PENERAPAN SMART BOX WARISAN BUDAYA JAWA TIMUR UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPAS SISWA KELAS V SDN 01 KLEGEN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.30346Keywords:
learning outcomes, science, learning media, smartboxAbstract
This study aims to improve the learning outcomes of fifth-grade students at SDN 01 Klegen in the subject of IPAS (Natural and Social Sciences), specifically the material on Local Cultural Heritage, through the implementation of the Smartbox media on East Java Cultural Heritage. The background of this research is the low learning outcomes of students, which are caused by a lack of contextual learning, limited use of media, and the dominance of a teacher-centered approach. This research employs the Classroom Action Research (CAR) method, consisting of two cycles. The research subjects are 28 fifth-grade students. Data collection techniques include tests, observations, and documentation, with data analysis conducted using descriptive quantitative methods. The results show an improvement in learning outcomes after the implementation of the Smartbox media. The average score increased from 60 in the pre-cycle to 71.60 in Cycle 1, and reached 81.67 in Cycle 2. The percentage of students who achieved learning mastery improved from 36% (pre-cycle) to 46% (Cycle 1) and 89% (Cycle 2). The implementation of Smartbox proved to enhance students' understanding of abstract IPAS concepts by combining visual elements, interactive activities, and the use of digital media. Thus, the Smartbox media on East Java Cultural Heritage is effective in improving IPAS learning outcomes for elementary school students on the material of Local Cultural Heritage.Downloads
References
Aminah & Yusnaldi. (2024). Pengembangan Media Smart Box pada Mata Pelajaran IPS di MI. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(1), 55–64.
Aniyawati, S., Wahyuningsih, E., & Lestari, D. (2024). Penerapan Media Smart Box untuk Meningkatkan Ketuntasan Belajar Siswa pada Materi Keberagaman sebagai Kekuatan. Jurnal Pendidikan Dasar, 15(1), 45–53.
Baroroh, S. N. (2024). Penerapan Smartbox untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPS. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 10(2), 112–120.
Fadilah, S. N. (2020). Media pembelajaran dalam meningkatkan efektivitas proses belajar mengajar. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 3(1), 22–30.
Fitria, A. (2023). Penggunaan media visual dalam pembelajaran untuk meningkatkan keterlibatan siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 12(1), 45-58.
Indarta, D., Raharjo, T., & Mulyani, A. (2022). Transformasi Kurikulum Menuju Pendidikan Masa Depan. Jurnal Kajian Pendidikan, 8(1), 45–54.
Kemendikbudristek. (2022). Panduan Pembelajaran dan Asesmen Kurikulum Merdeka. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Luthfia, D., & Netiara, I. (2024). Efektivitas Smart Box dalam Meningkatkan Partisipasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(1), 14–25.
Mertayasa, I. M. (2022). Rendahnya Hasil Belajar dan Penggunaan Media dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 4(2), 89–97.
Moto, F. M. (2019). Media Pembelajaran: Pengertian, Jenis, dan Fungsinya dalam Kegiatan Belajar Mengajar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(2), 45–52.
Oktavia, D., Wulandari, F., & Nasution, R. (2024). Pengaruh Penggunaan Smart Box terhadap Konsentrasi Belajar Siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan Anak, 5(1), 30–38.
Putri, A. R., Nugroho, T. W., & Handayani, S. (2024). Media Pembelajaran Smart Box untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas IV pada Materi Kekayaan Budaya Indonesia. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 12(2), 88–97.
Polinda, R., dkk. (2023). Inovasi Media Smart Box dalam Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Media Pembelajaran, 4(3), 78–86.
Sani, R. A., Saragih, S., & Hasratuddin. (2020). Model Pembelajaran dan Penerapannya. Jakarta: Bumi Aksara.
Suhelayanti, A., Rahmawati, D., & Fitriani, N. (2023). Visualisasi Konsep Abstrak melalui Media Pembelajaran Interaktif. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 7(2), 88–96.
Sukaryanti, N., Fitria, R., & Mardiyah. (2023). Smart Box: Media Edukasi Dua Sisi dalam Pembelajaran Interaktif. Jurnal Edukasi Dasar, 2(1), 17–25.
Sulaedah, R., Akbar, F., & Widiyanto, T. (2022). Variasi Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Inovasi Pendidikan, 5(3), 95–104.
Triana, I. (2023). Media Visual dalam Pembelajaran IPAS: Pemanfaatan dan Implementasi. Jurnal Pendidikan Dasar Berbasis Budaya, 4(1), 60–70.
Trianto. (2018). Model Pembelajaran Terpadu: Konsep, Strategi, dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Bumi Aksara.
Wijaya, A. (2021). Penggunaan Media Konkret dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep. Jurnal Pendidikan dan Inovasi, 3(2), 34–42.
Wijayanti, T. C., & Ekantini, S. N. (2023). Integrasi IPA dan IPS dalam Kurikulum Merdeka: Pendekatan Holistik untuk SD. Jurnal Kurikulum dan Pembelajaran Dasar, 5(1), 15–27.
Zulfa, N., Sari, R., & Nugroho, A. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran terhadap Pemahaman Konsep. Jurnal Pendidikan Inovatif, 8(2), 102–110.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.