PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA POP UP BOOK TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATERI KERAGAMAN BUDAYA KELAS IV SEKOLAH DASAR SE-KELURAHAN BANYUANYAR

Authors

  • Tamarin Wahyu Retnaningtyas Universitas Slamet Riyadi
  • Anggit Grahito Wicaksono Universitas Slamet Riyadi
  • Mukhlis Mustofa Universitas Slamet Riyadi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.30687

Keywords:

Pop Up Book Media, Learning Outcomes, Cultural Diversity

Abstract

The backdground of the problem in this research is based on observations made by the researcher that during the learning process, the teacher has not used media, resulting in students lacking understanding of the material presented. The purpose of this research is to determine the impact of using pop up book media on students learning outcomes in the subject of cultural diversity in fourt grade elementary school. The research used a quantitative experimentak research method with a One Group Pretest Posttes Design. This study employed a data collection instrument consisting of 20 multiple-choice question, conducting normality tests, homogeneity tests, and hypothesis test, the result of the research on the effect of using pop up book media in elementary school obtained a pretest score of 50,9615 and a posttest score os 931731, indicating an increase in learning outcomes of 32,2116. The result of the Paired Sample T-Test hypothesis test obtained a t-value > v-table or 30,182 > 1,67528, this study states that Ha is accepted and Ho is rejected, and there is an effect of using pop up book media on the learning outcomes of students in the subject of cultural diversity in grade IV elementary school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ifa, I. N., & Muhammad, H. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pop Up Book Terhadap Hasil Belajar IPAS Siswa Kelas IV SDN 04 Madiun Lor. 5(2), 132–140.

Ani Daniyati, Ismy Bulqis Saputri, Ricken Wijaya, Siti Aqila Septiyani, & Usep Setiawan. (2023). Konsep Dasar Media Pembelajaran. Journal of Student Research, 1(1), 282–294

Afifa, I. N., & Muhammad, H. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pop Up Book Terhadap Hasil Belajar IPAS Siswa Kelas IV SDN 04 Madiun Lor. 5(2), 132–140.

Ani Daniyati, Ismy Bulqis Saputri, Ricken Wijaya, Siti Aqila Septiyani, & Usep Setiawan. (2023). Konsep Dasar Media Pembelajaran. Journal of Student Research, 1(1), 282–294. https://doi.org/10.55606/jsr.v1i1.993 di akses pada 16 Februari 2025

Anindita, D., & Wardani, N. S. (2025). Pengembangan Media Pop-Up Book Untuk Menaikkan Hasil Belajar Tematik. 15, 76–83

Arip, M., & Aswat, H. (2021). Media Pop Up Book Untuk Menaikkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 261–268. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i1.329 diakses pada 17 Januari 2025

Arsyad, A. (2013). Media Pembelajaran (16th Ed.). Rajawali Pers.

Djamarah, S. B. (2011). Psikologi Belajar. Jakarta : Rineka Cipta.

. (2014). Strategi Belajar Mengajar. In Rineka Cipta. Rineka Cipta, Jakarta.

Erica, S. (2021). Pengembangan Media Pop Up Book Pada Pembelajaran

PKN Di SD. Journal Ability : : Journal of Education and Social Analysis, 2(4), 110–122.

Kemendikbud. (2003). UNDANG-UNDANG REPUBLIK INDONESIA NOMOR 20 TAHUN 2003 TENTANG SISTEM PENDIDIKAN NASIONAL. Departemen Pendidikan Nasional, 1, 1–7.

Kemendikbud. (2022). Capaian Pembelajaran Mata Pelaajaran Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial (IPAS) SD. In Merdeka Mengajar. https://guru.kemdikbud.go.id/kurikulum/referensi-penerapan/capaian-pembelajaran/sd-sma/ilmu-pengetahuan-alam-dan-sosial-ipas/

Kusno, K., & Kusuma, M. I. (2020). Pop Up Book Kubus dan Balok Untuk Siswa SMP. AlphaMath : Journal of Mathematics Education, 4(2), 1. https://doi.org/10.30595/alphamath.v4i2.7361 diakses pada 22 Januari 2025

Mustofa, M. (2020). Pelatihan Penyusunan Bahan Ajar IPS Berbasis Spasial bagi Guru SD di SD Djama’atul Ichwan Surakarta tahun 2019. Adi Widya : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1a), 72. https://doi.org/10.33061/awpm.v4i1a.3856 diakses pada 20 Januari 2025.

Nur, D. S., Handayani, S., Irmade, O., Pop, M., & Book, U. (2024). Pengaruh Media Pop Up Book Matematika Materi Bangun Datar Kelas IV SD N Tugu Jebres , Surakarta Tahun 2023-2024. 7, 14642–14650

Nuryadi. (2017). Dasar-Dasar Statistik Penelitian. Sibuku Media.

Permendikbud. (2016). Permendikbud Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 22 Tahun 2016.

Rusman, M. P. (2011). Model Model Pembelajaran, mengembangkan profesionalis guru. In PT. Raja Grafindo Pwesada, Jakarta.

Sugiyono. (2021). Metodologi Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, R&D. Alfabeta.

. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, R&D. Alfabeta.

Triluqman, H., & Agung, L. S. (2017). Prosiding Seminar Pendidikan Nasional Studi Kebutuhan Pengembangkan Aplikasi Simulator Kamera Video Berbasis Android di Program Studi Teknologi Pendidikan FIP UNNES. Seminar Nasional Teknologi Pendidikan 2017, 88–98. diakses pada 2 Februari 2025

Wicaksono, A. G. (2020). Belajar Pembelajaran (1st ed.). UNISRI Pers.

Wulandari, E. D. (2022). Penggunaan Media Pop-Up Book Untuk Menaikkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas VI SDN Beji 02 Kota Batu. Jurnal Pendidikan Taman Widya Humaniora(JPTWH), 1(4),474497.file:///C:/Users/Administrator/Downloads/23.+ARTIKELJURNALBU+EKA+DIAN+WULANDARI+ok (3).pdf

Downloads

Published

2025-09-21

Most read articles by the same author(s)