IMPLEMENTASI PENGGUNAAN MODEL PROGRAMER UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN KETERAMPILAN KERJA SAMA PADA MUATAN IPAS KELAS V SDN WARINGIN KENCANA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.30814Keywords:
Learning Activities, Collaboration, PROGRAMMERAbstract
The problem in this study is the low level of student activity and cooperation in social studies, caused by monotonous and lack of variety in learning, low student engagement, and the limited use of learning models and media, which quickly lead to student boredom. One way to address this issue is by implementing the PROGRAMER model in learning. The purpose of this study was to analyze improvements in student activity, cooperation skills, and learning outcomes. This study used Classroom Action Research (CAR) conducted over four meetings. The subjects were 14 fifth-grade students at SDN Waringin Kencana. This study employed both qualitative and quantitative approaches. Data analysis used descriptive qualitative techniques, described in tables, graphs, and percentage interpretations. The results showed an increase in teacher activity from meetings 1 to 4, with a rating of "very good." Student activity from meetings 1 to 4 increased from 43% (less active) to 93% (very active). Student cooperation skills from meeting 4 increased from 50% to 100%. This resulted in an increase in student learning outcomes in the fourth meeting, from 50% to 93%. Based on the results of this study, it can be concluded that the use of the PROGRAMER model can improve student activity, collaboration skills, and learning outcomes. This research is recommended for principals, teachers, and future researchers as an alternative learning model to improve the quality of education.Downloads
References
Agusta, A. R., & Sa’dijah, C. (2021). Kesiapan Guru Melaksanakan Pembelajaran Berbasis HOTS Ditinjau dari Pengetahuan dan Kemampuan Mengemas Perangkat Pembelajaran. PADARINGAN : Jurnal Pendidikan Sosiologi Antropologi, 3(2), 402–424. https://ppjp.ulm.ac.id/journals/index.php/padaringan/index
Agustina, F. (2023). Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Muatan Ipa Tema 7 Menggunakan Kombinasi Model Pbl, Savi, Make A Match Kelas Iv Sdn Belitung Utara 3 Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 1(3), 841–852.
Ananda, H., & Agusta, A. R. (2023). Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis dan Kerjasama Menggunakan Model Pelita Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 1(3), 466–494
Anggraeni, R., & Effane, A. (2022). Peranan Guru dalam Manajemen Peserta Didik. Karimah Tauhid, 1(2), 234–239. https://doi.org/10.30997/karimahtauhid.v1i2.7701
Asfiyah, S. (2021). Implementasi penilaian berbasis high order thinking skills dalam meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan kreatif pada mata pelajaran PAI dan budi pekerti. Quality, 9(1), 103–120.
Aslamiah, Pratiwi, D. A., & Agusta, A. R. (2022). PENGELOLAAN KELAS (A. Suriansyah, Ed.). PT RajaGrafindo Persada.
Astuti, S. S. W., Sarjono, S., & Hariyadi, A. (2021). Penerapan Model Pemebelajaran Grup Ivestigation Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas VII SMPN 1 Senori Tahun Pelajaran 2019/2020. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(1), 37–42.
Ayuni, H., & Noorhapizah. (2023). MENINGKATKAN KETERAMPILAN KERJASAMA DAN BERPIKIR KRITIS MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN PROGRES DAN MEDIA TTS PADA KELAS IV SDN TERANTANG 2. DIKSEDA: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(2). http://dx.doi.org/10.xxxxx.
Devi, R. S., & Mulyasari, E. (2023). Peningkatan Keterampilan Kolaborasi Peserta Didik Melalui Penerapan Model Kooperatif Tipe Group Investigation Berbasis Pembelajaran Berdiferensiasi pada Mata Pelajaran IPA di Sekolah Dasar. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(1), 517–526.
Fonna, M., & Nufus, H. (2024). Pengaruh Penerapan Problem Based Learning (PBL) Terhadap Keterampilan Abad 21. Ar-Riyadhiyyat: Journal of Mathematics Education, 5(1), 22–30.
Hayati, L. M. (2024). Meningkatkan Berpikir Kreatif Dan Kerjasama Siswa Menggunakan Model Bhinneka Di Kelas V SDN Murung Raya 4 Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 2(3), 890–897.
Indriyana, N., Wardatussa’idah, I., & WardhaniIndah, P. A. (2024). ANALISIS KEMAMPUAN HIGHER ORDER THINKING SKILLS (HOTS) DALAM PEMBELAJARAN IPA KELAS V DI SEKOLAH DASAR. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 3659–3669.
Juhaeni, J., Cahyani, E. I., Utami, F. A. M., & Safaruddin, S. (2023). Pengembangan Media Game Edukasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Kelas III Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Journal of Instructional and Development Researches, 3(2), 58–66.
Margiani, K., Mundiarti, V., & BALI, E. N. (2021). Pemahaman Guru Tentang Komunikasi Positif Dan Pengaruhnya Terhadap Perilaku Guru. Kumara Cendekia, 9(2), 131–138.
Noorhapizah, N., Pratiwi, D. A., Prihandoko, Y., Ayuni, H., & Putri, T. A. S. (2022). Development of HOTs-Based Teaching Materials, Multiple Intelligence, and Baimbai Wood Characters for River-Bank Elementary Schools. Edunesia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(1), 94–107. https://doi.org/10.51276/edu.v4i1.302
Prastitasari, H., Fitria, M., Jumadi, J., Sunarno, S., Annisa, M., & Prihandoko, Y. (2022). Peningkatan prestasi matematika siswa sekolah dasar dengan menggunakan kombinasi model pembelajaran PBL, SR, dan QOD. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(6), 1792-1804.
Pratiwi, D. A. (2024). MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS MENGGUNAKAN MODEL MAGIC DENGAN PERMAINAN CITIZENSHIP MATCH MASTER SDN TELUK DALAM 1. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(04), 931–944.
Rafianti, W. R., Aslamiah, Noorhafizah, & Fitriah. (2024). Meningkatkan Aktivitas, dan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Kombinasi Model Pembelajaran PBL, Make A Match, dan CTL Pada Muatan IPA Siswa Kelas V UPTD SD Negeri 1 Bingkulu. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 02(01), 314–319.
Sayekti, S. P., & Handayani, C. T. (2022). Implementasi Model Pembelajaran Probing Promting untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Mata Pelajaran Fiqih Siswa Kelas VII SMP IT Darus Solihin Depok. Jendela ASWAJA, 3(01), 14–22.
Septiana, A. N., & Winangun, I. M. A. (2023). ANALISIS KRITIS MATERI IPS DALAM PEMBELAJARAN IPAS KURIKULUM MERDEKA DI SEKOLAH DASAR. WIDYAGUNA: Jurnal Ilmiah PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR, 1(1), 43–54. http://jurnal.stahnmpukuturan.ac.id/index.php/pgsd/index
Sitompul, E., & Pratiwi, D. A. (2024). MENINGKATKAN KETERAMPILAN KERJASAMA MENGGUNAKAN MODEL SPIRIT DAN MEDIA TTS DI SDN 3 PALAM BANJARBARU. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(04), 139–157.
Sofa, N., & Saleh, M. (2023). Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Muatan IPA Materi Siklus Air Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Program Di Kelas V SDN 5 Guntung Manggis. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 1(3), 884–895.
Suriansyah, A., Riandy Agusta, A., & Setiawan, A. (2019). MODEL BLENDED LEARNING ANTASARI UNTUK ANTASARI BLENDED LEARNING MODEL TO DEVELOP CRITICAL THINKING AND PROBLEM SOLVING SKILLS. Journal of Economics Education and Entrepreneurship, 2(2), 90–110.
Wulandari, O., Sumarno, S., & Dwijayanti, I. (2024). Peran guru menumbuhkan kerjasama dan motivasi belajar siswa pada kelas v sekolah dasar. Pedagogika: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan, 4(1), 17–22.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.