"ANALISIS KEMAMPUAN LITERASI DAN NUMERASI SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL AKM KELAS V UPT SPF SD INPRES MARISO I

Authors

  • Nur Asmi Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Andi Syukri Syamsuri, Maria Ulviani Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.30535

Keywords:

literacy, numeracy, AKM, primary school students

Abstract

This research aims to analyze the literacy and numeracy abilities of fifth-grade

students at UPT SPF SD Inpres Mariso I in completing Minimum Competency

Assessment (AKM) problems. This study employs a descriptive qualitative approach

using non-interactive methods through document analysis. Data were collected

through AKM tests, questionnaires, interviews, observations, and documentation.

The findings indicate that most students have moderate literacy skills, being able to

comprehend explicit information but struggling with critical analysis of texts. In terms

of numeracy, students showed low performance, particularly in solving real-life

contextual problems. A correlation was found between literacy and numeracy

abilities, suggesting that students with stronger literacy skills tended to perform

better in text-based numeracy problems. Factors affecting student performance

include lack of AKM practice, non-contextual learning methods, low motivation, and

limited learning resources.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan,

15(1), 12-20.

Universitas Muhammadiyah Makassar.

(2024). Transformasi Pembelajaran

Di Era Digital. Makassar:

Universitas Muhammadiyah

Makassar.

Nadiem Makariem. (2021). Kebijakan

Pendidikan Abad Ke-21:

Transformasi Pembelajaran Di Era

Digital. Jakarta: Kementerian

Pendidikan Dan Kebudayaan.

Nurhayati, H., & , Langlang Handayani,

N. W. (2020). Jurnal Basicedu.

Jurnal Basicedu,. Jurnal Basicedu,

5(5),

3(2),524532.Https://Journal.Uii.Ac.

Id/Ajie/Article/View/971

Halisa, N., & Hisnan, K. (2022). Analisis

Kemampuan Numerasi Pada Hasil

Asessment Kompetensi Minimum

(AKM) Di Sd Negeri 1 Purwosari.

Prosidingkonferensi Ilmiah Dasar,

3(Juli), 1144–1152.

Http://Prosiding.Unipma.Ac.Id/Ind

ex.Php/KID

Klarita, E. N., & Syafiah, R. (2022).

Analisis Kemampuan Literasi Da

Numerasi Dalam Menyelesaikan

Soal AKM Siswa Kelas V. Jurnal

Pendidikan Guru, 3(4), 262–267.

Minimum, K. (2024). Magister

Manajemen Pendidikan ,

Universitas PGRI Semarang , Jawa

Tengah , Indonesia. 5(2), 972–979.

Himah, A. (2022). Jigsaw Meningkatkan

Hasil Belajar Matematika Materi

Segiemat Dan Segitiga Pada Siswa

Kelas VII SMP Negeri 1 Lebaksiu.

Nirwasita: Jurnal Pendidikan Dan

Pembelajaran, 2(1), 115–124.

Baharuddin, M. R., Sukmawati, S., &

Christy, C. (2021). Deskripsi

Kemampuan Numerasi Siswa Dalam

Menyelesaikan Operasi Pecahan.

Pedagogy: Jurnal Pendidikan

Matematika, 6(2), 90–101.

Fahrianur, Monica, R., Wawan, K.,

Misnawati, Nurachmana, A.,

306

Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar,

ISSN Cetak : 2477-2143 ISSN Online : 2548-6950

Volume 10 Nomor 02, Juni 2025

Veniaty, S., & Ramadhan, I. Y.

(2023). Implementasi Literasi Di

Sekolah Dasar. Journal Of Student

Research (JSR), 1(1), 102–113.

Klarita, E. N., & Syafiah, R. (2022).

Analisis Kemampuan Literasi Da

Numerasi Dalam Menyelesaikan

Soal AKM Siswa Kelas V. Jurnal

Pendidikan Guru, 3(4), 262–267.

Lindriana Safitri, Irma Suryani, &

Mukhlash Abrar. (2024). Analisis

Kemampuan Siswa SMP Dalam

Menyelesaikan Soal AKM Kelas

Konten Literasi Teks Sastra Melalui

Platform Merdeka Mengajar. Jurnal

Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan

Sastra, 10(2), 1620–1632.

Https://Doi.Org/10.30605/Onoma.V

10i2.3542

Meriana, T., Murniarti, E., & Dasar

Kanaan, S. (2021). Analisi Pelatihan

Asesmen Kompetensi Minimum.

Jurnal Dinamika Pendidikan, 14(2),

110–116.

Http://Ejournal.Uki.Ac.Id/Index.Php

/Jdpdoi:Https://Doi.Org/10.51212/Jd

p.V14i2.7

Rachma, R. (2023). Kajian Literatur:

Kemampuan Numerasi Pada

Perkembangan Peserta Didik Di

Lingkungan Sekolah. Cakrawala

Jurnal Ilmiah Bidang Sains, 2(1), 7.

Https://Doi.Org/10.28989/Cakrawal

a.V2i1.1456

Rohmatilah, L., Chamdani, M., &

Suryandari, K. C. (2022). Analisis

Kemampuan Literasi Dan Numerasi

Siswa Kelas V Dalam Pelaksanaan

Asesmen Kompetensi Minimum

(AKM) Di SD Negeri 1 Bumirejo

Tahun Ajaran 2021/2022. Kalam

Cendekia: Jurnal Ilmiah

Kependidikan, 10(3).

Https://Doi.Org/10.20961/Jkc.V10i3

.62616

Roosita, B., Guru, P., Dasar, S., &

Pratikno, A. S. (2024). ANALISIS

KEMAMPUAN NUMERASI

SISWA KELAS V Dalam

MENYELESAIKAN SOAL AKM

Downloads

Published

2025-07-17