PENGARUH PENDIDIKAN ENTREPRENEURSHIP, DUKUNGAN KELUARGA, LINGKUNGAN SEKOLAH, DAN PENGALAMAN ORGANISASI TERHADAP MINAT BERWIRAUSAHA MAHASISWA UNIVERSITAS BHINNEKA PGRI

Authors

  • Ninis Dwi Andriani Universitas Bhinneka PGRI Tulungagung
  • Kadeni Universitas Bhinneka PGRI Tulungagung

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.30807

Keywords:

family support, school environment, interest in entrepreneurship, entrepreneurship education, organizational experience

Abstract

This research aims to determine the influence of entrepreneurship education, family support, school environment, and organizational experience on students' interest in entrepreneurship at Bhinneka PGRI University. This research uses a quantitative approach with associative methods. The sample consists of final semester students selected through proportional sampling techniques. Data was collected via questionnaire and analyzed using multiple linear regression. The research results show that simultaneously the variables of entrepreneurship education, family support, school environment, and organizational experience have a significant effect on students' entrepreneurial interest. However, partially only entrepreneurship education has a positive and significant effect, while family support, school environment and organizational experience do not show a significant effect. These findings reinforce the importance of education in encouraging students' entrepreneurial spirit.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agus Susanti. (2021). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan, Motivasi Berwirausaha Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa (Pada Akademi Kesejahteraan Sosial Ibu Kartini). E-Bisnis : Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 14(2), 80–88. https://doi.org/10.51903/e-bisnis.v14i2.465

Ariefudin, I. R. (2021). Profil Dukungan Keluarga dan Sekolah Terhadap Aktifitas Belajar Siswa. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 2013–2015.

Ariyani, A. P. (2023). Pengaruh Motivasi Dan Lingkungan Sekolah Terhadap Minat Berwirausaha (Studi Kasus di SMKN 27 Jakarta). Journal of Student Research (JSR), 1(2), 540–554.

Bharata, W. (2019). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan dan Motivasi Usaha terhadap Minat Berwirausaha (Studi pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Muhammadiyah Ponorogo). Capital: Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 2(2), 98. https://doi.org/10.25273/capital.v2i2.3985

Damdam Damiyana,Joko Nugroho, R. E. (2022). Pengaruh Pengalaman Organisasi Dan Motivasi Belajar Terhadap Peningkatan Kualitas Soft Skill Mahasiswa Di Era Industri 4.0 Dan Society 5.0. November.

Fahrurrozi, M., Jailani, H., & Putra, Y. R. (2020). Pengaruh Pendidikan Kewirausahan Terhadap Minat Berwirausaha dan Motivasi Berwirausaha. JPEK (Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Kewirausahaan), 4(2), 265–277. https://doi.org/10.29408/jpek.v4i2.2868

Friedman. (2013). Dukungan Keluarga Dan Lingkungan Terhadap Orang Yang Terpapar Covid-19 Di Tangerang Selatan. Journal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 120. http://repository.umj.ac.id/id/eprint/9377

Gailly, F. &. (2008). Pengaruh Kepribadian Dan Latar Belakang Keluarga Terhadap Entrepreneurial Self Efficacy Sebagai Variabel Intervening Pada Mahasiswa. 9(2).

Heryanto, A. N. R. and B. (2016). Faktor – Faktor Yang Mempengaruhi Minat Berwirausaha Mahasiswa Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Flores. Analisis, 19(1), 76–84. https://doi.org/10.37478/analisis.v19i1.325

Kadeni. (2021). Analisis Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan , Persepsi Kelayakan dan Persepsi Keinginan Terhadap Niat Berwirausaha Mahasiswa kesadaran masyarakat akan pentingnya pendidikan , akan tetapi hal tersebut kurang di dari lulusan pendidikan tinggi cenderung lebih. 5(September), 42–57. https://doi.org/10.25273/The

Nainggolan, R., & Harny, D. (2020). Pengaruh Pendidikan Entrepreneurship Dan Lingkungan Sosial Terhadap Minat Berwirausaha (Studi Di Universitas Ciputra). Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 8(2), 183. https://doi.org/10.26740/jepk.v8n2.p183-198

Naufal, T. (2023). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan Dan Dukungan Keluarga Terhadap Minat Berwirausaha Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Angkatan Tahun 2020 - 2021 Universitas Jambi.

Nurikasari, F. (2016). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan, Kreaivitas dan Motivasi Berwirausaha Terhadap Minat Berwirausaha Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas Kanjuruhan Malang. Ekonomi Dan Bisnis, 2(4), 1–10.

Sugiyono. (2018). Kewirausahaan I. Penerbit Aksara Timur, 60–61.

Suherman. (2001). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan dan Latar Belakang Keluarga Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Di Tengah Situasi Pandemi (Sukabumi). Economic Education and Entrepreneurship Journal, 4(1), 48–60. https://doi.org/10.23960/e3j/v4i1.48-60

Susilawaty, E. A. (2022). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan Dan Media Sosial Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa. Journal of Business Administration (JBA), 2(1), 1. https://doi.org/10.31963/jba.v2i1.3432

Wahyono, B., Siswandari, & Santosa, D. (2015). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Niat Berwirausaha Siswa Smk Negeri 1 Pedan Tahun 2013. Jurnal Pendidikan Insan Mandiri, 1(1), 1–17. https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/s2ekonomi/article/view/6823/4662

Wardhana, F., & Pradikto, S. (2025). Pengaruh Tingkat Pendidikan dan Keaktifan Organisasi Tentang Antusiasme Berwirausaha di Kalangan Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Angkatan 2020-2021 Uniwara.

Widodo, S. (2016). Kewirausahaan. In Kewirausahaan (pp. 1–150).

Downloads

Published

2025-09-01