PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN THINK PAIR SHARE TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA KELAS IV UPT SD NEGERI 060938 MEDAN JOHOR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.30793Keywords:
Think-Pair-Share Cooperative Learning Model and Learning OutcomesAbstract
This study aims to determine the effect of the Think Pair Share learning model on student learning outcomes in Pancasila Education for Grade IV students at the State Elementary School 060938 Medan Johor, 2024/2025 Academic Year. This study used a quantitative method with a pretest-posttest experimental design in one group, involving 30 students as a sample. Data collection was carried out through tests, learning outcomes, and student participation questionnaires, which were tested for validity and reliability. The pretest results showed that the average value of student learning outcomes was 55.33 in the low category, while the posttest results increased to 82.53 in the high category. The correlation test showed a calculated r value of 0.638 and a table r value of 0.361, indicating a strong relationship between the think-pair-share cooperative learning model and student learning outcomes. Furthermore, the results of the hypothesis test using the t-test obtained a calculated r value of 4.386 > 1 table 2.048, indicating a significant influence between the use of the think-pair-share model and student learning outcomes. Therefore, the research hypothesis states that there is a significant influence of the think-pair-share cooperative learning model.
Downloads
References
Ahmad, F., & Mustika, D. (2021). Problematika Guru Dalam Menerapkan Media pada Pembelajaran Kelas Rendah Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2008–2014.
Ali, I. (2021). Pembelajaran Kooperatif Dalam Pengajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Mubtadiin, 7(1), 247–264.
Arikunto. (2017). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.
Ayuni, R. (2024). Strategi Pembelajaran Aktif untuk Siswa Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group. Faizah, H., & Kamal, R. (2024). Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Basicedu, 8(1), 466–476.
Festiawan, R. (2020). Belajar dan pendekatan pembelajaran. Universitas Jenderal Soedirman, 1–17.
Fitriani, N. (2020). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Think Pair Share untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 5(2), 101–109. https://doi.org/10.2345/jpdn.v5i2.2020
Huda, (2023) Model-Model Pengajaran dan pembelajaran .Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Kapelan, K. (2017). Pendidikan Pancasila. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Lestari, L., Erwandi, R., & Satria, T. G. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Think Pair Share (Tps) Terhadap Hasil Belajar Pembelajaran Tema 1 Indahnya Kebersamaan Subtema 2 Kebersamaan Dalam Keberagaman Pembelajaran 1 Siswa Kelas Iv Sd Negeri 54 Lubuklinggau. Wahana Didaktika: Jurnal Ilmu Kependidikan, 18(3), 280-292.
Lie, A., & Agustina, R. (2021). Pembelajaran Kooperatif: Teori dan Praktik. Jakarta: Grasindo
Lumban Gaol, B. K., Silaban, P. J., & Sitepu, A. (2022). Pengaruh Kemampuan Berpikir Kritis Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Tema Lingkungan Sahabat Kita Di Kelas V Sd. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 6(3), 767.
Lyman, F. T. (1981). The responsive classroom discussion: The inclusion of all students. In A. S. Anderson (Ed.), Mainstreaming Digest (pp. 109–113). College Park: University of Maryland Press.
Ma’rifah, S. (2018). 'HELPER” Jurnal Bimbingan dan Konseling FKIP UNIPA. Jurnal Bimbingan Dan Konseling FKIP UNIPA, 35(1), 31–46.
Mardicko, A. (2022). Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 54.
Mulyasa, E. (2018). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Nurhaliza, S., & Putera, R. F. (2024). Pengaruh Model Kooperatif Tipe Think Pair Share (Tps) Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila Di Kelas V Gugus Ii Kecamatan Kpgd Kabupaten Solok Selatan. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(04), 885-901.
Nuraeni, D. (2019). Pengaruh model pembelajaran Think Pair Share terhadap hasil belajar siswa SD pada mata pelajaran IPS. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(1), 45–53. https://doi.org/10.1234/jipd.v6i1.2019
Pramasanti, D. K. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think-Pair-Share (TPS) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. Metta : Jurnal Ilmu Multidisiplin, 4(1), 12–23.
Priyono. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Geografi. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 1(3), 221.
Rahman. (2022). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(3), 61–68.
Rajagukguk, R. (2020). Belajar dan Pembelajaran: Teori dan Praktik di Sekolah Dasar. Medan: Unimed Press.
Rhamadan, M. K., Wahyudin, D., & Caturiasari, J. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair and Share terhadap Hasil Belajar PKn Siswa Sekolah Dasar. In Renjana Pendidikan: Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar (Vol. 4, No. 1, pp. 696-708).
Riwayanti, D. (2019, April). Pengaruh Model Pembelajaran Think Pair Share terhadap Hasil Belajar Tematik Siswa Kelas V. In Prosiding Seminar Nasional PGSD UST (Vol. 1, No. 1).
Rochimudin, I. (2021). Pendidikan Pancasila dalam Kurikulum Merdeka: Landasan dan Implementasi. Jurnal Pendidikan Karakter, 11(1), 1–12.
Rukmini, D. (2023). Strategi Think Pair Share dalam Meningkatkan Keterlibatan Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 7(2), 173–179. Sadipun, B. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Ips Siswa Kelas V Sdi Ende 14. Inteligensi : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 11–16.
Sadipun, M. (2020). Strategi Belajar Mengajar di Sekolah Dasar. Bandung: Alfabeta.
Siagian, H. (2024). Penerapan Model Think Pair Share dalam Proses Pembelajaran di SD. Medan: Pustaka Edukatif.
Sholichah, L., Rahmawati, E., & Dewi, G. K. (2022). Pengaruh Model Think Pair Share Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 1037–1045.
Slavin, R. E. (2005). Cooperative learning: Theory, research, and practice (2nd ed.). Boston: Allyn & Bacon.
Somayana, W. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa melalui Metode PAKEM. Jurnal Pendidikan Indonesia, 1(03), 283–294.
Sudjana. (2022). Metode stastika. PT Tarsinto.
Sugiyono. (2018). Metode penelitian pendidikan: Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D (Edisi ke-2). Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2023a). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (Sutopo (ed.)). Alfabeta.
Sugiyono. (2023b). Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif Kualitatif,dan R&D.
Sumarsya, C. V., & Ahmad, S. (2020). Think Pair Share sebagai Model untuk Meningkatkan Motivasi Peserta Didik dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1374–1387.
Suprihatin, S., & Manik, Y. M. (2020). Guru Menginovasi Bahan Ajar Sebagai Langkah Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. PROMOSI (Jurnal Pendidikan Ekonomi), 8(1), 65–72.
Trianto. (2014). Model pembelajaran terpadu: Konsep, strategi, dan implementasinya dalam kurikulum tingkat satuan pendidikan (KTSP). Jakarta: Bumi Aksara.
Wulandari, S.W.B., & Suja, S. . (2024). Pengaruh Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Kewirausahaan. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 3(2), 1659–1662.
Yuliani, M., Habibi, M. R., & Irawan, D. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Think Pair Share (Tps) Terhadap Hasil Belajar Pkn Di Sdn Sumbek Lombok Tengah. Nusra: Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 4(4), 1013-1018.
Zaini, M., & Suprihatiningrum, J. (2017). Strategi pembelajaran aktif menggunakan metode kooperatif. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pengajaran, 4(1), 12–20.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.