PENERAPAN MEDIA KARTU KUARTET UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI FAKTA DAN OPINI DI SD

Authors

  • Achmad Zaenal Faiz Universitas PGRI Ronggolawe Tuban, Indonesia
  • Agus Wardhono Universitas PGRI Ronggolawe Tuban, Indonesia
  • Badri Atul Fikriyah Universitas PGRI Ronggolawe Tuban, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.30835

Keywords:

Quartet Cards, Facts and Opinions, Learning Outcomes

Abstract

This study aims to improve students' learning outcomes in understanding factual and opinion sentences through the use of quartet cards in grade V of SDN Sidomulyo 2 Tuban. The method used is Classroom Action Research (CAR) with two cycles involving planning, implementation, observation, and reflection. Data were collected through observation, tests, interviews, and documentation. The results of the study indicate that the application of quartet cards significantly improved student learning outcomes. Classical mastery increased from 19.05% in the pre-cycle stage to 90.48% in cycle II. In addition, teacher and student activities in learning also improved, showing more active and effective involvement. These findings indicate that quartet cards are effective as an alternative in Indonesian language learning for facts and opinions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Dan Sastra (Basastra) Di Sekolah Dasar. PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 35–44. https://doi.org/10.31851/pernik.v3i2.4839

Arikunto, S., Suhardjono, & S. (2021). Penelitian tindakan kelas (E. Suryani (ed.); Revisi). Bumi Aksara.

Fatah, M. F. A., Putra, I. A. F., Aldofa, W. F., & ... (2024). Pembelajaran Bahasa Indonesia Materi Kalimat Fakta dan Opini dengan Media Wordwall di SDN 2 Tladan Magetan. Seminar …, 3(3), 179–185.

Fenty Tiara Junika, Siti Dewi Maharani, & Vinencia Ika Indralin. (2024). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Melalui Pembelajaran Berdiferensiasi. Cendekiawan, 6(1), 72–78. https://doi.org/10.35438/cendekiawan.v6i1.443

Kabupaten Aceh Besar Muzkiati, A., & Vitoria, L. (2024). Pengaruh Penerapan Media Papan Musi (Multi Fungsi) Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi FPB Kelas IV Di SD Negeri Cot. Februari, 9(1), 43–55. http://www.jim.unsyiah.ac.id/pgsd/index

KURNIASIH, P. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing. SECONDARY: Jurnal Inovasi Pendidikan Menengah, 3(2), 105–110. https://doi.org/10.51878/secondary.v3i2.2206

Kusumawati, E., Sururudin Muhammad, & Alwi, M. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Blended Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V SD IV Apitaik. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(5), 12465–12471.

Masita, K., Rahmandani, F., & Santosa, T. (2024). Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan ( PPKn ) Melalui Model Problem Based Learning ( PBL ). 8(April), 37–45.

Maulana, M. I., Suyoto, S., & Suprihatini, G. (2024). Analisis tingkat Pemahaman Peserta Didik terhadap Materi Fakta dan Opini (Studi pada: Siswa Kelas 2 Sekolah Dasar). Ainara Journal (Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 5(2), 172–176. https://doi.org/10.54371/ainj.v5i2.453

Nurpratiwi, R. T., Sriwanto, S., & Sarjanti, E. (2015). Peningkatan Aktivitas dan Prestasi Belajar Siswa Melalui Metode Picture and Picture dengan Media Audio Visual pada Mata Pelajaran Geografi di Kelas XI IPS 2 SMA Negeri 1 Bantarkawung. Geoedukasi, 4(2), 1–9.

Samsiyah, S., Hermansyah, H., & Kuswidyanarko, A. (2021). Efektivitas Kartu Kuartet Terhadap Kemampuan Pemahaman Siswa Pada Mata Pelajaran Ips Kelas Iv. Jurnal Holistika, 5(2), 119. https://doi.org/10.24853/holistika.5.2.119-126

Sulastri, H. M., Saleh, Y. T., & Sunanih, S. (2020). Pengaruh Media Kartu Kuartet Terhadap Kemampuan Membaca Siswa Dalam Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 4(3), 486. https://doi.org/10.23887/jppp.v4i3.26874

Sumarni, S., & Manurung, A. S. (2023). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Penerapan Model Project Based Learning pada Materi Bangun Ruang. Jurnal Basicedu, 7(5), 2862–2871. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i5.5923

Teguh Nugroho, R., & Nugrahani, F. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Melalui Model Problem Based Learning Pada Kelas V. 1(1), 2022.

Ummah, M. S. (2019). PENERAPAN MEDIA GRAFIS UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA TEMA PEDULI TERHADAP MAKHLUK HIDUP KELAS IV MIN 3 ACEH BESAR. Sustainability (Switzerland), 11(1), 1–14. http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf?sequence=12&isAllowed=y%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2008.06.005%0Ahttps://www.researchgate.net/publication/305320484_SISTEM_PEMBETUNGAN_TERPUSAT_STRATEGI_MELESTARI

Wahyuni, & Helminsyah. (2016). Contextual Teaching and Learning ( CTL ).

Wahyuningsih, S. (2021). Pembelajaran Berbasis Konstruktivisme untuk Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Belajar Siswa pada Materi Pokok Himpunan. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 1(1), 10–21. https://doi.org/10.53299/jppi.v1i1.19

Yajie, M. U., & Lestari, N. (2024). Upaya Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Team Achevement Division) pada Tema 4 ‘Berbagai Pekerjaan’Kelas IV UPT SPF SDN 101981 Galang. Journal on Education, 6(3), 16685–16694.

Downloads

Published

2025-09-30

Most read articles by the same author(s)