PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA MATERI PERBEDAAN BUDAYA DAN AGAMA MELALUI MEDIA POP UP BOOK
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.30838Keywords:
Pop-up book, learning outcomes, cultural and religious differencesAbstract
This study aims to improve the learning outcomes of sixth-grade students at SDN Sidomulyo 2 Tuban on the subject of cultural and religious differences through the use of pop-up books. The research method used was Classroom Action Research (CAR) with two cycles. The results of the study indicate a significant improvement in learning outcomes from Cycle I to Cycle II, both in terms of grades and student and teacher activities. The pop-up book medium has proven to make learning more engaging and effective.
Downloads
References
Fenty Tiara Junika, Siti Dewi Maharani, & Vinencia Ika Indralin. (2024). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Melalui Pembelajaran Berdiferensiasi. Cendekiawan, 6(1), 72–78. https://doi.org/10.35438/cendekiawan.v6i1.443
HM, M. A. (2019). Menciptakan Pembelajaran Efektif Melalui Hypnoteaching. Ekspose: Jurnal Penelitian Hukum Dan Pendidikan, 16(2), 469. https://doi.org/10.30863/ekspose.v16i2.106
Kabupaten Aceh Besar Muzkiati, A., & Vitoria, L. (2024). Pengaruh Penerapan Media Papan Musi (Multi Fungsi) Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi FPB Kelas IV Di SD Negeri Cot. Februari, 9(1), 43–55. http://www.jim.unsyiah.ac.id/pgsd/index
Khoiriyah, E., & Sari, E. Y. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Pop-Up Book Pada Mata Pelajaran Ipa Kelas Iii Sdn 3 Junjung Kecamatan Suymbergempol Kabupaten Tulungagung. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 2(2), 22–32. https://doi.org/10.21067/jbpd.v2i2.2495
Kusumawati, E., Sururudin Muhammad, & Alwi, M. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Blended Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V SD IV Apitaik. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(5), 12465–12471.
Lestari, D., & Ain, S. Q. (2022). Peran Budaya Sekolah terhadap Pembentukan Karakter Siswa Kelas V SD. MIMBAR PGSD Undiksha, 10(1), 105–112. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v10i1.45124
Masita, K., Rahmandani, F., & Santosa, T. (2024). Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan ( PPKn ) Melalui Model Problem Based Learning ( PBL ). 8(April), 37–45.
Nurpratiwi, R. T., Sriwanto, S., & Sarjanti, E. (2015). Peningkatan Aktivitas dan Prestasi Belajar Siswa Melalui Metode Picture and Picture dengan Media Audio Visual pada Mata Pelajaran Geografi di Kelas XI IPS 2 SMA Negeri 1 Bantarkawung. Geoedukasi, 4(2), 1–9.
Oktaviani, L., Hidayah, N., & ... (2022). Revitalisasi Nilai Karakter Toleransi pada Siswa Sekolah Dasar Melalui Serial Nussa dan Rarra. … Didaktis: Seminar Nasional …, 1227–1237.
Sumarni, S., & Manurung, A. S. (2023). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Penerapan Model Project Based Learning pada Materi Bangun Ruang. Jurnal Basicedu, 7(5), 2862–2871. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i5.5923
Sutisnawati, A., Maksum, A., & Marini, A. (2023). Implementasi Pendidikan Multikultural Berbasis Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila P5 di Sekolah Dasar. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 7(3). https://doi.org/10.20961/jdc.v7i3.79769
Teguh Nugroho, R., & Nugrahani, F. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Melalui Model Problem Based Learning Pada Kelas V. 1(1), 2022.
Titin, T., Yuniarti, A., Shalihat, A. P., Amanda, D., Ramadhini, I. L., & Virnanda, V. (2023). Memahami Media Untuk Efektifitas Pembelajaran. JUTECH : Journal Education and Technology, 4(2), 111–123. https://doi.org/10.31932/jutech.v4i2.2907
Umami, R., Bunga Adeliana Lestari, Nurfadila Arifin, & Aulia Zulfaeda. (2023). Pengaruh Metode Inkuiri Terhadap Keaktifan Belajar Dan Keterampilan Menyimpulkan Pada Mata Pelajaran Biologi Kelas X MAN 1 Kabupaten Lombok Barat. Otus Education: Jurnal Biologi Dan Pendidikan Biologi, 1(2), 86–92. https://doi.org/10.62588/sqvw3v73
Utomo, P., Asvio, N., & Prayogi, F. (2024). Metode Penelitian Tindakan Kelas (PTK): Panduan Praktis untuk Guru dan Mahasiswa di Institusi Pendidikan. Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(4), 19. https://doi.org/10.47134/ptk.v1i4.821
Wahyudi, D., & Sari, A. (2016). Penggunaan Media, Variasi, dan Umpan Balik dalam Proses Pembelajaran untuk Mengoptimalkan Hasil Belajar Siswa. Journal of Educational Studies, 1(2), 86–95.
Wahyuni, & Helminsyah. (2016). Contextual Teaching and Learning ( CTL ).
Wahyuningsih, S. (2021). Pembelajaran Berbasis Konstruktivisme untuk Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Belajar Siswa pada Materi Pokok Himpunan. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 1(1), 10–21. https://doi.org/10.53299/jppi.v1i1.19
Yajie, M. U., & Lestari, N. (2024). Upaya Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Team Achevement Division) pada Tema 4 ‘Berbagai Pekerjaan’Kelas IV UPT SPF SDN 101981 Galang. Journal on Education, 6(3), 16685–16694.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
 
						 
							
















