH DASAR NEGERI 001 LANGGINI
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.30883Keywords:
Intensive Listening Skills, Indonesian, Cooperative Script typeAbstract
The background of this research is the low intensive listening skills of grade 3 students. This study aims to improve the intensive listening skills of third-grade students at SDN 001 Langgini. The research was conducted as a Classroom Action Research (CAR), which was carried out in two cycles, and each cycle consisted of two meetings. The subjects in this research were all 13 students of grade 3.Data collection techniques included observation, documentation, and tests. Meanwhile, the data analysis technique used was a combination of qualitative and quantitative methods. Based on the results of the research conducted over 2 cycles, in the first meeting of Cycle I, there were 7 students who achieved the minimum completion criteria, with a percentage of 54% and an average score of 72. In the second meeting, the number increased to 8 students or 62%, with an average score of 76. In Cycle II, during the first meeting, 10 students (77%) achieved completion with an average score of 81. This increased in the second meeting to 11 students or 85%, with an average score of 82. Based on these results, it can be concluded that the implementation of the Script Cooperative Learning Model can improve the intensive listening skills of grade 3 students at SDN 001 Langgini.
Downloads
References
Aryani, S., & Rodiyana, R. (2021). Media Audio Visual Untuk Keterampilan Menyimak Siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 3, 266–270.
Chadijah, S. (2023). Upaya Guru Meningkatkan Kemampuan Berbicara Siswa Melalui Penerapan Metode Role Playing Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 4(2), 161–174.
Hantuwa, W., Irawati, W. O., & Meiarni, I. (2025). Hambatan Dan Faktor-Faktor Dalam Proses Menyimak Serta Upaya Mengatasinya. Jurnal Pendidikan Merdeka Belajar, 2(2), 49–60.
Idanurani, N. (2021). Penerapan Strategi Cooperative Script Untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(2), 361–366.
Maharani, A., Muhtarom, I., & Sugiarti, D. H. (2025). Keefektifan Metode Cooperative Script Berbantuan Media Youtube Dalam Pembelajaran Menyimak Teks Biografi Kelas X. Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 18(1), 181–190.
Munthe, D. A. Y., Hasibuan, T. P., Sukma, D. P., Irfani, S. Y., & Deliyanti, Y. (2023). Analisis Kemampuan Menyimak Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Bahasa, 2(2), 48–56.
Nurhasanah, S. (2024). Pengaruh Media Audio Visual Terhadap Keterampilan Menyimak Cerita Di Kelas IV Sekolah Dasar. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(3), 3497–3504.
Pratiwi, C. P. (2020). Penggunaan Model Cooperative Script Untuk Meningkatkan Kemampuan Menyimak Siswa Kelas V SDN Bulak 1 Bendo Magetan. Jurnal Metamorfosa, 4(1), 82–92.
Salsabila, S., Lyesmaya, D., Sari, D. A., Gery, M. I., & Damayanti, A. (2024). Upaya Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Media “Tutup Botol Alfabet” Di TK Aisyiyah 3 Cipetir Sukabumi. SEMNASFIP.
Setiadi, G. (2024). Bahasa Sebagai Simbol Peradaban Kehidupan Manusia Dalam Berkomunikasi Dan Bersosialisasi. Asmaraloka: Jurnal Bidang Pendidikan, Linguistik, Dan Sastra Indonesia, 2(1), 1–24.
Tarigan, S. (2021). Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Indonesia Siswa Melalui Penerapan Pembelajaran Berbasis Proyek. Indonesian Journal Of Educational Development (IJED), 2(1), 148–157.
Tarigan, Y. H. B., Cipta, N. H., & Rokmanah, S. (2023). Pentingnya Keterampilan Berbahasa Indonesia Pada Kegiatan Pemebelajaran Sekolah Dasar. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(5), 829–842.
Umam, N. K., & Firdausa, A. R. (2022). Analisis Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Dengan Media Gambar Seri Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran Pendidikan, 28(2), 42–48.
Viska, S. P., Surya, Y. F., & Aprinawati, I. (2023). Peningkatan Keterampilan Menyimak Menggunakan Model Cooperative Tipe Script Pada Siswa Sekolah Dasar. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(1), 64–74.
Yati, H., & Rizal, M. S. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script Dalam Meningkatkan Keterampilan Menyimak Siswa Sekolah Dasar. Science And Education Journal (SICEDU), 3(1), 203–209.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.