ANALISIS PENGARUH PEMBELAJARAN TERPADU TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA KELAS V SD INPRES NAIMATA KOTA KUPANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.30426Keywords:
Integrated learning, Learning Achievement, Elementary School, Independent CurriculumAbstract
Basic education plays a strategic role as the initial foundation in forming students' identity, moral character, and literacy and numeracy skills. This study was conducted to examine whether integrated learning has an impact on the learning achievement of fifth grade students at SD Inpres Naimata, Kupang City. The research method used is descriptive quantitative, which will describe in detail all aspects that are the focus of the research. Data collection was carried out through observation, question and answer, and distributing questionnaires. From the results of the study, it was revealed that the implementation of integrated learning had a positive effect on increasing student learning achievement
Downloads
References
Buku :
Arends, R. I. (2012). Learning to teach (9th ed.). New York: McGraw-Hill.
Fogarty, R. (2015). How to integrate the curricula. California: Corwin Press.
Mulyasa, E. (2017). Pengembangan dan implementasi kurikulum 2013. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Rusman. (2015). Model-model pembelajaran: Mengembangkan profesionalisme guru. Jakarta: Rajawali Pers.
Sani, R. A. (2014). Pembelajaran saintifik untuk implementasi kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.
Jurnal:
Aini, Q., & Mulyasa, E. (2022). Pengembangan RPP berbasis proyek untuk meningkatkan keterampilan abad 21. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 7(2), 55–64. https://doi.org/10.23887/jpdi.v7i2.42901
Anas, N., & Maulidina, S. (2021). Efektivitas project-based learning dalam meningkatkan kolaborasi siswa. Jurnal Basicedu, 5(4), 2101–2107. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1243
Ariyanti, F., & Raharjo, T. J. (2020). Implementasi PJBL untuk meningkatkan kreativitas siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(2), 88–96. https://doi.org/10.24815/jpdn.v6i2.18329
Astuti, L. P., & Purnomo, E. (2019). Pengaruh model pembelajaran berbasis proyek terhadap kemampuan berpikir kritis. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1), 20–28. https://doi.org/10.31004/jpd.v10i1.22132
Fitriyah, N., & Kurniawati, A. (2022). Project-based learning untuk meningkatkan kolaborasi dan kreativitas siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 9(1), 14–23. https://doi.org/10.23887/jipd.v9i1.44982
Handayani, R., & Wahyuni, L. (2021). Pengembangan RPP inovatif berbasis PJBL pada mata pelajaran IPAS. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 40(1), 87–97. https://doi.org/10.21831/cp.v40i1.36592
Harahap, F., & Nasution, S. (2021). Pembelajaran terpadu berbasis proyek dalam meningkatkan keterampilan kolaborasi siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 121–129. https://doi.org/10.31004/jipd.v8i2.32541
Hermawan, A., & Mbuik, H. B. (2021). Implementasi PJBL dalam meningkatkan kreativitas dan keterampilan kolaborasi siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 55–63. https://doi.org/10.31004/jipd.v9i1.38329
Indrayani, L., & Saputra, M. (2021). Model PJBL dan implikasinya terhadap keterampilan sosial siswa. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 6(8), 1083–1090. https://doi.org/10.17977/jptpp.v6i8.15394
Kurniawan, R., & Yuliana, D. (2019). Pengaruh pembelajaran berbasis proyek terhadap kreativitas peserta didik. Jurnal Prima Edukasia, 7(1), 35–42. https://doi.org/10.21831/jpe.v7i1.22824
Mayer, R. E. (2021). Multimedia learning in the new millennium: Building on Richard E. Mayer’s contributions. Educational Psychologist, 56(4), 217–228. https://doi.org/10.1080/00461520.2021.1985502
Mbuik, H. B., & Taemnanu, S. I. (2022). Pengembangan model pembelajaran berbasis proyek untuk meningkatkan motivasi dan kreativitas siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 8(1), 67–75. https://doi.org/10.23887/jpdi.v8i1.47962
Permana, S., & Sari, N. (2021). Pengembangan perangkat pembelajaran berbasis proyek untuk meningkatkan kreativitas. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(3), 145–153. https://doi.org/10.31004/jpd.v8i3.36781
Pratama, A., & Suparno. (2020). Implementasi PJBL untuk meningkatkan kemampuan berpikir tingkat tinggi. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(2), 110–119. https://doi.org/10.31004/jpd.v11i2.28412
Putra, F., & Hidayati, N. (2021). Penerapan PJBL untuk memperkuat profil pelajar Pancasila. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 6(2), 95–104. https://doi.org/10.31004/jipd.v6i2.37728
Ramadhani, D., & Setiawan, E. (2022). Project-based learning dalam pembelajaran tematik integratif. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 10(1), 28–36. https://doi.org/10.23887/jipd.v10i1.45392
Ratnasari, S., & Pratiwi, D. (2022). Analisis efektivitas model PJBL terhadap kemampuan problem solving. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 8(2), 112–120. https://doi.org/10.23887/jpdi.v8i2.47618
Rohayati, S., & Hasanah, N. (2022). Pembelajaran berbasis proyek untuk mengembangkan keterampilan abad 21. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 8(1), 45–53. https://doi.org/10.24815/jpdn.v8i1.47024
Sari, D., & Wulandari, R. (2021). Pengembangan RPP inovatif berbasis projek di sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 40(2), 305–314. https://doi.org/10.21831/cp.v40i2.40802
Setiadi, E., & Hartini, S. (2020). Keefektifan PJBL dalam meningkatkan kolaborasi dan kreativitas. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(1), 22–30. https://doi.org/10.31004/jpd.v9i1.26382
Zulkarnain, A. (2023). Project-based learning sebagai strategi penguatan kompetensi abad 21 di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 9(1), 50–58. https://doi.org/10.23887/jpdi.v9i1.49562.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















