PERAN KECERDASAN EMOSIONAL GURU DALAM MENCIPTAKAN LINGKUNGAN PEMBELAJARAN YANG HARMONIS PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.30439Keywords:
Emotional Intelligence, Harmonious Learning Environment, Islamic Religious EducationAbstract
Emotional intelligence is one of the important competencies that teachers must have in creating a harmonious environment in dealing with classroom dynamics, especially in Islamic Religious Education (PAI) subjects that are full of moral and spiritual values. This study aims to deeply analyze the role of teachers' emotional intelligence in creating a conducive, peaceful, and supportive learning atmosphere for students' affective development in PAI subjects. The research method used was descriptive qualitative with a case study approach to PAI teachers at the elementary and junior high school levels. Data collection techniques were conducted through observation, in-depth interviews, and documentation. The results showed that teachers' emotional intelligence significantly contributed to creating a harmonious learning atmosphere and supporting students' affective development in PAI learning. Through empathy, effective interpersonal communication, and reflective teaching strategies, teachers are able to build positive relationships and increase active student participation. Therefore, emotional intelligence training for PAI teachers needs to be a concern in the development of teacher professionalism.Downloads
References
Adib, H. (2023). Dampak Faktor Emosional Guru Dalam Pengambilan Keputusan. Jurnal Pendidikan Edukasi Anak, 2(2).
Alfani, I. H. D., Mukhsin, M., & Mawaddah, P. W. (2024). Pendidikan Nilai Karakter Islami Melalui Al-Qur’an dan Tafsir: Sebuah Kajian Tematik. Ngaji: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 117–127.
Barus, J. (2025). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Religius Siswa di Madrasah Desa Bandar Tinggi. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan Agama Islam, 2(2).
Candra, T. T. (2022). Peran Kecerdasan Emosional Guru dalam Meningkatkan restasi Belajar Siswa, Melalui Budaya Sekolah dan Komitmen Guru. Journal of Education Informatic Technology and Science, 4(1).
Faruqi, M. U. Al, & Heri, T. (2024). Dampak Kecerdasan Emosional terhadap Guru Pendidikan Agama Islam dengan Stakeholder Pendidikan: Suatu Kajian Kualitatif. Journal on Education, 6(2).
Goleman, D. (2000). Emotional Intelligence: Why it Can Matter More than IQ. Bantam Books.
Gusmaneli, Junaidi, A. L., & Ranjani, N. (2024). Menggali Potensi dalam Proses Pembelajaran Strategi Afektif Untuk Meningkatkan Keterlibatan Siswa dan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Kebudayaan, 2(3).
Haryati, F. D., & Puspitaningrum, D. (2023). Implementasi Ice Breaking Sebagai Pematik Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran PAI. Jurnal Al-Ilmi, 4(1).
Martini, D., Rahman, Y., Jasmienti, & Januar. (2023). Hubungan Komunikasi Guru Dengan Kecerdasan Emosional Siswa Pada Mata Pelajaran PAI Di SMAN 1 Rao Utara. Cendekia: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa Dan Pendidikan, 3(4).
Maslikha, M. N., Wulogening, H. L., & Tenis, M. O. (2019). Urgensi Pengembangan kecerdasan Emosional Guru Bagi Efektifitas Pembelajaran. Jurnal Tata Kelola Pendidikan, 1(2).
Masnawati, E., Umrah, Y., Fitriyah, E. I., & Alfiyani, A. (2023). Motivasi Belajar Siswa Berdasarkan eran Kecerdasan Emosional Guru dan Literasi Digital. Jurnal Pendidikan, Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 3(1).
Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook (3rd ed.). Thousand Oaks.
Mulyawati, Y., Marini, A., & Nafiah, M. (2022). Pengaruh Empati Terhadap Perilaku Prososial Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 12(2).
Naziroh, & Sartono. (2025). Pengaruh Kecerdasan Emosional Guru Terhadap Iklim Kelas Dan Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Transformatif, 4(2).
Nur’aeni, Herawati, E. T. H., & Ferianto. (2024). Implementasi Pendekatan Humanistik Pada Materi Pendidikan Agama Islam Melalui Kurikulum Merdeka di SDN Sukaraja I. Journal of Comprehensive Science, 3(5).
Robiansyah, Firman, & Sutarjo, A. (2020). Penggunaan Islamic Storytelling Untuk Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Siswa Sekolah Dasar. Proseding Didaktis: Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 5(1).
Yufiarti, Hapsari, I. I., & Annisaa, U. (2016). Empati dan Kontrol diri Guru dalam Mengajar di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dan Pengukuran Psikologi, 5(1).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.