MODEL PEMBELAJARAN PAIR CHECK TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS TEKS PROSEDUR PADA SISWA KELAS IV SD

Authors

  • Lintang Aulia Nafilah Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • Ira Eko Retnosari Universitas PGRI Adi Buana Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.30684

Keywords:

writing skills, pair check learning model, procedural texts

Abstract

Many elementary students still struggle to write procedure texts due to limited experience, making them unfamiliar with appropriate text structures and formats. Additionally, the use of less effective learning models contributes to their inability to produce grammatically correct and well-structured texts to clearly convey procedures. This research aims to examine the impact of the Pair Check learning model on fourth-grade students’ ability to write procedure texts. The study employed a quasi-experimental method with a non-equivalent pretest-posttest control group design. The population consisted of fourth-grade students at SDN Dukuh Menanggal 01/424 Surabaya, with 49 students from classes IV A and IV B selected through purposive sampling. Data were collected via pretests and posttests, then analyzed using an independent samples t-test. The results revealed a significant influence of the Pair Check model on students' writing skills, supported by a p-value of 0.000 (<0.05). Furthermore, the experimental class showed an increase in the average score from 41 (pretest) to 53.57 (posttest), marking a 12.57-point improvement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afdal, Hani Subakti, dan Febriyanti Singgalingging. 2020. “Pengaruh Strategi Pembelajaran Aktif Tipe Giving Question and Getting Answer Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar.” jurnal kajian bahasa, sastra, dan pengajarannya 3:1.

Agustiani, Rifka. 2022. Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Jakarta: Tohar Media.

Astuti, Yuli, dan Tarto. 2020. “Peningkatan Keaktifan, Berpikir Kritis, Dan Hasil Belajar Sejarah Melalui Metode Pembelajaran Cooperative Script.” 299–314.

Chamilia. 2024. “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Pair Check terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Kolaborasi Peserta Didik pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas V SDN 21 Muara Padang Kabupaten Banyuasin.” UIN Raden Intan Lampung.

Citra, Arum Delima. 2018. “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Pair Check Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SDN 1 Slempit Kedamean Gresik.” Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar 6(6).

Haikal, Deffa Rafli, Prayuningtyas angger Wardhani, dan Herlina Usman. 2024. “Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Word Puzzle Berbasis Saintifik Dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Kalimat Siswa Kelas II Sekolah Dasar.” Inovasi Sekolah Dasar: Jurnal Kajian Pengembangan Pendidikan 11(1):161–68. doi: 10.36706/jisd.v11i1.20.

Marlett, Don. 2024. “Learning Through Mistakes: How Deliberate Errors Can Boost Student Engagement and Retention.” learningfocused.com. Diambil 4 Juli 2025 (https://learningfocused.com/learning-through-mistakes-how-deliberate-errors-can-boost-student-engagement-and-retention/).

Maufur, H. F. 2020. Sejuta Jurus Mengajar Mengasyikkan. Semarang: Alprin.

Priadana, H. M. Sidik, dan Denok Sunarsi. 2021. Metode Penelitian Kuantitatif. Tangerang: Pascal Books.

Purwitasari, E. D. 2023. “Model Pembelajaran Pair Check untuk Keterampilan Menulis Siswa SD/MI.” BASICA: Journal of Primary Education 3(2):213–222.

Riana, R., dan L. Gulo. 2022. “Peningkatan Kemampuan Mengidentifikasi Teks Ulasan dengan Menggunakan Model Pembelajaran Scramble.” Educativo: Jurnal Pendidikan 1(2):537–543.

Rohman, Fatkhur, Jody Setya Hermawan, Mia Azzahra, Handoko, dan Yoga Fernando Rizqi. 2024. “Student Worksheet Based on PBL Model to Develop Critical Thinking Skills in Phase A.” Inovasi Sekolah Dasar: Jurnal Kajian Pengembangan Pendidikan 11(2):233–44. doi: 10.36706/jisd.v11i2.3.

Satira, I., E. Sunarsih, dan Z. Zulfahita. 2020. “Pengaruh Model Pembelajaran Koopertif Pair Checks terhadap Kemampuan Menyimpulkan Isi Berita Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 10 Singkawang.” Journal of Educational Review and Research 3(1):45–51.

Simatupang, Y. J., S. Bina, dan B. Getsempena. 2020. “Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Prosedur dengan Model Pembelajaran Pair Check.” Jurnal Metamorfosa 8(2):191–206.

Suci, Kurnia Bransa, Siti Dewi Maharani, dan Vinencia Ika Indralin. 2024. “Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Kelas IV SDN 112 Palembang.” Inovasi Sekolah Dasar: Jurnal Kajian Pengembangan Pendidikan 11(2):245–54. doi: 10.36706/jisd.v11i2.30.

Suttrisno, S., Y. Riyanto, dan W. T. Subroto. 2020. “Pengaruh Model Value Clarification Technique (VCT) Berbasis Kearifan Lokal terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Siswa.” Naturalistic: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran 5(1):718–729.

Syafatulloh, Putriana Aulia. 2022. “Rancang Bangun Aplikasi Hepi Belajar Informatika (HBI) Sebagai Media Pembelajaran Informatika Kelas X di SMKN 3 Bandung.” Universitas Pendidikan Indonesia.

Tarigan, Henry Guntur. 2008. Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Wihdiyastuti, A., T. Kusumawati, dan V. N. Apriani. 2022. “Analisis Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia di SDIT Pondok Duta Depok dan Solusi Alternatifnya.” Proseding Didaktis: Seminar Nasional Pendidikan Dasar 7(1):161–170.

Wong, S. S. H., dan S. W. H. Lim. 2022. “Deliberate errors promote meaningful learning.” Journal of Educational Psychology 114(8):1817–1831. doi: 10.1037/edu0000720.

Yanti, L., dan N. Yusta. 2021. “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Pair Check untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Samalantan.” Sintaks: Jurnal Bahasa & Sastra Indonesia 1(1):25–28.

Yustiasyah, A., W. R. R. Hayu, dan I. Efendi. 2023. “Pengaruh Metode Pair Check terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Pada Mata Pelajaran PPKN Kelas III SDN 02 Cibadak.” Jurnal Pengajaran Sekolah Dasar 2(1):39–47.

Downloads

Published

2025-09-01