PENGARUH MEDIA E-KOMIK TERHADAP MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR PENDIDIKAN PANCASILA PESERTA DIDIK KELAS 5A DI SD INPRES BTN IKIP I

Authors

  • Nurul Aulia Putri Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.30565

Keywords:

e-comic, learning motivation, learning outcomes, civic education, digital learning media

Abstract

This study aims to examine the effect of using e-comic media on learning motivation

and learning outcomes in Pancasila Education for grade 5A students at SD Inpres

BTN IKIP I. The research employed a quantitative approach with a one-group

pretest-posttest design. A total of 27 students were selected through purposive

sampling. The instruments included a motivation questionnaire based on

McClelland's theory and learning outcome tests guided by Bloom's Taxonomy. Data

analysis involved Wilcoxon Signed Rank Test, paired sample t-test, and Pearson

correlation using SPSS 30.0. Results indicated that the e-comic media significantly

increased students' learning motivation and positively impacted their academic

achievement. The average learning outcome increased from 42.92 to 81.85 with an

N-Gain of 0.66 (moderate-high category), and a strong positive correlation (r =

0.892) was found between motivation and learning outcomes. This suggests that e-

comics are an effective digital learning tool to improve both motivation and learning

results in primary school civic education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Halimah, N., & Sari, D. (2024). Faktor-

faktor yang mempengaruhi

Keberhasilan Proses

Pembelajaran di Sekolah Dasar.

Jurnal Pendidikan Dasar, 12(1),

15-25.

Hasan, M., Milawati, M., Darodjat, D.,

Harahap, T. K., Tahrim, T.,

Anwari, A. M., ... & Indra, I.

(2021). Media pembelajaran.

Hopeman, a., mustikawati, d., &

mariyani, r. (2024). Analisis

penggunaan media kahoot

dalam pembelajaran ipas di

sekolah dasar. Journal of

education research, 5(4), 4429-

4435.

Hujair ah sanaky. (2024). Media

pembelajaran interaktif-inovatif

di era digital. Jurnal teknologi

pendidikan, 9(1), 90-102.

Hujair, r., & mustari, m. (2024).

Pengaruh media pembelajaran

digital terhadap minat belajar

siswa di sma negeri 06

bombana. Jurnal pendidikan

ilmu pengetahuan alam, 5(1),

150-160.

Jamalludin. (2024). Manfaat media

komunikasi dalam pendidikan

dan pembelajaran. Jurnal

pendidikan, 12(1), 45-60.

Nugraheni, N. (2017). Penerapan

media komik pada pembelajaran

matematika di sekolah dasar.

Jurnal Refleksi Edukatika, 7(2),

111–117.

Pratama, S., Sudatha, I. G. W., &

Tegeh, I. M. (2024).

Pengembangan E-Comic

Bahasa Inggris Berbasis Model

Pembelajaran Savi. Jurnal

Teknologi Pembelajaran

Indonesia, 14(2), 169-182.

Priadana, M. S., & Sunarsi, D. (2021).

Metode penelitian kuantitatif.

Pascal Books. Hal 201.

P. Siagian Sondang, “Manajemen

Sumber Daya Manusia,” Jakarta:

Bumi Aksara, 2008, Hal. 169.

Putri, S. K., Ati, A. F. S. M. Z., &

Zativalen, O. (2024). Efektivitas

penggunaan media

pembelajaran e-comic dalam

meningkatkan pemahaman

materi IPA kelas V sekolah

dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu

Pendidikan, 6(1), 1042–1049.

Rahmawati, r. (2023). Jenis-jenis

media pembelajaran di era

digital. Jurnal pendidikan dasar.

Ranting, N.W., Tegeh, I.M., & Citra

Wibawa, I.M. (2022). Media

Komik Digital pada Topik

Sumber Energi. Jurnal Edutech

Undiksha.

Rasmita kalasi. (2024). Pengaruh

media sosial bagi proses belajar

siswa. Jurnal komunikasi

pendidikan, 8(1), 34-47.

Rizal, A., & Purwaningrum, D. (2023).

Media Pembelajaran E-comic

Berbasis Problem Based

Learning. Jurnal Anargya.

Sari, I. N. (2019). Hubungan Motivasi

Belajar dengan Hasil Belajar

Peserta Didik Kelas IV SD

Negeri Labuhan Ratu 6

Lampung Timur. Skripsi, FKIP

Universitas Lampung.

Sardiman, A.M. (2018). Interaksi dan

Motivasi Belajar Mengajar.

Jakarta: PT RajaGrafindo

Persada.

Sukmawati, R. (2024). Hubungan

antara Minat Belajar dengan

Hasil Belajar pada Mata

Pelajaran IPA. Jurnal Penelitian

Pendidikan, 8(3), 45-55.

Uno, H. B. (2006). Teori motivasi dan

pengukurannya: Analisis di

bidang pendidikan. Bumi Aksara.

Ulfah, I., & Arifudin, O. (2021).

Pengaruh Aspek Kognitif, Afektif,

dan Psikomotor terhadap Hasil

330

Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar,

ISSN Cetak : 2477-2143 ISSN Online : 2548-6950

Volume 10 Nomor 02, Juni 2025

Belajar Peserta Didik. Jurnal Al-

Amar (JAA), 2(1), 1-9.

Widiastuti, R., & Rahmawati, N.

(2024). Pengaruh Lingkungan

Belajar Terhadap Motivasi

Belajar Siswa di Sekolah Dasar.

Jurnal Pendidikan Dasar, 12(1),

45-58.

Widyasari, y. T. (2024). Meta-analisis

efektivitas penggunaan media

pembelajaran untuk

meningkatkan hasil belajar fisika

di indonesia. Jurnal pendidikan

indonesia, 10(2), 123-135.

Winarno,2019. Paradigma Baru

Pendidikan Kewarganegaraan

Panduan Kuliah untuk

Mahasiswa di Perguruan

Tingg.Bumi Aksara

Yusri, & Husaini. (2023).

Pengembangan Media

Pembelajaran E-Comic Kimia

Berbasis STEM. Jurnal

Pendidikan Tambusai.

Downloads

Published

2025-07-18