PENGEMBANGAN INSTRUMEN EVALUASI PEMBELAJARAN MENGGUNAKAN APLIKASI QUIZIZZ UNTUK MENGUKUR KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS PESERTA DIDIK KELAS 5 SDN INPRES PARADOWANE

Authors

  • Muhammad Nilwan STKIP Taman Siswa Bima
  • Sri Lastuti STKIP Taman Siswa bima
  • Suriya Ningsyih STKIP Taman Siawa Bima

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.30881

Keywords:

critical thinking, evaluation instruments, science, quizizz, elementary school

Abstract

This research focuses on developing a digital-based learning evaluation tool using the Quizizz platform to assess the critical thinking abilities of fifth-grade students in the IPAS subject "Bumiku Sayang, Bumiku Malang." The study utilized a Research and Development (R&D) approach with the ADDIE framework (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation). The instrument underwent validation by subject matter and media experts, and its practicality and effectiveness were evaluated through questionnaires and pre-test/post-test analysis. Validation results indicated a high level of feasibility, with scores of 96% and 91% from content and media experts, respectively. The practicality test yielded scores of 92.2% from teachers and 94% from students, categorized as very practical. Meanwhile, effectiveness testing involving 20 students showed an increase in the average score from 36.95 (pre-test) to 72.95 (post-test), with an N-Gain score of 0.37, classified as moderate. These results suggest that the Quizizz-based evaluation instrument is valid, highly practical, and moderately effective in evaluating elementary students’ critical thinking skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Facione, P. A. (2015). Critical Thinking: What It Is and Why It Counts. Insight Assessment.

Fitriyani, R., Handayani, R., & Lestari, I. (2021). Pengembangan bahan ajar digital interaktif berbasis proyek pada pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 10(2), 124–132.

Hake, R. R. (1999). Analyzing change/gain scores. Indiana University.http://www.physics.indiana.edu/~hake/http://www.physics.indiana.edu/~hake/

Handayani, D., Safitri, E., & Aprilianto, M. (2021). Pengaruh media digital interaktif terhadap motivasi belajar siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 23(1), 45–53.

Hidayat, R., & Susanto, A. (2022). Validitas instrumen evaluasi berpikir kritis siswa sekolah dasar. Jurnal Evaluasi Pendidikan Dasar, 6(1), 23–30.

Kurniawan, A., Yanti, H., & Abdurrahman, A. (2023). Manajemen Kurikulum Merdeka Belajar dalam Menerapkan Nilai Kearifan Lokal pada Pembelajaran di SD. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(4), 1927–1935.

Mutaqim, M. (2021). Desain Instrumen dan Media Evaluasi Pembelajaran Interaktif. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Prasetyo, D. A., & Irawan, Y. (2023). Pengembangan instrumen evaluasi berbasis aplikasi Quizizz untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan Interaktif, 5(2), 44–51.

Putri, A. F., Sari, M., & Hidayat, R. (2020). Penggunaan evaluasi digital untuk mendukung berpikir kritis dan kolaborasi siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 27(3), 189–198.

Sari, I. P., & Dewi, R. A. (2023). Efektivitas evaluasi digital berbasis konteks dalam meningkatkan pemahaman konsep sains siswa SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(1), 32–41.

Sherly, R., dkk. (2021). Implementasi Merdeka Belajar dalam Evaluasi Digital Interaktif. Bandung: Pustaka Pelajar.

Sudjana, N. (2005). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Yusuf, M. (2020). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif & Penelitian Gabungan. Jakarta: Kencana.

Yulianti, E., Setyaningsih, R., & Hidayat, R. (2021). Inovasi Evaluasi Pembelajaran Berbasis Teknologi Digital pada Masa Pandemi. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 5(1), 22–29.

Kusnandar, D., & Setiawan, A. (2022). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Quizizz terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan Interaktif, 4(2), 113–122.

Fatmawati, R., & Sari, I. N. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Evaluasi Interaktif dalam Meningkatkan Partisipasi Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pembelajaran Digital, 6(1), 45–53.

Hardiyanti, S., Wijaya, M., & Nurhalimah, S. (2023). Pemanfaatan teknologi digital dalam meningkatkan keterlibatan siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan, 8(2), 112–120.

Prasetya, A., Nugroho, S., & Lestari, R. (2024). Digital interactive media and student engagement in primary classrooms. Jurnal Teknologi Pembelajaran, 11(1), 45–54.

Ramadhani, R., Azimah, S., & Putri, W. D. (2022). Penggunaan Quizizz dalam meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 9(2), 67–74.

Rizaldi, M., & Fatmawati, D. (2023). Efektivitas platform evaluasi berbasis digital terhadap peningkatan hasil belajar kognitif siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 11(1), 22–30.

Setiawan, E., & Anjani, A. (2021). Evaluasi kontekstual sebagai strategi penguatan higher order thinking skills (HOTS) pada siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(1), 33–42.

Sholihah, I., Rochmah, S., & Fahmi, R. (2023). Pengembangan instrumen evaluasi higher order thinking skills menggunakan Quizizz pada materi termokimia untuk meningkatkan kemampuan berpikir tingkat tinggi peserta didik. Jurnal Pendidikan Kimia UNESA, 12(2), 113–121. https://www.researchgate.net/publication/367338666

Fatmawati, R., & Sari, I. N. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Evaluasi Interaktif dalam Meningkatkan Partisipasi Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pembelajaran Digital, 6(1), 45–53.

Prasetyo, D. A., & Irawan, Y. (2023). Pengembangan instrumen evaluasi berbasis aplikasi Quizizz untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan Interaktif, 5(2), 44–51.

Ramadhani, R., Azimah, S., & Putri, W. D. (2022). Penggunaan Quizizz dalam meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 9(2), 67–74.

Downloads

Published

2025-09-01