PENGARUH MEDIA E-KOMIK TERHADAP MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR PENDIDIKAN PANCASILA PESERTA DIDIK KELAS 5A DI SD INPRES BTN IKIP I
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.30565Keywords:
e-comic, learning motivation, learning outcomes, civic education, digital learning mediaAbstract
This study aims to examine the effect of using e-comic media on learning motivation
and learning outcomes in Pancasila Education for grade 5A students at SD Inpres
BTN IKIP I. The research employed a quantitative approach with a one-group
pretest-posttest design. A total of 27 students were selected through purposive
sampling. The instruments included a motivation questionnaire based on
McClelland's theory and learning outcome tests guided by Bloom's Taxonomy. Data
analysis involved Wilcoxon Signed Rank Test, paired sample t-test, and Pearson
correlation using SPSS 30.0. Results indicated that the e-comic media significantly
increased students' learning motivation and positively impacted their academic
achievement. The average learning outcome increased from 42.92 to 81.85 with an
N-Gain of 0.66 (moderate-high category), and a strong positive correlation (r =
0.892) was found between motivation and learning outcomes. This suggests that e-
comics are an effective digital learning tool to improve both motivation and learning
results in primary school civic education.
Downloads
References
Halimah, N., & Sari, D. (2024). Faktor-
faktor yang mempengaruhi
Keberhasilan Proses
Pembelajaran di Sekolah Dasar.
Jurnal Pendidikan Dasar, 12(1),
15-25.
Hasan, M., Milawati, M., Darodjat, D.,
Harahap, T. K., Tahrim, T.,
Anwari, A. M., ... & Indra, I.
(2021). Media pembelajaran.
Hopeman, a., mustikawati, d., &
mariyani, r. (2024). Analisis
penggunaan media kahoot
dalam pembelajaran ipas di
sekolah dasar. Journal of
education research, 5(4), 4429-
4435.
Hujair ah sanaky. (2024). Media
pembelajaran interaktif-inovatif
di era digital. Jurnal teknologi
pendidikan, 9(1), 90-102.
Hujair, r., & mustari, m. (2024).
Pengaruh media pembelajaran
digital terhadap minat belajar
siswa di sma negeri 06
bombana. Jurnal pendidikan
ilmu pengetahuan alam, 5(1),
150-160.
Jamalludin. (2024). Manfaat media
komunikasi dalam pendidikan
dan pembelajaran. Jurnal
pendidikan, 12(1), 45-60.
Nugraheni, N. (2017). Penerapan
media komik pada pembelajaran
matematika di sekolah dasar.
Jurnal Refleksi Edukatika, 7(2),
111–117.
Pratama, S., Sudatha, I. G. W., &
Tegeh, I. M. (2024).
Pengembangan E-Comic
Bahasa Inggris Berbasis Model
Pembelajaran Savi. Jurnal
Teknologi Pembelajaran
Indonesia, 14(2), 169-182.
Priadana, M. S., & Sunarsi, D. (2021).
Metode penelitian kuantitatif.
Pascal Books. Hal 201.
P. Siagian Sondang, “Manajemen
Sumber Daya Manusia,” Jakarta:
Bumi Aksara, 2008, Hal. 169.
Putri, S. K., Ati, A. F. S. M. Z., &
Zativalen, O. (2024). Efektivitas
penggunaan media
pembelajaran e-comic dalam
meningkatkan pemahaman
materi IPA kelas V sekolah
dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu
Pendidikan, 6(1), 1042–1049.
Rahmawati, r. (2023). Jenis-jenis
media pembelajaran di era
digital. Jurnal pendidikan dasar.
Ranting, N.W., Tegeh, I.M., & Citra
Wibawa, I.M. (2022). Media
Komik Digital pada Topik
Sumber Energi. Jurnal Edutech
Undiksha.
Rasmita kalasi. (2024). Pengaruh
media sosial bagi proses belajar
siswa. Jurnal komunikasi
pendidikan, 8(1), 34-47.
Rizal, A., & Purwaningrum, D. (2023).
Media Pembelajaran E-comic
Berbasis Problem Based
Learning. Jurnal Anargya.
Sari, I. N. (2019). Hubungan Motivasi
Belajar dengan Hasil Belajar
Peserta Didik Kelas IV SD
Negeri Labuhan Ratu 6
Lampung Timur. Skripsi, FKIP
Universitas Lampung.
Sardiman, A.M. (2018). Interaksi dan
Motivasi Belajar Mengajar.
Jakarta: PT RajaGrafindo
Persada.
Sukmawati, R. (2024). Hubungan
antara Minat Belajar dengan
Hasil Belajar pada Mata
Pelajaran IPA. Jurnal Penelitian
Pendidikan, 8(3), 45-55.
Uno, H. B. (2006). Teori motivasi dan
pengukurannya: Analisis di
bidang pendidikan. Bumi Aksara.
Ulfah, I., & Arifudin, O. (2021).
Pengaruh Aspek Kognitif, Afektif,
dan Psikomotor terhadap Hasil
330
Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar,
ISSN Cetak : 2477-2143 ISSN Online : 2548-6950
Volume 10 Nomor 02, Juni 2025
Belajar Peserta Didik. Jurnal Al-
Amar (JAA), 2(1), 1-9.
Widiastuti, R., & Rahmawati, N.
(2024). Pengaruh Lingkungan
Belajar Terhadap Motivasi
Belajar Siswa di Sekolah Dasar.
Jurnal Pendidikan Dasar, 12(1),
45-58.
Widyasari, y. T. (2024). Meta-analisis
efektivitas penggunaan media
pembelajaran untuk
meningkatkan hasil belajar fisika
di indonesia. Jurnal pendidikan
indonesia, 10(2), 123-135.
Winarno,2019. Paradigma Baru
Pendidikan Kewarganegaraan
Panduan Kuliah untuk
Mahasiswa di Perguruan
Tingg.Bumi Aksara
Yusri, & Husaini. (2023).
Pengembangan Media
Pembelajaran E-Comic Kimia
Berbasis STEM. Jurnal
Pendidikan Tambusai.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















