PENGARUH PENGGUNAAN METODE SUKU KATA TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN SISWA KELAS I SDN I PLUMBON
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.30564Keywords:
Syllable method, Early reading, Grade 1 studentsAbstract
This study aims to determine the effect of the use of the syllable method on the early reading ability of first-grade students of SDN I Plumbon. This study uses a quantitative approach with a pre-experimental design "One Group Pretest - Posttest Design". All first-grade students of SDN I Plumbon, totaling 21 students, were used as samples selected using a purposive sampling technique. Data were collected through oral tests (pretest and posttest) and observations. The pretest results showed an average score of students' early reading ability of 50.24, with most students below the KKTP of 70. The main difficulties faced by students include letter recognition, composing syllables, words, and simple sentences. After the application of the syllable method, the posttest results showed a significant increase with an average score of 76.90. This study has illustrated that the pretest and posttest results in the experimental class have increased and there are significant differences. The results of the study using the Paired Sample T-test and the N-Gain test can be concluded that there is an effect of the use of the syllable method on the early reading ability of first-grade students of SDN I Plumbon.Downloads
References
Djamilatun, D. (2021). Peningkatan Kemampuan Membaca melalui Metode Suku Kata Berbantuan Kartu Bergambar pada Siswa Kelas I SD Negeri Becirongengor Wonoayu Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 620-625.
Fatriani, A. (2018). Pengembangan Media Big Book Terhadap Keterampilan Membaca Permulaan Dengan Metode Suku Kata. Joyful Learning Journal, 7(1), 1-9.
Mustikawati, I. (2015). Efektivitas Metode Suku Kata dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Kelas
Permata, L. R., Nurhabibah, P., & Karim, A. (2024). Peningkatan Keterampilan Membaca Permulaan Peserta Didik Kelas I Melalui Media Papan Pintar. J-CEKI: Jurnal Cendekia Ilmiah, 3(5), 2568-2576.
Sari, W., Putra, N. P., & Wahyuningsih, A. (2024). Pengaruh Media Buku Cerita Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas III di SDN 1 Kalibuntu. J-CEKI: Jurnal Cendekia Ilmiah, 3(5), 3697-3704.
Soleha, R. S., Enawar, E., Fadhillah, D., & Sumiyani, S. (2022). Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas Ii Sekolah Dasar. Berajah Journal, 2(1), 58-62.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif dan R & D. Bandung; Alfabeta
Faujiah, S., Mayasari, L. I., & Ulfa, M. (2021). Upaya meningkatkan kemampuan membaca permulaan dengan menggunakan media kartu kata pada pelajaran bahasa indonesia. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III (pp. 165-169).
Adnan, A., Yamin, M., Aulia, M., & Kurniawati, R. (2019). Penggunaan Big Book dalam pembelajaran membaca permulaan di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 3(3), 963-969.
Nurani, R. Z., Nugraha, F., & Mahendra, H. H. (2021). Analisis kesulitan membaca permulaan pada anak usia sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1462-1470.
Apriani, C., & Kasiyati, T. (2013). Efektifitas Metode Kupas Rangkai Suku Kata Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Bagi Anak Kesulitan Membaca (Single Subject Research Kelas Ii Di Sdn 09 Pauh Padang). E-JUPEKhu, 2(3).
Kumullah, R., Yulianto, A., & Ida, I. (2019). Peningkatan Membaca Permulaan Melalui Media Flash Card pada Siswa Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 7(2), 36-42.
Basuki, B. (2019). Pengembangan Metode Pembelajaran Membaca dengan Pelabelan Objek Sekitar (POS) untuk Murid taman Kanak-Kanak.
Furoidah, R. R. F., & Rohinah, R. (2019). Implementasi Metode Suku Kata (Syllabic Method) dalam Pembiasaan Membaca Awal Anak Usia Dini di Kelompok B1 TK IT Salsabila Al-Muthi. In Annual Conference on Islamic Early Childhood Education (ACIECE) (Vol. 4, pp. 515-526).
Kharisma, G. I., & Arvianto, F. (2019). Pengembangan aplikasi android berbentuk education games berbasis budaya lokal untuk keterampilan membaca permulaan bagi siswa kelas 1 SD/MI. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 9(2), 203-213.
Nugraheni, A. I, & Fatmawati, L (2020). Peran Guru Dalam Mengatasi Kesulitan Membaca Peserta Didik Kelas II SD Negeri 4 Bandingan Banjarnegara. Jurnal Fundadiknas.
Nur, A. z (2017). Efektivitas Penggunaan Metode Pengajaran Dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Al- Ibrah, VI, 61.
Bellakarina, N. A & Yuliyati (2018). Pengaruh Metode Suku Kata Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Tunarungu di SLB Al Hidayah Caruban. Jurnal Pendidikan Khusus
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.